منابع وابسته به معارضان سوری می‌گویند، طی ۴ روز اخیر از آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، ده‌ها غیرنظامی جان‌شان را از دست داده‌اند. ارتش ترکیه نیز از کشته‌شدن دست‌کم ۲۶۰ «تروریست» خبر داده است.
کد خبر: ۸۹۷۹۰۸۱
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳

به گزارش بین الملل خبرگزاری بسیج ،  ترکیه، روز گذشته عزم خود را برای ادامه عملیات نظامی‌اش در عفرین در شمال سوریه را تا تحقق «اهداف موردنظر خود» اعلام کرد. در حالی‌که کُردهای سوریه اعلام بسیج عمومی برای مقابله با ترکیه شده‌اند.

درگیری‌ها در جبهه عفرین ادامه دارد و شمار قربانیان روزانه در حال افزایش است.

اهداف ترکیه به‌نظر می‎رسد طولانی‌مدت باشد؛ آنکارا تهاجم نظامی خود به شمال سوریه را به بازگشت تمامی آوارگان سوری به کشورشان ربط داده و گفته است که اهالی این منطقه «از آن به خاطر این عملیات تشکر خواهند کرد.»

اما واقعیت‌های میدانی این تشکر کردن‌ از ترکیه را ناممکن می‌سازد؛ چرا که طبق اعلام گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»( وابسته به معارضان)، از زمان آغاز عملیات نظامی آنکارا موسوم به «شاخه زیتون» ده‌ها غیرنظامی کشته‌ شده‌اند.

این مرکز همچنین از کشته شدن دو نظامی ترکیه و ده‌ها شبه‌نظامی سوری، چه از عناصر «ارتش آزاد» و چه از کردها، خبر داده است.

با ادامه عملیات نظامی، گروه‌های معارض سوری، که تحت حمایت آنکارا هستند، از پیشروی خود در جریان این عملیات و کنترل بر برخی روستاها در حومه عفرین خبر دادند.

ارتش ترکیه نیز روز گذشته اعلام  کرد که در عملیات نظامی 4 روزه خود در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه در عفرین، دست‌کم 260 شبه نظامی کرد و عنصر داعشی کشته شده‌اند.

از سوی دیگر، «نیروهای دموکراتیک سوریه» اعلام کردند که نیروهای ترکیه و شورشیان سوری مورد حمایت آن، غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند.

از سوی دیگر، سازمان ملل متحد اعلام کرده که عملیات نظامی ترکیه در سوریه به آواره شدن 5 هزار تن منجر شده است.

به  گزارش اسکای‌نیوز،ارتش ترکیه از روز شنبه عملیاتی را به نام «شاخه زیتون» با هدف بیرون راندن شبه‌نظامیان وابسته به «یگان‌های مدافع خلق» در ناحیه عفرین آغاز کرده‌است. ترکیه گروه «یگان‌های مدافع خلق» را تشکیلاتی تروریستی می‌داند که به گفته آن وابسته به حزب کارگران کردستان( پ‌ک‌ک) است.

آمریکا برای مقابله با داعش در سوریه به شبه‌نظامیان کُرد «یگان‌های مدافع خلق» متکی است و عملیات ترکیه برای سرکوبی این نیرو، وضعیت مناسبات بین آمریکا و ترکیه پیچیده کرده است.

طبق اعلام یک مقام آمریکایی، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور قرار است امروز- چهارشنبه- با همتای ترکیه‌ای خود «رجب طیب اردوغان»، نگرانی‌ها در خصوص عملیات نظامی این کشور علیه نیروهای کردهای سوریه را مطرح کند.

ارسال نظرات