معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: تلاش داریم با روشی غیر از ارزشیابی کیفی ـ توصیفی و به صورت ارزیابی عملکردی، مهارت‌های اصلی دانش‌آموزان را در 2 پایه سوم و ششم سنجش کنیم که کلیات این طرح تصویب شده است.
کد خبر: ۸۹۷۸۹۲۵
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۵

به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج ،رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ،در خصوص چالش‌های ارزشیابی کیفی ـ توصیفی، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های اصلی این معاونت در سال تحصیلی جاری، آسیب‌شناسی برنامه ارزشیابی کیفی ـ توصیفی است و برای اینکه این کار، علمی انجام شود، در گام اول مکاتباتی با دانشکده‌های علوم تربیتی داشتیم و از آنها خواستیم نتایج پژوهش‌هایی که در این حوزه داشته‌اند در اختیار ما بگذارند. 

وی افزود:‌ بیش از 140 پژوهش، شامل پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا به دست ما رسید و روی آنها فراتحلیل انجام دادیم که نتیجه قریب به اتفاق آنها این بود که اجرای ارزشیابی کیفی ـ توصیفی به ایجاد فضای آرام و مطلوب در مدارس ابتدایی منجر شده است.

حکیم‌زاده اضافه کرد: آنچه در این پژوهش‌ها در خصوص فراهم نبودن زیرساخت‌های اجرای موفق سیستم ارزشیابی کیفی ـ توصیفی احصا شد، تراکم نامناسب کلاس‌ها، توانمند نبودن معلمان و توجیه نبودن اولیا در خصوص اهداف این برنامه بود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کارگروه تخصصی برای بررسی چالش‌های پیش‌روی ارزشیابی کیفی ـ توصیفی تشکیل شده است، گفت: براساس مصوبه 911 شورای عالی آموزش و پرورش، معاونت آموزش ابتدایی را موظف کرده است پایش عملکرد دانش‌آموزان را به روشی غیر از ارزشیابی کیفی ـ توصیفی انجام دهد.

وی تصریح کرد: با بررسی جوانب مختلف در شورای معاونان به این نتیجه رسیدیم با روشی غیر از ارزشیابی کیفی ـ توصیفی و به صورت ارزیابی عملکردی، مهارت‌های اصلی دانش‌آموزان را در 2 پایه سوم و ششم سنجش کنیم که کلیات این طرح تصویب شده و مرکز سنجش آموزش و پرورش نیز موظف به همکاری با معاونت آموزش ابتدایی شده است.

حکیم‌زاده خاطر نشان کرد: تلاش می‌کنیم اردیبهشت ماه سال آینده بر روی 10 درصد دانش‌آموزان به صورت خوشه‌ای، این طرح را اجرا کنیم.

وی بیان داشت: اردیبشهت ماه سال آینده نیز نشست تخصصی برای اشتراک‌گذاری و بررسی راهکارهای خروج از چالش‌های ارزشیابی کیفی ـ توصیفی با حضور معلمان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در جلسه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش اعلام آمادگی کردیم که برای هماهنگ کردن ارزشیابی دوره ابتدایی و متوسطه اول، گام‌هایی را برداریم زیرا دانش‌آموزان پس از دوره ابتدایی در متوسطه اول با نوع جدیدی از ارزشیابی روبه‌رو هستند و این مسئله آنها را دچار چالش می‌کند.

جکیم‌زاده عنوان کرد: ارزشیابی کیفی ـ توصیفی بیشتر از آنکه مختص یک دوره خاص باشد، مختص درس‌های خاص است زیرا برخی دروس برای ارزشیابی نیازی به آزمون سخت ندارند اما برخی دروس در دوره پایین‌ هم به ارزیابی دقیق نیاز دارند.

وی ابراز امیدواری کرد:‌ با توجه به ارزشیابی شایستگی محور که تکلیف سند تحول است، تلاش ما برای برطرف کردن چالش‌ها و ایرادات ارزشیابی کیفی ـ توصیفی است. 

 

 

ارسال نظرات