مدیر امور آب و فاضلاب سلماس از کاهش بیش از 50 درصدی آب ذخیره مخازن سد‌های زولاو دریک این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۸۹۷۸۸۴۹
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، حسن سیدی مدیر امور آب و فاضلاب سلماس در جلسه شوراي حفاظت از آب این شهرستان،‌ به کاهش بیش از۵۰ درصدی ذخیره آب سدهای زولا و دریک این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: میزان آب ذخیره شده در پشت این سدها از ۴۰ میلیون مترمکعب در سال ۹۵ به ۱۹ میلیون مترمکعب در سال ۹۶ کاهش یافته که نشانگر کاهش بیش از۵۰ درصدی ذخیره آب سدهای زولا و دریک این شهرستان است.

سیدی افزود: کاهش بارش ها در سال جاری نسبت به پنج سال اخیر در سلماس موجب کاهش بیش از ۷۵درصدی میانگین آب رودخانه های منتهی به سد های سلماس شده که نتیجه آن کاهش ظرفیت ذخیره سازی این سدها بوده است.

مدیر امور آب و فاضلاب سلماس خاطرنشان کرد: با توجه به این وضعیت بارش ها و وضعیت بحرانی آب در منطقه،‌ توجه جدی به صرفه جویی و افزایش بهره وری در بخش های صنعت، کشاورزی و مصرف خانگی باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به آبیاری ۹ هزار و ۲۷۲ هکتار از اراضی سلماس و تازه شهر از آب سدهای زولا و دریک، اظهار کرد: از سال ۱۳۷۵ تا ابتدای سال جاری ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به آبیاری تحت فشار مجهز شده است و در سال ۹۶ نیز ۳۰۰ هکتار از اراضی خرده مالکی و ۳۰۰ هکتار از پایاب سد دریک با ۷۰ میلیارد ریال هزینه به آبیاری نوین مجهز شده اند.

سیدی خاطرنشان کرد: همچنین ۳۰۰ هکتار از طرح های راکد یا نیمه تمام آبیاری تحت فشار دیگر نیز به شرط مساعد بودن شرایط جوی و تامین منابع مالی مورد نیاز تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده به بهره برداری می رسد.

مدیر امور آب و فاضلاب سلماس با اشاره به نقش اساسی ۲ سد دریک و زولا در منطقه سلماس در افزایش تولیدات کشاورزی، تاکید کرد: باید در زمینه افزایش اعتبارات آبیاری تحت فشار بیش از پیش تلاش شود.

 

ارسال نظرات