ریاست انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران :

ضرورت برنامه ریزی جامع در حوزه گردشگری توسط مسئولان

یزدانی گفت: باید برنامه ریزی های بهتر و جامع تری درحوزه گردشگری داشته باشیم تا هم حقوق صنفی راهنمایان لحاظ شود و هم این عزیزان خدمات بهتری به گردشگران ارائه دهند.
کد خبر: ۸۹۷۸۵۱۲
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رادیو گفت و گو، برنامه " گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع رتبه بندی راهنمایان گردشگری با حضور محمد حسین یزدانی ریاست انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران روانه آنتن شد.

یزدانی در آغاز گفت: با توجه به اتفاقاتی که در منطقه رخ داده و روند رو به رشدگردشگری در کشور شاهد تقویت نسبی حوزه راهنمایان گردشگری هستیم.
وی افزود: ما در دوران رکود در تور ها به سر می بردیم و این باعث شده بود اکثر راهنما ها از اشتغال محروم باشند و حوزه صنفی خود را کنار گذاشته و به کار دیگری بپردازند. خدا را شاکریم که در چند سال اخیر وضعیت بهتر شده هر چند که به هیچ عنوان در وضع مطلوبی نیستیم.
ریاست انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران بیان داشت: ما حدود 11هزار راهنمای آموزش دیده در کشور داریم که با توجه به فصلی بودن این حرفه اکثر عزیزان در حوزه اشتغال با مشکل مواجه هستند و با شرایط مطلوب برای راهنمایان خیلی فاصله داریم.
یزدانی با بیان اینکه ما در حوزه گردشگری کمتر شاهد برنامه ریزی های کلان هستیم تصریح کرد: در حال حاضر تشکل ها به این فکر افتاده اند که روی برنامه ریزی ها تمرکز کرده و برنامه های باز آموزی را لحاظ کنند.
وی گفت: حدود 50هزار نفر چینی هر سال وارد کشور ما می شوند و بزرگترین مشکل ما در بحث توریست ها به زبان بر می گردد . راهنمایان چینی زبان در کشور ما خیلی کم هستند و این حجم توریست را نمی توان با تعداد کمی راهنما هدایت کرد. بنابر این از دانشجویان چینی که در ایران تحصیل می کنند و یا کسانی که برای کار به ایران آمده اند استفاده می کنیم چرا که چاره ای جز این نداریم.
وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید در حوزه کلان برنامه ریزی کنند گفت: باید برای خدمات مناسب سازی صورت بگیرد،مثلا چینی ها در ایران فقط مشکل راهنما ندارند بلکه مسئله غذا هم وجود دارد. وقتی به گردشگری خدمات مناسب ارائه شود همین گردشگر پس از بازگشت به کشور خود دیگران را به سفر به ایران ترغیب می کند ولی وقتی گردشگران از ما راضی نباشند علاوه بر اینکه خدمات مناسب به توریست ها داده نشده بلکه ما رسالت خود را در حوزه فرهنگی انجام نداده ایم.
یزدانی افزود: برای این منظور باید بودجه صرف کرد و حتی به راهنمایان یارانه داد که مثلا زبان چینی یاد بگیرند تا به این ترتیب هم تقاضا کنترل شود و هم راهنمایان به اشتغال برسند.
یزدانی با اشاره به گروهی از کشور ماکائو که در سال 83 برای ما برنامه جامع گردشگری نوشتند گفت: چندین بار برنامه گردشگری در کشور ما ابلاغ شده ولی اینکه چقدر این برنامه ها تدوین مناسب داشته و اجرایی شده کارشناسان باید نظر دهند.
یزدانی با انتقاد از اینکه در تمام این سالها از مدیران کوتاه مدت استفاده کرده ایم گفت: این مدیران تلاش های زیادی داشته اند ولی چون متخصص نیستند برنامه ریزی های آنها سلیقه ای و کوتاه  مدت بوده و برنامه ریزی بلند مدت وجود نداشته تا هر مدیری خود را با آن برنامه تطبیق دهد.
وی با تاکید بر اینکه برنامه ها باید توسط حوزه های اجرایی تعیین شود گفت: متاسفانه حوزه های ستادی برنامه های کلان دارند و هیچ وقت برنامه ها را خرد نمی کنند. برنامه ها باید در سطوح پایین تر و از خرد به کلان باشند و هر کدام از ما باید سعی کنیم مانعی برای توسعه گردشگری نباشیم و بر اساس نیاز ها برنامه ریزی کنیم.
وی در پایان گفت: امیدواریم که همه این صحبت ها باعث شود برنامه ریزی های بهتر و جامع تر در همه  بخش های حوزه گردشگری داشته باشیم تا هم حقوق صنفی راهنمایان در آن لحاظ شود و هم این عزیزان مورد ارزیابی قرار بگیرند تا خدمات بهتری به گردشگر ها ارائه دهند.

 

ارسال نظرات