جلسه توجیهی تیم اندیشه ورز با موضوع بررسی راهکارهای پیشگیری از نزاع دسته جمعی در شهرستان کوهرنگ برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۷۸۴۷۵
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ جلسه توجیهی تیم اندیشه ورزی ناحیه مقاومت بسیج شهرستان کوهرنگ با حضورمسئول معاونت دانش پژوهش سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام برگزار شد.

فرمانده سپاه ناحیه کوهرنگ  در این جلسه آسیب های اجتماعی را ناشی از روابط ناسالم انسانی دانست که بنیان های جامعه را به طور جدی تهدید می کند و مانع تحقق نیازمندی ها و تقاضاهای افراد می گردد و گفت:  یکی از این نوع آسیب ها نزاع و درگیری دسته جمعی است .

سرهنگ دوم پاسدارکرم نظری، پدیده نزاع و درگیری در جامعه را از آسیب هایی دانست که با ایجاد اخلال در روابط اجتماعی فضایی آکنده از بغض ، کینه و دشمنی را در میان افراد به وجود می آورد، که این امر با زمینه سازی برای ایجاد نزاع و تنش های بعدی ، جامعه را از نظر مادی و معنوی متضرر می سازد.

در ادامه این جلسه معاون دانش و پژوهش سپاه استان چهارمحال بختیاری تصریح کرد: عوامل اجتماعی از جمله؛ خاستگاه خانواده ، فقر اقتصادی، مشکلات فرهنگی، کم سوادی و یا بی سوادی، تبعیض، بیکاری، نابرابری های اقتصادی، تعارضات طایفه ای، اختلافات خانوادگی، اختلافات مالی و ملکی، قوم گرایی و داشتن تعصبات طایفه ای، عدم اشتغال، عدم آشنایی به قوانین، حفظ آداب و سنن طایفه ای، غرورهای نابجای طایفه ای و ... در پدیده نزاع دسته جمعی نقش مهمی دارند.

در این جلسه برای پیشـگیری، کاهش و کنترل این نوع نزاع ها و حفظ انسجام بین مردم شهرستان راهکارههای مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گفتنی است: توجه به توسعه اجتماعی و اقتصادی منطقه، توزیع عادلانه منابع و امکانات اجتماعی و اقتصادی – کاهش محرومیت نسبی و فاصله طبقاتی در نتیجه کاهش فقر، تقویت عملکرد موفق مجموعه ی دستگاههای دولتی و اجرای صحیح قوانین،  استفاده از نفوذ ریش سفیدان و نخبگان و معتمدین در جهت کاهش نزاع های دسته جمعی از جمله این راهکارها بود.

  شایان ذکر است: اهتمام بیشتر به آموزش خانواده ها و کاهش میزان بی سوادی، تلاش برای عمران و توسعه روستاهای منطقه و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهر ، توسعه خدمات مشاوره ای دادگستری و نیروی انتظامی و تعامل بیشتر نیروی انتظامی با مردم و ارائه آموزش های همگانی، جمـع آوری سلاح های غیرمجـاز ، رسیدگی سریع و خارج از نوبت به پرونده های نزاع های دسته ، ایفای نقش صدا و سیمای استان در این زمینه و آموزش با استفاده از نظریات صاحب نظران، جامعه شناسان، حقوق دانان، روانشناسان و استفاده ازظرفیت نهادهای آموزشی و فرهنگی از دیگر راهکارهایی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

ارسال نظرات