گزارشی از مراسم باشکوه رونمایی از منشور مستند انقلاب در حوزه هنری‎
مومنی شریف گفت: منشور مستند انقلاب اسلامی تنها منحصر به مستند نیست و در بخش‌های دیگر هنر هم راهگشا خواهد بود و جهت درست را نشان خواهد داد.
کد خبر: ۸۹۷۸۰۵۲
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، مراسم رونمایی از منشور مستند انقلاب اسلامی عصر روز یکشنبه یکم بهمن ماه در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم منشور مستند انقلاب اسلامی که توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به مستندسازان جوان است توسط نادر طالب‌زاده قرائت شد.

به گزارش روابط عمومی و امور محافل سازمان سینمایی حوزه هنری؛ در این مراسم چهره‌هایی چون محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه‌زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، سلیم غفوری مدیر شبکه مستد، محمد طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، شهریار بحرانی، هوشنگ توکلی، محمدرضا شرف‌الدین، انسیه شاه حسینی، جهانبخش سلطانی، غلامرضا فرجی، معین بخش، مهدی نقویان، محمدعلی شعبانی، محسن برمهانی، محمدمهدی خالقی، شفیع آقامحمدیان، جبار آذین، محسن سلیمانی فارسانی، کورش زارعی، محسن یزدی، محمدرضا شفاه، یزدان عشیری، رامین رحیمی، ناصر درخشان، بهروز نورانی پور، علی صدری‌نیا، حسن یادگاری، وحید چاوش، حسین شمقدری، محمدعلی فارسی، کمیل سوهانی، محسن آقایی، محسن برونی، مستندسازان برخی از ستانها، مدیران بخش‌های مختلف حوزه هنری، اصحاب رسانه و ... حضور داشتند.

در ابتدای مراسم محسن مومنی‌شریف پشت تریبون قرار گرفت وضمن خوش آمد گویی به حضار و مهمانان و گرامیداشت ایام الله دهه فجر گفت: منشور مستند انقلاب اسلامی تنها منحصر به مستند نیست و در بخش‌های دیگر هنر هم راهگشا خواهد بود و جهت درست را نشان خواهد داد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت مستند و مستندسازان اظهار داشت: من گمان می‌کنم هنرمندان گاهی به حوادث عظمت می‌دهند اما بعضی حوادث به قدری بزرگ هستند که هنر از بیان و معرفی آنها باز می‌ماند مثل نهضت حضرت سیدالشهدا (ع) و انقلاب اسلامی. برخی هنرها حقایق را تغییر می‌دهند مثل ارائه درام و داستان اما مستند عین حقیقت را بیان می‌کند و صاحبان فطرت‌های پاک آن را می‌پذیرند. مسایل انقلاب هم از این نوع است.

مومنی شریف گفت: امروز و مراسم رونمایی از منشور مستند انقلاب تجدید عهد با آرمان‌های انقلاب و نقطه عطفی برای مستند است.

رئیس حوزه هنری درباره دیدار هنرمندان با مقام معظم رهبری گفت: سال گذشته حضرت آقا فرصتی در روزهای پنجشنبه برای دیدار صمیمانه با هنرمندان فرصت گذاشتند. 12 جلسه برگزار شد ارگان‌ها و نهادها فهرست دادند که امسال نوبت به حوزه هنری رسید. آقای یزدی خوش‌ فکری کردند و این جلسه را مخصوص مستندسازان قرار دادند جلسه صمیمی بود. حضرت آقا در مقابل پرسش‌ها پاسخ دادند و توصیه‌ای نوشتند که رونمایی می‌شود.

در ادامه مراسم کلیپی از سخنان مستندسازان جوان برای مهمانان پخش شد و سپس سلیم غفوری مدیر شبکه مستند به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: بسیار خوشحالم و خدا را شکر می‌کنم پیام حضرت آقا فرصتی فراهم آورد که گرد هم بیاییم. پیام ایشان، منشور مستند‌سازان انقلابی است. جریان مستند انقلابی تا به امروز همپای سینمای داستانی و گاهی جلوتر حرکت داشته است. هنرمندان مستند انقلاب در جریان‌سازی از هنرمندان سینما جلوتر هستند‌، مستندسازی انقلابی تنها معطوف به انقلاب و جنگ و مقاومت نیست یک بخش مهم این موضوعات است که بتوان ریشه‌های انقلاب را تبیین کنیم. با توجه به آنچه در منطقه می‌گذرد.

وی در ادامه گفت: همچنین ما موظف هستیم در باره بحران‌هایی که در جامعه وجود دارد نیز مستند بسازیم. درد جامعه با نگاه برون رفت از مشکل باید ارایه شود‌. معضلات و مشکلات اگر با نگاه درست ساخته شود مستند انقلابی است مستندساز انقلابی جامعه را ناامید نمی‌کند. همانطور که حضرت آقا تأکید کردند‌ اگر می‌خواهیم مستند بسازیم ارایه طریق برون رفت و کاهش آسیب‌ها باید مدنظر باشد.

غفوری در پایان سخنانش اظهار داشت: حفظ روحیه انقلابی باعث ارایه نگاه درست به جامعه است، سینمای مستند از نگاه درست به جامعه نگاه درست منتقل می‌کند. پیام حضرت آقا راهگشاست و برای رشد بهتر آثار و نگاه درست است که انشالله ادامه می‌یابد.

محسن برمهانی هنرمند مستندساز و فعال حوزه بین‌الملل سخنران دیگر این مراسم بود. وی ضمن اظهار خوشحالی از حضور در جمع دوستان و همکارانش اظهار داشت: متاسفانه توفیق حضور در جلسه دیدار مستندسازان با حضرت آقا را نداشتم اما بعد از جلسه و خواندن پیام حضرت آقا احساس می‌کنم روح و حال تازه‌ای یافتم. در حوزه بین‌الملل موضوعی است که در سال‌های اخیر قابلیت خوبی برای ارائه آثار پیدا کرده که باید به این فکر کنیم که چگونه این لحن را برای مخاطب خارجی ارایه دهیم تا به درستی مفاهیم منتقل شود.

برمهانی گفت: مستند‌های انقلابی ما در پنج سال اخیر از جهت ساختار قوام پیدا کرده‌اند و مستندسازان باید به این فکر کنند که چطور می‌توان این آثار را در خارج از مرزهای کشور به نمایش گذاشت. از مستند سازان عزیز خواهش می‌کنم حتما در آثارشان از موسیقی‌ها و تصاویر آرشیوی که قانون کپی رایت را رعایت کرده‌اند استفاده کنند تا بتوانیم آثارمان را برای پخش به رسانه‌های خارجی بدهیم.

در بخش بعدی مراسم مهدی نقویان مستندساز جوان متنی را خطاب به هنرمندان و حضار خواند و سپس محسن یزدی مدیر مرکز مستند حوزه هنری پشت تریبون رفته و گفت: آنچه در دیدار با مقام معظم رهبری بسیار برایم جالب بود این نکته است که ایشان بسیار خوب گوش می‌کنند و جایی را متوجه نشوند می‌پرسند، یادداشت می‌کنند، ارجاع می‌دهند و این کاملاً نشان می‌دهد که جلسه عملیاتی است. من از بعد از آن جلسه متوجه شدم باید به دور از هیجانات جوانی درباره مسائل مهم کار کنیم و اگر گرفتار بی‌‌اخلاقی‌‌ها شدیم باید خود را پالایش کنیم و کارها را بیشتر جدی بگیریم.

یزدی اظهار داشت: اینکه عنوان کردم جلسه دیدار با حضرت آقا یک جلسه عملیاتی بود به این خاطر است که بعد از دیدار با ایشان اتفاق‌های بسیار دلگرم کننده‌ای رخ داد. در همان جلسه یکی از مستندسازان عزیز مساله‌ای را با حضرت آقا مطرح کرد و خواسته‌ای در بحث سوریه از ایشان داشت و دو روز بعد این هنرمند عزیز توانست با عالی ترین مقام همان حوزه دیدار داشته باشد و مشکلش حل شد. این موضوع برای همه ما یک درس مهم است . اینکه با دقت به اطراف مان نگاه کنیم و به حرف‌های دیگران با دقت گوش کنیم و نگاهی جدی تر به مسایل پیرامون مان داشته باشم.

سپس، محمدمهدی خالقی مستند ساز مشهدی قطعه‌ای از یادداشتی که در دیدار با حضرت آقا نوشته بود را برای حضار خواند.

بهروز نورانی پور مستند ساز موفق کشورمان دیگر سخنران مراسم بود. نورانی پور گفت: دغدغه مستندسازان نابرابری مستند در تولید و عرضه نسبت به سینمای داستانی است و هنوز مستند به سبد فرهنگی خانواده‌ها اضافه نشده است. باید دغدغه مستند‌سازان را برطرف کرد. سینمای مستند قابلیت و ظرفیت دارد که ویترین اندیشه‌‌ها و آرمان‌‌های یک کشور را ارائه دهد.

وی اظهار داشت: من فیلم 157A را در شرایط خطرناکی ساختم و چون در خارج از کشور و در منطقه‌ای مرزی میان سوریه و ترکیه که بسیار ناامن بود این فیلم را می‌ساختیم بارها به مراکز بیمه مراجعه کردم تا خودم و عوامل را بیمه کنم ولی هیچ موسسه بیمه‌ای ما را بیمه نکرد. باید بیشتر به دغدغه‌های مستند سازان اهمیت داده شود و حرف دل ما مستند سازان شنیده شود.

آخرین سخنران مراسم نادر طالب زاده بود. وی با اشاره به مغتنم بودن دیدار مستندسازان با مقام معظم رهبری گفت: خوشحالم که در این محفل هستم. این مسیر انقلاب است و برای آن جشن می‌گیریم. منشور مستند انقلاب اسلامی سیگنالی است که آقا ارائه دادند و همه فرازها را فرمودند. مستندسازان انقلابی میوه جدیدی هستند که یه نوع مستند جدید خلق می‌کنند و بدبینان هم مجبور هستند آن را ببینند این قدرت مستند است.

طالب زاده گفت: خواهش من از صداوسیما این است که مستندهای برتر مستندسازان انقلابی را در شبکه‌های مختلف به همراه نقد و برسی برای مخاطبان نمایش دهند.

ور در پایان سخنانش اظهار داشت: ما هرچقدر در کشور بیشتر نیروهای انقلابی داشته باشیم بهتر است و هرچقدر فتنه ضدانقلاب را کور کنیم برنده‌ایم. جنگ نرم از جنگ سخت مهم‌تر و دشوارتر است. میدانم همه شما عزیزان جهادگرانی در همین راستا هستید و از خداوند متعال برایتان توفیق روز افزون خواستارم.

در بخش پایانی مراسم منشور مستند انقلاب اسلامی با حضور نادر طالب‌ زاده از پنجره‌ای که براساس معماری اسلامی طراحی شده بودکتیبه منشور مستند انقلاب را رونمایی و متن منشور را برای حضار قرائت کرد.

محسن مومنی شریف:منشور مستند انقلاب تجدید عهد با آرمان‌های انقلاب و نقطه عطفی برای مستند است

ارسال نظرات