خبرهای داغ:
مخترع جوان قاینی گفت: درصورت اینکه باغدار به این نتیجه برسد که زرشک برداشت شده با دستگاه هد برداشت زرشک می تواند با بهترین کیفیت ممکن به بازار عرضه شود نیاز به حمایت هیچ مسئول، اعطای وام و یارانه ای به خریدار نداریم.
کد خبر: ۸۹۷۷۹۶۹
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی،محسن سلیمی فرد یکی از مخترعین وپژوهشگران شهرستان قاینات است که با اختراع دستگاه هد برداشت زرشک که در سال 1390به ثبت رسانده است توانسته است فصل نوینی در برداشت این محصول که  سهم عمده ای از تولیدات خراسان جنوبی و بخصوص قاینات را به خود اختصاص داده،  بردارد .

اگرچه این دستگاه هنوز به تولید انبوه نرسیده است و در مرحله تولید آزمایشی،  قیمت عرضه  این دستگاه 3میلیون تومان است اما باغداران  ما به هنوز به این باور نرسیده اند که با برداشت محصول به روش نوین می توانندکار برداشت زرشک را آسان تر و کم هزینه تر انجام دهند.

تولید بدون تقاضا مقرون به صرفه نیست

سلیمی فرد، تولید کننده دستگاه هد برداشت زرشک در گفتگو با خبرنگار بسیج اظهارکرد: گرچه حمایت های مسئولین ما از یک تولید کننده ممکن است کم باشد اما واقعیت امر این است که مصرف کننده نهایی ما مردم هستند و بهترین حمایتی که مسئولین می توانند از این دستگاه که برای منطقه قاینات وزیرکوه مورد نیاز است بکنند راحت تر نمودن شرایط خرید برای کشاورزان، از طریق اعطای تسهیلات یا یارانه خرید است.

دنبال حمایت واقعی مسئولین هستیم

وی گفت: از آنجایی که تولید ما در مقیاس محدودی صورت گرفته است قیمت تمام شده این محصول بالاست و درصورت تولید انبوه  قیمت می تواند کاهش یابد.

این مخترع جوان قاینی گفت: بدون تقاضا برای ما مقرون به صرفه نیست که بخواهیم  اقدام به تولید انبوه این دستگاه کنیم .

وی افزود:بیش از دوقرن است که در منطقه تولید زرشک داریم و باغداران  هم با روش های سنتی محصول را برداشت می کنند و اکثر نو آوری ها با مقاومت مواجه می شوند و این دستگاه برداشت زرشک هم مستثنی از بقیه نو آوری ها نیست.

عرضه یک روش جدید وشناساندن آن هم زمان بر است

روش های سنتی مثل شاخه بری، چوب زنی ودست چین کردن تنها روش های برداشت زرشک تا به امروز بوده و عرضه یک روش جدید وشناساندن آن هم زمان بر است وهم با مقاومت مواجه می شود. از آنجایی که محصول برداشتی این دستگاه زرشک دانه شده  و بسیار حساس است باید برای موفقیت این روش  اقدامات دیگری را هم انجام دهیم، ساخت سفره برداشت مناسب، تولید یا انتخاب بستر حمل و نقل مناسب و بازار رسانی و ایجاد تقاضا برای فروش و ایجاد زیرساخت های لازم برای خشک کردن محصول از جمله این اقدامات می باشد، تمامی این موارد مستلزم سرمایه گذاری، حمایت و بیشتر از هر مسئله دیگر نیازمند زمان است.

به دنبال حمایت واقعی مسئولین هستیم نه حمایت در کلام

این مخترع قاینی ادامه داد:کشاورز ما تا به این نتیجه نرسد که 3میلیون هزینه این دستگاه می تواند برایش صرفه اقتصادی داشته و در فروش محصول ایجاد ارزش افزوده کند هرگز اقدام به خرید این دستگاه نمی کند وامروزه کشاورز منطقه ما عادت کرده است که یا شاخه های زرشک را ببرد ویا از روش چوب زنی برای برداشت محصول استفاده کند .

سلیمی فر با بیان این که 7سال است که برای اختراع این دستگاه زحمت کشیده ام گفت: تمام هزینه های آن شخصی بوده است وماهم  به دنبال حمایت واقعی مسئولین هستیم نه حمایت در کلام.

 او همچنین اظهار کرد، از زمان ثبت اختراع این دستگاه با حمایت های معنوی پارک علم و فناوری خراسان جنوبی و مرکز رشد واحد های فناور قاین مهارت های بسیاری را آموخته ام که از الزامات موفقیت یک کارآفرین می باشد.

دنبال حمایت واقعی مسئولین هستیم

بهترین حمایت مسئولین تسهیل در امور اداری وتعامل با تولید کنندگان

وی افزود: یک تولید کننده در حال حاضر اگر بخواهد بارش را به دوش مسئولین بیاندازد این به معنی این است که مهمترین ویژگی یک تولید کننده که مسئولیت پذیری است، را ندارد ، یک تولید کننده باید بداند که مسئولین دغدغه های خودشان را دارند ومی بایست در چارچوب اداری وکاری تعریف شده خود حرکت کنند، بهترین اقدام و حمایت مسئولین تسهیل امور و تعامل با تولید کنندگان است. هر تولید کننده یا کارآفرین از ابتدای شروع فعالیت  تا زمانی که موفق می شود با سختی های بسیاری مواجه می شود واین قاعده غیرقابل تغییر است ،هرگز شاهد نبوده ایم  که یک نوآوری خیلی راحت در جامعه جای خودرا باز کرده و به یک ثروت سرشار تبدیل شده باشد.

سلیمی ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که برای این محصول بازار مصرف ایجاد کنیم و برای خشک کردن وحفظ ونگهداری محصول  زرشک به دنبال روش های مطلوب هستیم ونیازمند کمک افرادی هستیم که برای سرانجام مطلوب این تولید به ما کمک کنند.

این مخترع جوان با بیان این که سرعت برداشت محصول زرشک با این دستگاه بین 80تا 100کیلو زرشک دانه در ساعت است گفت: زرشک برداشت شده با این دستگاه کمترین میزان ضایعات را دارد.

برداشت سنتی زرشک  مهم ترین مانع در توسعه وکاربرد دستگاه هدبرداشت زرشک

وی گفت: این روش برداشت هم نقطه قوت دارد وهم ضعف ، نقطه قوتش این است که ضایعاتش کم است وبهترین گزینه برای فرآوری زرشک تر وتازه است، حمل ونقل آن هم با هزینه کمتری انجام می شود و امکان توسعه کانوپی زاینده درخت(توسعه رشد شاخه دهی) در سال بار و بی بار فراهم می شود، ولی از سوی دیگر نقطه ضعف آن این  است که محصول برداشت شده به دلیل بی دم بودن بسیار آسیب پذیر است .

دنبال حمایت واقعی مسئولین هستیم

سلیمی با بیان این که تمام تلاشمان این است که نقاط ضعف را برطرف ونقاط قوت را پررنگ تر کنیم گفت:. از نظر من مهم ترین مانع در توسعه کاربرد این دستگاه همان سنتی است که کشاورزان در روش برداشت و فرآوری زرشک دارند و درصورت اینکه باغدار به این نتیجه برسد که زرشک برداشت شده با این دستگاه می تواند با بهترین کیفیت ممکن به بازار عرضه شود نیاز به حمایت هیچ مسئول ،اعطای  وام و یارانه ای به خریدار نداریم.

محسن سلیمی با اشاره به دانش بنیان شدن این اختراع گفت:وقتی طرحی دانش بنیان می شود می تواند از تسهیلات ارزان قیمت دانش بنیان استفاده کند اما دریافت این تسهیلات هم بسیار زمان بر و با نظارت بسیار سختگیرانه ای انجام می شود و لذا همه نمی توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

وی درادامه با بیان این که کشاورزان همیشه از  نبود دستگاه برداشت زرشک گلایه مند هستند گفت:حال که این دستگاه را تولید کرده ایم ، ایرادات آن را بیشتر از مزایایش می بینند.

مخترع دستگاه هد برداشت زرشک ادامه داد: هیچ تکنولوژی در بدو ظهور کامل نیست و با گذر زمان فناوری ها تکامل می یابند، تا وقتی که چیزی وجود ندارد همه میگویند نیست و وقتی که محصولی عرضه می شود همه به دنبال اشکالاتش می گردند.

سلیمی گفت:برای این که بتوانیم کشاورز را توجیه کنیم که این دستگاه به جز برداشت زرشک کاربرد دیگری هم دارد دستگاه را از حالت تک کاربردی به مدولار تبدیل کرده ایم و آن را با چندین عملگر دیگر عرضه کرده ایم  که یکی از کارکردهای آن هد برداشت زرشک و دیگر کاربردهای آن علف زن، شمشاد زن و اره زنجیری می باشد. هد برداشت زرشک همچنین می تواند برای برداشت زیتون، پسته و حتی عناب از درخت های کم ارتفاع مورد استفاده قرار گیرد.

 

تولید وساخت خشک کن هوشمند زعفران

این مخترع قاینی با ذکر اینکه زعفران تولیدی قاین از کیفیت بالایی برخوردار است و متاسفانه در مرحله فرآوری بخش عمده ای از کیفیت خود را از دست می دهد به تلاش های خود در راستای حل این مشکل و ساخت یک خشک کن هوشمند خانگی زعفران اشاره کرد وگفت: امسال به سفارش جامعه نیکوکاری ابرار این دستگاه راساخته و مورد آزمایش قرار گرفته است.

دنبال حمایت واقعی مسئولین هستیم

وی گفت:، این دستگاه کوچک پاسخگوی نیاز یک تولید کننده متوسط زعفران می باشد و می تواند روزانه 30 تا 40 مثقال زعفران را خشک کند .

سلیمی در ادامه گفت: استفاده از این دستگاه علاوه بر کوتاه نمودن مدت زمان خشک کردن زعفران، می تواند سبب افزایش هر سه فاکتور کیفی زعفران، شامل قدرت رنگ دهی، قدرت عطرافشانی و میزان تلخی زعفران گردد.

وی بیان داشت: در اولین آزمایش ها با یک آموزش ساده قدرت رنگ دهی زعفران در روستای تجن به میزان 12 درصد افزایش یافت و این درحالی است که با این روش آلودگی های مرحله فرآوری کاهش یافته و با آموزش های مناسب می توان زعفران با کیفیت و صادراتی تولید کرد.

این مخترع جوان قاینی ادامه داد: با بهره گیری اصولی این دستگاه می توان با بکارگیری این روش خشک کردن 25 تا 40 درصد فاکتور های کیفی زعفران را افزایش داد و این به معنی قیمت فروش بالاتر و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای زعفران کار خواهد بود.

وی در پایان گفت:بینش یک نوآور و مخترع به سادگی شکل نمی گیرد و مخترعین برای کسب ثروت سخت ترین روش را انتخاب می کنند، هرچند درصورت توفیق، دستاورد این تلاش ها بسیار شیرین خواهد بود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها