بسیج اساتید باید از موضع علم و عقلانیت، امور اجتماعی ایرانیان را به مرکز توجهات انقلابی خود وارد سازد.
کد خبر: ۸۹۷۷۸۴۰
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷

به گزارش  بسیج اساتید کشور خبرگزاری بسیج،  دکترمجتبی زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در دیدار با مدیرعامل خبرگزاری فارس، این خبرگزاری را «دست قدرتمند» جمهوری اسلامی در عرصه خبر، تحلیل و جریان سازی رسانه‌ای دانست و گفت: بسیج اساتید هم باید از وضعیت فعلی یعنی فوق برنامگی دانشگاه‌ها خارج شود و به دستان و سرپنجه‌های قدرتمند در عرصه اجتماعی سازی علم و فناوری تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از کارهایی که اکنون انجام می‌دهیم در قواره بعضی تشکل‌های دانشجویی است که بهتر از ما و با شور و نشاط بیشتری آن را انجام می‌دهند؛ بسیج اساتید باید از موضع علم و عقلانیت، امور اجتماعی ایرانیان را به مرکز توجهات انقلابی خود وارد سازد.

وی ضمن تاکید بر اینکه بسیج اساتید باید مسئله داشته باشد، گفت: سال گذشته تعدادی از اساتید دانشگاه به حضور رهبر فرزانه انقلاب اسلامی رسیدند و برخی از مشکلات جامعه و کشور را نزد معظم له بیان کردند. ایشان در پاسخ فرمودند؛ خب! این مشکلات را چه کسی باید حل کند؟ و در ادامه گفتند خود شماها باید اشکال‌های کار را پیدا کنید و حل کنید؛ در این شرایط معلوم است بسیج استادان کشور در بین دانشگاه‌ها باید یک فکر و « نگاهی حل المسائلی » برای حل مشکلات داشته باشد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور تاکید کرد: متاسفانه ما در بسیج اساتید مسئله نداریم و در وضعیت بی مسئله‌گی به سر می‌بریم که این عجیب است؛ در حالی که بیش از 35 هزار استاد با تخصص‌های مختلف در این تشکل بزرگ کشور نام‌نویسی کردند ولی ما قدردان این سرمایه‌های عظیم انسانی نیستیم و تنها سالی یک بار دور هم جمع می‌شویم.

به گزارش فارس، وی گفت: ما به نوعی در وضعیت همایش زده و مناسبت زدگی قرار داریم؛ وضعیتی که استادان بسیجی، اسلام گرا و وطن خواه را برآن داشت که خودشان دست به کار شوند و از دانشگاه‌های استانی و دانشگاه‌های تهران بزرگ، از آنجا که رویکرد اجتماعی و خود انتقادی در مرکزیت سازمان بوجود آمد وارد میدان شوند و خواستار توجه بسیج اساتید به اجتماعی سازی دانشگاه‌ها و نهادهای علمی و آموزشی شوند.

زارعی یادآور شد: ما حدود 723 کانون در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی در کشور داریم که هیج تشکل مدنی و حاکمیتی از چنین ظرفیتی برخوردار نیست، سند بالا دستی و تأسیسی ما شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ روسای دانشگاه‌ها چنین سرمایه بزرگی را قدردان هستند ما تلاش می‌کنیم در پرتو دو راهبرد مورد تایید امام خامنه‌ای در بسیج مستضعفین؛ یعنی تحول خواهی و اثر بخشی پیکره و سرپنجه‌های کارا و متخصص استادان متعهد کشور را با رویکردی حل المسایلی به کمک مردم، وزرا، استانداران و فرمانداران و دیگر کارگزاران کشور بیاوریم ما در این راه رقیب دولت نخواهیم بود بسیج اساتید اتاق‌های فکر کشور و بازوان فکری مردم و دولت خواهند بود.

وی یادآور شد: ما با خدا، شهیدان و دوستان خود قرار گذاشتیم که بی جهت حرف نزنیم، بدون اثر بخشی کاری نکنیم و برای کار صرفا اداری وارد مجموعه عظیم و پرقدرت بسیج استادان نشویم و در این 138 روز بر این عهد استوار بودیم.

رئیس سازمان بسیج اساتید خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم برای رفع مشکلات کشور به این فکر کنیم که پرداختن موضوعاتی ظاهرا جزیی با تفکر بسیجی ناسازگار است بلکه ما در کنار بازدارندگی انقلابی که جزو لاینفک ما است باید ناظر به حل مسایل مردم و دولت برنامه ریزی کنیم، برای همین هم اولین نامه راهبردی ما به سران قوا در رابطه با مشکلات جامعه کشاورزان بخصوص برنج‌کاران بود.

زارعی تصریح کرد:‌امروز 16 استان درگیر با بحث برنج‌کاری هستند اما مایملک این کشاورز که زمین اوست که طبقه نوکیسه و بوژوای پایتخت با سیاست های غیر همبسته ای که سه قوه دارند دارد از دستش در می‌آید و اگر ادامه یابد کشاورزی برنج‌کاری به خاطره تبدیل می‌شود، کشاورز مظلوم ما دارد تبدیل می شود به سرایدار ویلاها نشینان نوظهور پایتخت و متاسفانه کسی پای کار این کشاورز نیست و اینگونه ممکن است کشاورزان از سبد انقلاب خارج شوند در حالیکه انقلاب بخصوص از آن کوخ نشین و کشاورز است.

رئیس بسیج اساتید یادآور شد: ما در بین اساتید کارشناسان بسیار خوبی در حوزه کشاورزی و زراعت داریم اما تا حالا خیال نمی‌کردند که بایستی برای رفع مشکلات این حوزه کمک علمی بدهند و این اشکال ما در مرکزیت سازمان بسیج اساتید بود اما اکنون استاد انقلابی به درجه ای از همبستگی با مردم، دولت و مرکزیت سازمان رسیده که اگر مرکزیت سازمان هم شلکاری و مسامحه کاری کند او خودش آتش به اختیار عمل خواهد کرد.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم توجه به صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی گفت: با راه‌اندازی صنایع تبدیلی، می‌توان خوشه‌های کوچک کسب و کار را شکل داد و ایجاد اشتغال کرد و صنعت برنج را تجاری سازی کرد. بسیج اساتید باید رویه ای جهادی در امور اجتماعی اتخاذ کند زیرا اگر قرار بود کار اداری جمهوری اسلامی را به سازمان برساند این دیوان سالاری فشل برخاسته از نفت این کار را می‌کرد. شاه هم با پول نفت یک نظام دیوانی درست کرد و وقتی از او می‌پرسیدند می‌گفت این نظام اداری در زمان لازم به داد من خواهد رسید. ولی بعدها دیدیم که کارکنان ادارات از دانشگاه برای اعتصاب علیه رژیم شاه عقب‌تر نبودند. کار اداری برای تفکر بسیجی یک سم مهلک است.

زارعی خاطرنشان کرد: ما کار را از برادران خودمان تحویل گرفتیم؛ پیش تر از تیم جدید سازمان برادرانی سخت کوش بودند که تلاش های بی وقفه ای داشتند ولی ما موظفیم با استفاده از تجارب برادرمان، مرحله ای اجتماعی تر و تکاملی تر را سازماندهی کنیم.

وی افزود: ما با استادان عزیز در استان ها قرار گذاشتیم تا در استان‌ها کانون‌های بسیج اساتید به اجتهاد منطقه‌ای دست پیدا کنند، یعنی اگر کانون بسیج اساتید یک استان نسبت به محورهای توسعه‌ای آن استان و مشکلات و نظام مسایل آن استان شناخت نداشته باشد به چه دردی خواهد خورد. بسیج استادان در یک استان درنسبت با مسایل مردم و مشکلات آن بوم باید مقلد نباشد و باید مجتهد باشد.

رئیس بسیج اساتید تاکید کرد: اگر اساتید بسیجی به مشکلات مردم منطقه خود نپردازند و از موضع علم آن را مورد بررسی و بازشناسی علمی و حل المسایلی قرار ندهند پس چه کسی این کار را انجام بدهد؟ آیا ما بایستی کارهای مطالباتی خود را بر عهده دشمن بگذاریم؟

زارعی گفت: به همین دلیل به یک نتیجه علمی و عقلی رسیدیم که در استان‌ها اندیشکده‌های راهبردی متناسب با اقلیم همان استان کنار کانون های بسیج اساتید دانشگاه‌ها شکل گیرد.

وی گفت: در رابطه با مسائل کلان و موضوعات ملی بر زمین مانده هم اندیشکده‌های کلان موضوع محور باید در دانشگاه‌های تهران بزرگ شکل بگیرد اگر از دل این 700 کانون بسیج استادان،50 یا 100 اندیشکده راهبردی شکل بگیرد سیستم نا کارای بروکراتیک تحمیل شده از پول نفت جمهوری اسلامی دگرگون خواهد شد زیرا اینها از موضع استادی می‌خواهند حرف بزنند و در این مسیر همه جناح‌ها و گروه‌های دانشگاهی را صرفنظر از سلایق افراد به کمک می طلبیم.

رئیس بسیج اساتید کشور خاطرنشان کرد: ما در دوره جدید از خدا خواستیم که اگر می‌خواهیم خدمت کنیم یک خدمت اداری نباشد بلکه خدمت موثر باشد.

وی گفت: 700 کانون بسیج اساتید در کشور داریم که متاسفانه استفاده درستی از آن نمی‌کنیم؛ مسلما فتنه بعدی در رابطه با کارآمدی و غیرکارآمدی مدل اسلامیت در جمهوری است، فتنه آینده سر این خواهد بود که آیا جمهوری اسلامی می‌تواند جامعه را اداره کند یا نه؟ که همه می دانیم مدل جمهوری اسلامی کارا است اما دیوان سالاری کنونی حاکم بر کشور برآمده از وضعیت شبه مدرن و غربی است که کار جهادی 35 هزار استاد متعهد ایران خواهد توانست برچسب و اتهام ناکارامدی را از چهره شریعت عقلانی اسلام بزداید.

ارسال نظرات