کوهبنان کرمان؛ یک ماه پس از زلزله شب‌ها هوای اینجا به منفی ۱۰ درجه می‌رسد

شب یلدای امسال یعنی ۳۰ آذر ماه زلزله‌ای ۲/۵ ریشتری، کوهبنان در استان کرمان را لرزاند که باعث خرابی ۱۵۰۰ واحد مسکونی شد و حدود ۵۰ مجروح نیز برجای گذاشت.
کد خبر: ۸۹۷۷۵۰۷
|
۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان، شب یلدای امسال یعنی ۳۰ آذر ماه زلزله‌ای ۲/۵ ریشتری، کوهبنان در استان کرمان را لرزاند که باعث خرابی ۱۵۰۰ واحد مسکونی شد و حدود ۵۰ مجروح نیز برجای گذاشت. در ابتدا، گزارش‌ها حکایت از آن داشت که این زلزله خسارت زیادی به بار نیاورده است، اما سپس مشخص شد که اخبار اشتباه بوده است. پس از گذشت یک ماه از آن زلزله، در تماس هایی تلفنی با دو نفر از وضعیت منطقه پرسیدیم ابتدا از حجت‌الاسلام داوود صالحی؛ جانشین قرارگاه امام رضایی ها. او درباره وضعیت منطقه می‌گوید: کوهبنان به دلیل واقع شدن در منطقه سردسیر کرمان هوای بسیار سردی دارد به طوری که در حال حاضر در شب هوای آن به منفی ۱۰ درجه می‌رسد. در رسیدگی اولیه به این زلزله زدگان ۴۷۶۴ چادر در بین آن‌ها توزیع شد، اما سؤال این است که در این هوای سرد چگونه می‌شود در چادر زندگی کرد و نیاز فوری آن‌ها برای اسکان موقت کانکس است که تعدادی توزیع شده است، اما توزیع کانکس‌ها به کندی انجام می‌شود.

 وی با بیان اینکه قرارگاه امام رضایی‌ها از چندی پیش در کوهبنان پایگاهی برپا کرده است، تصریح می‌کند: حدود ۱۰ درصد از زلزله‌زدگان کانکس دریافت کرده‌اند، اما نیاز است که خیّرین همت کنند تا در شب‌های زمستان مردم منطقه در کانکس اسکان داده شوند.

 وی درباره میزان خرابی‌ها نیز می‌گوید: در کوهبنان منطقه طالقانی که جزو مناطق قدیمی شهر است دچار آسیب بیشتری شده و یا روستای جَفَر با اینکه زلزله ۲/۵ ریشتر بوده و شدت آن زیاد نبوده، اما به دلیل قدیمی بودن و فرسوده بودن بافت خانه‌ها، تعداد زیادی از آن‌ها ویران شده است.

وی درباره وام‌هایی که به مردم پرداخت می‌شود نیز می‌گوید: این پرداخت‌ها باید با سرعت بیشتری انجام شود تا مردم بتوانند خانه دار شوند؛ هرچند با مبلغی که به عنوان وام به مردم پرداخت می‌شود نمی‌توان خانه‌ای را ساخت و نیاز است که خیرین نیز پای کار بیایند.

وی با بیان اینکه متأسفانه اطلاع رسانی درباره این اتفاق بدرستی انجام نشده است و کمک هایی که به این منطقه رسیده بسیار کمتر از کمک هایی است که به کرمانشاه ارسال شده، خاطرنشان می‌کند: به دنبال این هستیم که برخی از شخصیت‌ها با سفر به منطقه ما را در برنامه کمک رسانی یاری کنند.

وی در پایان یادآور می‌شود: آستان قدس رضوی نیز در این مدت با برپایی آشپزخانه ۲۰ هزار غذای گرم در بین زلزله زدگان توزیع کرده است.

سید حسین روح الامینی که خود خبرنگار صدا و سیما در کوهبنان است نیز درباره وضعیت زلزله زدگان می‌گوید: در حال حاضر بنیاد مسکن کار آواربرداری منازل آسیب دیده را شروع کرده است و با تخریب هر خانه، کانکسی به صاحب خانه تحویل می‌شود، اما مشکل این است که مردم نیاز دارند که یک اتاق خود را برای نگهداری وسایل خود نگهدارند. .

وی می‌افزاید: بسیاری از مردم منطقه در معدن با حقوق هایی که به تأخیر افتاده است کار می‌کنند و چون قبل از این هم وام‌هایی گرفته بودند، دیگر توانایی پرداخت قسط وام دیگری را ندارند و از این جهت باید برای آن‌ها تسهیلاتی قائل شد.

روح الامینی با بیان اینکه تاکنون قرارگاه امام رضایی ها، سپاه و بنیاد مسکن هر کدام تعدادی کانکس در بین مردم توزیع کرده‌اند، تصریح می‌کند: پتو، بخاری، هیتر برقی نیز در بین زلزله زدگان توزیع شده، اما تعداد زیادی از چراغ‌های نفتی که از طرف هلال احمر در بین زلزله زدگان توزیع شده، سوراخ است.

وی در پایان تأکید می‌کند: مردم این منطقه در گفت‌وگوهایی خواستار سفر آیت‌الله رئیسی تولیت آستان قدس رضوی به این منطقه شده‌اند.

 

ارسال نظرات