رئیس پلیس فتا استان یزد با اشاره به آسیب‌های گسترده فضای مجازی گفت: کم نیستند خانواده‌هایی که از فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی آسیب دیده اند و متاسفانه این موضوع درصدی قابل توجهی از پرونده‌های قضایی و مراجعات به پلیس سایبری را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۸۹۷۷۳۲۴
|
۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۳
به گزارش خبگزاری بسیج از یزد، رئیس پلیس فتا استان یزد در خصوص وضع قوانین در مورد استفاده از فضای مجازی گفت: در کشور‌های مختلف دسترسی و استفاده از فضای مجازی قوانین مخصوص خود را دارد به طور مثال در کشور‌های اروپایی و چین استرالیا و آمریکا محدودیت‌های گسترده در استفاده از اینترنت و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، اما متاسفانه در ایران این گونه نیست و محدودیت سنی در این خصوص وجود ندارد.

وی اظهار داشت: دسترسی به فضای مجازی و دنیای اطلاعات متنوع آن بسیار سهل الوصول است. یک کودک و نوجوان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کافی است یک جستجوی ساده انجام دهد تا به کانال‌ها و محتوا‌های زیادی در حوزه‌های مختلف دست پیدا کند و این دسترسی آسان هیچ محدودیتی ندارد، اما استفاده صحیح و ایمن ماندن از آسیب‌های این حوزه به بستگی چگونگی فرهنگ سازی برای این جریان دارد.

ابوطالبی با تاکید بر اهمیت نظارت والدین بر فرزندان و خانواده خود در دسترسی به فضای مجازی گفت: باید با وضع و تعریف قوانین توافقی خاص نحوه و میزان دسترسی در خانواده استفاده از فضای مجازی و ابزار‌های آن توسط هر یک از اعضای خانواده کنترل و بر آن نظارت شود. به طور مثال والدین باید حق داشته باشند گوشی موبایل رایانه و تبلت فرزند خود را بررسی و کنترل کنند. خانواده‌ها باید در استفاده فرزندان از فضای مجازی هوشیاری کامل را داشته و بر نوع محدودیت توافقی اشراف داشته باشند.

وی با بیان این که وضع قوانین خانوادگی بسیار موثراست اظهار داشت: فرهنگ سازی و رعایت قوانین باید از خانواده‌ها شروع شود.

سرهنگ ابوطالبی بیان کرد: نفوذ شبکه‌های اجتماعی و تهدیدات پیش روی کاربران در خانواده‌ها مشکلی فراگیر تمامی جوامع بوده و به نحوی از انحاء مختلف درگیر ان هستند.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: نرم افزار‌ها و اپلیکیشن‌های بومی می‌بایست قدرتمندتر و با سایر نیازمندی‌های کاربران شامل سرعت در نقل وانتقال اطلاعات، جدابیت و. همسو باشد تا بتواند جایگزین با نمونه‌های خارجی شوند و ضروری است تا تولید محتوای متناسب شرایط فرهنگی مذهبی و اجتماعی و علمی با در نظر گرفتن مولفه‌های ایرانی اسلامی در این زمینه قوی‌تر و فعال‌تر شده تا آسیب‌های فضای مجازی متاثر از محتوا‌های نامناسب به حداقل برسد.

ابوطالبی با اشاره به آسیب‌های گسترده فضای مجازی گفت: کم نیستند خانواده‌هایی که از فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی آسیب دیده اند و متاسفانه این موضوع درصدی قابل توجهی از پرونده‌های قضایی و مراجعات به پلیس سایبری را به خود اختصاص داده است.

وی تولید محتوای مثبت در فضای مجازی را ضروری دانست و افزود: در این خصوص اصلی‌ترین مسئولیت را سازمان‌ها و نهاد‌ها و گروه‌های علمی و فرهنگی و اجتماعی بر عهده دارند تا با تولید محتوای مثبت و مناسب فضای مجازی را در دست گرفته تا کاربران از این محتوای مثبت بهره‌مند شوند.

سرهنگ ابوطالبی اظهار داشت: شبکه‌های اجتماعی خارجی، به قوانین و امنیت اجتماعی اخلاقی و مذهبی کشور‌های دیگر غیرمتعهد هستند در حالی که تمام این موارد در کشور‌های ارائه کننده دارای محدودیت در سرویس دهی و نوع هزینه و خدمات می‌باشند.
ارسال نظرات