برغم برخی اظهارنظرها، کارشناس بعید دانسته‌اند مسکو بر سر تصرف شهر عفرین با آنکارا به توافقی رسیده باشد و به عقیده آنها، توافق کردها با ارتش سوریه راه نجات این منطقه خواهد بود.
کد خبر: ۸۹۷۷۱۴۸
|
۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از تسنیم، روزنامه اینترنتی «وزگلیاد» در تحلیلی نوشته است: به نظر می رسد که روسیه و ترکیه در حال انجام مذاکراتی برای یک سازش بزرگ در خصوص یکی از مناطق کشور سوریه هستند. صحبت بر سر منطقه عفرین است، شهری که در حال حاضر تحت کنترل کردهایی قرار دارد که روابط دوستانه ای با روسیه دارد و نیروهای پلیس نظامی روس نیز در آنجا فعال هستند و رئیس جمهوری ترکیه بسیار مایل است تا این شهر را به تصرف خود درآورد. به نظر میرسد مسکو قصد دارد این شهر را به آنکارا بدهد و در ازای آن امتیازی از ترکیه بگیرد.

اخبار ضدونقیضی روز جمعه از اوضاع در عفرین، این شهر کوچک کرد نشین در شمال سوریه به گوش رسیده است. منابع خبری ترک، برای مثال خبرگزاری آناتولی، ابراز اطمینان کرده که نظامیان روسی دیگر این شهر را ترک کرده اند. در عین حال در وزارت دفاع ترکیه گفته شده که عملیات نظامی در این منطقه آغاز شده، البته هنوز هیچ سرباز ترکی از مرز عبور نکرده و حملات توپخانه‌ای انجام شده است.

از سوی دیگر منابع خبری ایرانی اعلام کرده اند که نیروهای پلیس نظامی روسیه همچنان در عفرین حضور دارند. تصاویر نشان داده شده از مرز سوریه و ترکیه نیز گویای آمادگی ارتش ترکیه برای حمله به این شهر است. به گفته این منابع، تایید خروج نظامیان روسی از  سوی طرف ترکیه هم به دلیل اعمال فشار بر مقامات مسکو به منظور کسب مجوز حمله به عفرین صورت گرفته است.

البته شب گذشته "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه نیز شایعات مربوط خروج نظامیان این کشور از عفرین را قویا تکذیب کرد. به نظر می رسد در مسکو نیز تصمیم گرفته اند تا با حمله اطلاعاتی روز گذشته از طرف آنکارا مقابله کنند.

این در حالی است که روز پنج شنبه "والری گراسیموف" رئیس ستادکل نیروهای مسلح روسیه در مسکو مذاکراتی را با چند مقام بلندپایه نظامی ترکیه داشت. وزارت دفاع روسیه این مذاکرات «سازنده» ارزیابی کرده است. بسیاری از تحلیلگران ترک بر این عقیده هستند که طرفین در مورد عملیات جدید نظامی ترکیه در خاک سوریه به توافق رسیده اند. شایعات در رابطه با «معامله سری» بین مسکو و آنکارا با خبر رسمی شرکت گازپروم روسیه در این مورد که روز جمعه دولت ترکیه مجوز ساخت خط لوله دوم دریایی طرح «جریان ترکیه» را صادر کرد، همزمان شد.  

شهر عفرین را به شوخی «کردستان روسیه» می‌نامند

مرکز روسی آشتی طرفین متخاصم مناقشه در سوریه در شهر عفرین فعال است. طبق اطلاعات رسانه های ترکیه، در این شهر 170 پلیس نظامی روسی مستقر بوده و حفاظت دفتر این مرکز و همچنین یک بیمارستان را برعهده دارند. ولی در تاریخ 10 دسامبر سال گذشته اطلاعات غیررسمی از تعطیلی این بیمارستان و انتقال آن به روسیه منتشر شد. اگر به این خبر بتوان اعتماد کرد، تخلیه روسها از این منطقه بعد از دستور 11 اکتبر رئیس جمهوری روسیه در مورد خارج شدن نظامیان روسی از سوریه، تسریع بیشتری یافت.

واقعیت این است که مسکو ضامن امنیت شهر عفرین در کردستان سوری است و در حالیکه سایر مناطق کردنشین در شمال سوریه به سمت آمریکا تمایل دارند، مقامات محلی این شهر با فرماندهان روس ارتباط نزدیکی داشته و حتی حاضر به گفتگو با مقامات دمشق هستند.  

"رجب طیب اردوغان" مدتهاست که عملا درصدد نابودی این شهر مستقر کردنشین است و حتی مدعی شده که با مسکو نیز در این رابطه به توافق رسیده است. ولی مقامات روس تاکید کرده بودند که کردهای سوری هرگز موضوع توافق با ترکیه قرار نخواهد گرفت و دقیقا به همین دلیل هم مرکز آشتی و بیمارستان روسی در آنجا ایجاد شده بود.

نقشه آنکارا برای عفرین و آمادگی کردها برای دفاع از شهر

"آنتون مارداسوف" رئیس بخش تحقیقات مربوط به مناقشات خاورمیانه در موسسه توسعه نوآوریهای روسیه پیش بینی کرده است، اگر ترکیه بطور جدی درصدد حمله به عفرین باشد، همه مناطق آن را به تصرف در نخواهد آورد و سعی می کند تا مناطقی از آن را جدا کند.

در رابطه با فناوریهای نظامی این کارشناس یادآور شده که ترکها روی توان نیروی هوایی خود تکیه می کنند و توپ خانه و زره پوشهای نظامی بطور مستقل نمی توانند نقش مهمی در این منطقه داشته باشند، برای اینکه حدود 15 هزار نیروی به خوبی آموزش دیده کرد، آمادگی دفاع از این شهر را دارند.

به عقیده مارداسوف، ترکیه احتمالا تا حداکثر جای ممکن این منطقه را بمباران کرده و سپس با کمک گروههای مسلح مخالف طرفدار ترکیه، آنجا را تصرف کند. آنکارا می خواهد تا این منطقه از سایر مناطق جدا سازد تا امکان ارتباط آنها با نیروهای حزب کارگر کردستان ترکیه از بین برود. موفقیت در این عملیات این امکان را به اردوغان خواهد تا محبوبیت سیاسی خود که بعد از نتیجه کمرنگ عملیات «سپر فرات» کاهش یافته بود را جبران کند.

توافق کردها با ارتش سوریه، عفرین را نجات خواهد داد

"گریگوری لوکیانوف" کارشناس مسائل خاورمیانه نیز معتقد است که کردهای عفرین این توان را دارند تا حمله ترکیه را دفع کنند، اگر با میانجی گری مسکو موفق شوند با نیروهای دولتی سوریه به توافق برسند که آنها زودتر از نظامیان ترکیه، وارد این شهر شوند.

این کارشناس روس گفت: «طرف سوری با میانجی گری روسیه می تواند نقش زیادی در این زمینه داشته باشد، برای اینکه سرنوشت ارگانهای سیاسی کرد در عفرین، در صورتیکه این شهر به تصرف ارتش ترکیه درآید، کاملا مشخص است. بنابراین به نفع کردها خواهد بود  تا با نیروهای نظامی سوریه به توافق رسیده و آنها را به شهر خود راه داده و بدین ترتیب عفرین را از دست ترکیه نجات دهند. چنین سناریویی هم به نفع دمشق و هم مسکو خواهد بود.»

به عقیده وی، روند اوضاع پیرامون عفرین می تواند ارتباط نزدیکی هم با رویدادها در استان دیگر سوریه، یعنی ادلب داشته باشد. در حال حاضر استان ادلب منطقه نفوذ چندین گروه مسلح مخالف سوری است که در میان آنها گروههای تروریستی هم هستند. نیروهای دولتی سوریه به همراه متحدین خود در حال مبارزه برای آزادسازی برخی مناطق ادلب هستند.

آنکارا موافقت کرده که مانع از این کار نشود و نیروهای مخالف طرفدار ترکیه را از این منطقه خارج کرده است. شاید به همین دلیل روسیه هم اکنون ممکن است مانع از تصرف عفرین توسط ترکیه نشود.

مارداسوف افزود: «احتمالا مقامات دمشق تیز مایل باشند تا ترکیه نیروهای مسلح مخالف بیشتری را برای حمله به عفرین به این منطقه فرا خواند تا نیروهای دولتی بتوانند مناطق بیشتری را در استان ادلب تحت کنترل خود درآورند. سناریوی مشابهی هم سال گذشته در شرق شهر حلب رخ داد که ترکیه باعث شد چندین هزار نفر از نیروهای مسلح منطقه را ترک کنند و بدین ترتیب آزادسازی شهر برای ارتش سوریه راحت تر شد.»  

مسکو در مورد «کردهای سوریه» با کسی سازش نخواهد کرد

"استانیسلاو ایوانوف" کارشناس ارشد مرکز امنیت بین المللی در موسسه سیاست و اقتصاد جهانی آکادمی علوم روسیه تاکید کرده که حمله ارتش ترکیه به عفرین، نقض جدی تمامیت ارضی سوریه بشمار می رود و  بعید است که مسکو توافقی در رابطه با این شهر با آنکارا کرده باشد. ایوانف گفت: «مسئله دقیقا برعکس است، روسیه همواره اصرار داشته و دارد که کردهای سوریه حتما در روند مذاکرات سیاسی در آستانه و ژنو مشارکت داشته باشند. به همین دلیل بسیار بعید است که بر سر تصرف شهر عفرین با طرف ترکیه ای به توافقی رسیده باشد.»

به گفته وی، تهدیدات آنکارا در این رابطه فقط جنبه بلوف داشته و نمی توانند عملی شود.

ارسال نظرات