باوجود گذشتن حدود یک ماه از زلزله کوهبنان کرمان، بسیاری از مشکلات مردم زلزله‌زده هنوز پابرجا است و این شهرستان زلزله‌زده نیازمند توجه جدی و رسیدگی فوری است.
کد خبر: ۸۹۷۷۱۳۸
|
۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی از یزد،زمین‌لرزه ۵.۲ ریشتری سی‌ام آذرماه، شب یلدای کوهبنانی ها را تاریک کرد و امروز که حدود یک ماه از وقوع این زمین‌لرزه می‌گذرد همچنان مشکلات مردم پابرجا است و حتی بر آن ها افروده شده است.

در اولین ساعات پس از زلزله برخی مسئولین این استان روبروی دوربین رسانه‌ها حاضر شدند و زلزله کوهبنان را حادثه‌ای توصیف کردند که بدون تلفات جانی بود و تنها منجر به فروریختن چند دیوار قدیمی و تیر برق شد!

شاید همین اقدام باعث شد تا توجه رسانه‌ها و مردم و سایر مسئولین آن‌طور که بایدوشاید به زلزله کوهبنان کرمان جلب نشود و این آغاز بودی بر تداوم و افزایش مصیبت‌های مردم زلزله‌زده و مظلوم کوهبنان.

 هرچند این زلزله که پس‌لرزه‌های آن هنوز هم کوهبنان را می‌لرزاند، تلفات جانی نداشت اما عمق خسارات با آنچه مسئولین توصیف کردند بسیار متفاوت است؛ مسئولینی که آن‌طور که مشهود است کارشکنی آن‌ها نسبت به این زلزله‌زدگان به اینجا ختم نمی‌شود و در روزها آینده تداوم پیدا می‌کند که در گزارش‌های آتی به تفسیر به آن پرداخته خواهد شد.

آنچه در ادامه این گزارش می‌آید حاصل مشاهدات و بررسی‌های میدانی خبرنگار بسیج دانشجویی یزد یزد و جهادگران بسیج قرارگاه شهید محمدخانی بسیج دانشجویی یزد از منطقه است.

آسیب‌دیدگی حدود 70 درصد از منازل مسکونی کوهبنان

در بدو ورود به شهرستان کوهبنان، آثار تخریبی زلزله به چشم نمی‌خورد؛ اما با گشت‌وگذاری در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر تعداد بالای چادرها و برخی خانه‌های تخریب‌شده نشان می‌دهد که زندگی شهروندان این منطقه خیلی هم حالت عادی و طبیعی ندارد.

IMG_7816.jpg

طبق آمار مطرح‌شده تقریباً 70 درصد از منازل مسکونی تخریب‌شده‌اند و خیابان طالقانی و به‌خصوص روستای جور (گور) بیشترین تخریب‌های را داشتند، در روستای جور بسیاری از خانه‌ها کاملاً تخریب‌شده و زلزله به سایر خانه‌ها آسیب جدی وارد کرده که غیرقابل‌سکونت شده‌اند؛ ترک‌های روی دیوارها و سقف‌ها و تداوم پس‌لرزه‌ها نیز باعث شده تا بسیاری از مردم نتوانند به ساختمان‌های خود اعتماد کنند وزندگی در چادرها را ترجیح بدهند؛ چادرهایی که به گفته مردم هم با تأخیر چندروزه توزیع شدند و هم امکانات کافی و شرایط مناسبی ندارند!

بگویید حاج حسن یکتا بیاید!

تعدادی از فعالان فرهنگی و نیروهای ارزشی این منطقه دراین‌باره می‌گویند: اخبار نادرست مخابره شده درباره زلزله و از طرفی بی‌توجهی مسئولین و نهادهای ذی‌ربط باعث شد تا مشکلات متعدد و معضلات فروانی گریبان گیر مردم زلزله‌زده کوهبنان شود و وقتی از دیگران دراین‌باره درخواست کمک می‌کردیم می‌گفتند که زلزله کوهبنان که خسارتی نداشته!

حجت‌الاسلام طهماسبی یکی از روحانیون این شهر با اشاره به حجم بالای خسارات و مشکلات متعدد مردم در گفتگو با خبرنگار بسیج دانشجویی گفت: وقتی از کمک‌رسانی‌های مسئولین ناامید شدیم، با تماس‌ها و پیگیری‌های مکرر از حاج حسین یکتا که در کرمانشاه به خدمت‌رسانی مشغول بود خواستیم تا به کوهبنان بیاید و از نزدیک حقایق و مصیبت‌های مردم کوهبنان را ببیند تا اتفاقی بیفتد.

این فعال فرهنگی ادامه داد: با حضور یکتا، توجه رسانه‌ها به‌خصوص صداوسیما به منطقه جلب شد و فراخوانی که توسط حاج حسین یکتا به نیروهای جهادی و مردمی داده شد باعث شد تا برخی مشکلات حل شود و مسئولین هم تکانی به خود بدهند!

IMG_7828.jpg

طبق بررسی‌ها هرچند این اقدام باعث شد توجه فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی کشور و جهادگران بسیجی به این شهرستان زلزله‌زده جلب شود، اما آنچه مشهود است این است که این شهرستان زلزله زده به‌شدت نیازمند توجه جدی تر وامداد رسانی‌های بیشتر است.

بی‌تفاوتی‌هایی که تلفات داد!

زندگی در چادر با سرمای استخوان سوز کوهبنان غیرقابل‌توصیف است، دمای هوا در اکثر شب‌ها در این‌یک ماه به چند درجه زیر صفر هم رسیده و این سرمای هوا بیشترین سختی را برای نوزادان و افراد کهن‌سال به همراه داشته است.


IMG_7766.jpg

تعداد قابل توجهی از ساکنان این منطقه از کارگران معدن زغال‌سنگ هستند و این مهم باعث شده تا اکثراً از بیماری‌ها تنفسی رنج ببرند؛ یخ‌زدگی کپسول‌های اکسیژن از مشکلاتی است که گریبان گیر اکثر چادرنشین‌ها و حتی افراد ساکن در کانکس‌هاست.


2018-01-19_081717.jpg

بااین‌وجود، وسیله گرمایشی توزیع‌شده بین این مردم بخاری‌های نفت‌سوزی است که به‌شدت دودزا است، همین بخاری‌ها امنیت چادرها را نیز تهدید می‌کند و این مهم باعث شد تا در روز سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه، جوان ۲۱ ساله‌ای براثر آتش‌سوزی دریکی از چادرهای اسکان موقت زلزله‌زدگان روستای جور در این شهرستان براثر شدت سوختگی، قبل از رسیدن آمبولانس جان خود را از دست داد.


IMG_7802.jpg

نیاز جدی زلزله‌زدگان کوهبنان به کانکس و سرویس بهداشتی

نیاز جدی مردم این مناطق به‌خصوص روستا جور به کانکس به‌وضوح مشهود است و در کنار آن نبود سرویس‌های بهداشتی و حمام و توزیع نامناسب اقلام بر رنج‌های این مردم مصیبت‌دیده افزوده است.

محمد زکی زاده از بسیجیان یزدی که پس از فعالیت‌های جهادی در کرمانشاه به کوهبنان آمده در این خصوص می‌گوید: توزیع اقلام بین زلزله‌زدگان باید بانظم و برنامه و از طریق دفترچه اقلام صورت بگیرد.


photo_2018-01-18_22-21-34.jpg

وی بابیان اینکه شدت و سوز سرمای این منطقه از مناطق زلزله‌زده غرب کشور بیشتر است، افزود: عدم وجود سرویس‌های بهداشتی کافی و دسترسی سخت ساکنین چادرها و کانکس‌ها به آب از دیگر مشکلات است.

این جهادگر بسیجی ادامه داد: عدم استفاده از تجهیزات ایمنی و مناسب در توزیع برق بین چادرها نیز خطرآفرین است و در صورت بارش باران یا برف در منطقه؛ که خیلی هم دور از انتظار نیست، اکثر چادرها مقاومت کافی را ندارند و مشکلات جدی به وجود خواهد آمد.

بی‌تدبیری‌هایی که امید را از کوهبنانی ها گرفته است

هرچند زلزله در کوهبنان تلفات جانی نداشته، اما در کنار آتش‌سوزی یک جوان، شدت سرما نیز تلفاتی را در این ایام به همراه داشته است.

سختی‌ها و مصیبت زلزله، عدم رسیدگی به‌موقع و بی‌توجهی و بی‌تفاوتی برخی مسئولین و نهادهای ذی‌ربط باعث شده تا امیدواری‌های مردم به‌شدت کاهش یابد.

IMG_7794.jpg

حجت‌الاسلام قاسم اردکانی از جهادگران بسیجی یزدی حاضر در این منطقه در این خصوص می‌گوید: روحیه برخی از مردم زلزله‌زده به‌خصوص کودکان به شدت آسیب‌دیده است و فعالیت‌های روانشناسی و فرهنگی از ضرورت‌های منطقه است.

این فعال فرهنگی ادامه داد: برنامه‌هایی به این منظور با حضور برخی چهره در این منطقه برگزار شد که تداوم این برنامه‌ها و برگزاری مراسمات و ارائه مشاوره و خدمات روانشانی نیز باید موردتوجه قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: برگزاری چنین برنامه‌هایی که مورد درخواست خانواده‌ها نیز است در دستور کار جهادگران یزدی قرار دارد و در روزهای آینده برنامه‌هایی ازاین‌دست در این مناطق برگزار خواهد شد.

زخم‌هایی که با زلزله سر باز کردند

علی پور میرزایی مسئول سازندگی بسیج دانشجویی یزد نیز با تأکید بر لزوم توجه بیشتر جهادگران به منطقه زلزله‌زده کوهبنان افزود: کارگروه‌های مختلفی به همت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی یزد و گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی استان و سایر فعالان فرهنگی یزد در این خصوص تشکیل‌شده است.


IMG_7757.jpg

این فعال دانشجویی بابیان اینکه پس از پایش و بررسی کلی وضعیت و مشکلات موجود توسط جهادگران قرارگاه شهید محمدخانی بسیج دانشجویی یزد، آنچه مشهود است، این نکته است که مشکلات مردم منطقه فراتر از مشکلات یک شهر زلزله‌زده است، افزود: بالا بودن نرخ بیکاری و مشکلات سلامتی و بهداشتی از دیگر معضلاتی است که در این شهرستان وجود دارد و باید موردتوجه قرار بگیرد.

وی بابیان اینکه عدم وجود فرصت‌های شغلی در این شهرستان و خشک‌سالی باعث شده تا این منطقه با معضل جدی اشتغال روبرو شود، اذعان کرد: سرطان و مشکلات ریوی و قلبی و کافی نبودن امکانات بیمارستان و تعداد پزشکان متخصص از دیگر معضلاتی است که باید موردتوجه قرار بگیرد.

ارسال نظرات