رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ایران گفت: قیمت طلا و سکه این روزها تحت تاثیر نوسانات قیمت دلار وافزایش قیمت جهانی طلا روند صعودی خود را حفظ کرده است.
کد خبر: ۸۹۷۷۱۳۷
|
۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹
 
 

به گزارش خبرگزاری بسیج،  قیمت طلا و سکه مدتی است که با روند صعودی قیمت‌ها در بازار داخلی و بازار جهانی روبرو بوده است.

در نوسانات اخیر قیمت طلا و سکه عوامل بسیاری تاثیر گذار بوده که مهمترین دلیل در این روز‌ها را می‌توان افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و همچنین افزایش قیمت جهانی طلا دانست.

در روز‌های اخیر قیمت دلار با روند صعودی خود تا نزدیکی ۴ هزار و ۵۰۰ تومان پیش رفت و از این بازار، طلا و سکه عقب نماند به طوریکه در روز چهارشنبه تا حدود ۱۴ هزار تومان به قیمت سکه افزوده شد. 

در همین راستا با محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ایران به گفت و گو مشروح پرداختیم تا درخصوص روند هفتگی طلا و جواهر و عوامل تاثیر گذار در این رابطه توضیحاتی را ارائه دهند.

میزان: قیمت طلا و سکه در هفته‌ای که گذشت با توجه به افزایش قیمت دلار تا نزدیکی ۴ هزار و ۵۰۰ تومان چه تغییراتی داشته است؟

کشتی آرای: قیمت جهانی طلا در هفته اخیر چهارمین هفته پیاپی هست که در حال صعود بوده و بازار ما بیشتر متاثر از قیمت دلار بوده و افزایش قیمت آن در هفته‌های اخیر باعث شده تا طلا و سکه در بازار داخلی بیشتر از این روند صعودی تحت تاثیر قرار گیرد.در چند روز ابتدایی هفته‌ای که گذشت قیمت جهانی طلا با اندکی افزایش روبرو شد و قیمت دلار با ثبات نسبی همراه بود که همین عوامل باعث شد تغییر چندانی بروی قیمت طلا و سکه حاکم نباشد، اما در روز چهارشنبه افزایش قیمت جهانی طلا و رشد قیمت دلار باعث شد تا قیمت سکه تا ۱۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده و به بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان صعود کند.

میزان: باتوجه به حراج سکه در هفته‌های اخیر چرا قیمت سکه همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده است؟

کشتی آرای: حراج سکه بازار داخلی را تعدیل می‌کند و باعث از بین رفتن حباب می‌شود و این امر دلیلی بر کاهش قیمت سکه نیست و از طرفی قیمت طلا و سکه باتوجه به قیمت جهانی اونس طلا تغییر می‌کند به طوری که نرخ سکه در حراجی هم به نرخ روز محاسبه و به فروش می‌رسد و نمی‌توان دارایی و ذخیره طلای کشور را به قیمت پایین‌تر از نرخ‌های جهانی به حراج گذاشت.

میزان: روند قیمت گذاری سکه در حراجی بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

کشتی آرای: حراج سکه تابع قانون است به این طریق که باید قیمت بازار را در نظر بگیرند و کمی پایین‌تر ازآن نرخ به فروش برسانند و این امر باعث تعادل قیمت سکه در بازار داخلی می‌شود و نمی‌تواند به عنوان اهرمی برای کاهش قیمت سکه در بازار مطرح شود.

میزان: آیا درحال حاضر در حراجی سکه قطعه‌های کوچکتری، چون نیم سکه و ربع سکه عرضه می‌شود؟

کشتی آرای: در حال حاضر نیم سکه در حراجی عرضه می‌شود، اما هنوز ربع سکه راهی در این حراجی پیدا نکرده است.

میزان: آیا برنامه‌ای برای عرضه ربع سکه وجود دارد؟

کشتی آرای: برای عرضه ربع سکه هنوز برنامه ای تدوین نشده، اما گفته شده که در آینده این اقدام انجام خواهد شد.

میزان: روز‌های آینده بازار طلا و سکه را چطور پیش بینی می‌کنید؟

کشتی آرای: نمی‌توان بازار طلا و سکه را برای روز‌های آتی پیش بینی کرد، چون قیمت طلا و مسائل سیاسی قابل پیش بینی نیست و فاکتور‌های بسیاری در این بازار تاثیر گذار خواهد بود.

میزان:میزان تقاضا برای خرید طلا و سکه در بازار داخلی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

کشتی آرای: بازار طلا در حال حاضر با یک رکود همراه است، چون طلا جزو اقلامی است که در سبد خانوار وجود ندارد با رکود حاکم بر بازار و کاهش سطح درامد‌ها، این بازار نیز تحت تاثیر قرار گرفته و با توجه به افزایش قیمت در این روزها تقاضا به شدت کاهش یافته است.

میزان: به نظر شما واگذاری سکه و حراجی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

کشتی آرای: برای عرضه محدودیت زمانی وجود ندارد و تا زمانی که نیاز بازار باشد این عرضه ادامه پیدا خواهد کرد. به طوری که در سال‌های اخیر نیز این شیوه از فروش سکه وجود داشت که به صورت مرتب و هفته‌ای سه نوبت بانک مرکزیسکه به متقاضیان واگذار کرده و این روال در شرایط فعلی تا زمانی که بازار نیاز داشته باشد واگذاری ادامه خواهد یافت.

میزان: چه تضمینی وجود دارد که بعد از اتمام حراجی و واگذاری سکه مجدداً حباب قیمتی به بازار بازنگردد؟

کشتی آرای: زمانی که بازار پس از واگذاری سکه‌ها به تعادل برسد و افزایش تقاضایی وجود نداشته باشد دلیلی برای بر هم زدن تعادل وجود ندارد و حبابی هم در بازار شکل نخواهد گرفت.

میزان: به نظر شما طلا فروشی‌ها از رشد قیمت سکه در بازار استقبال می‌کنند و این افزایش قیمت را دلیلی برای افزایش سرمایه خود تلقی می‌کنند؟

کشتی آرای: طلا فروش‌ها نه از افزایش قیمت خوشحال می‌شود و نه از کاهش قیمت ناراحت، چون سرمایه آن‌ها به صورت واحد سکه و واحد طلا است. به همین خاطر از افزایش یا کاهش آن چیزی نصیب این افراد نمی‌شود. طلا فروشی‌ها دوست دارند تعداد داد و ستد‌های آن‌ها بیشتر شود و از افزایش این داد و ستد‌ها سود ببرند.

با این تفاسیر روند قیمت طلا و سکه در این روز‌ها تحت تاثیر قیمت دلار با نوسان بسیاری روبرو بوده است به طوری که در برخی روز‌ها نوسانات بیش از ۱۵ هزار تومان هم در بازار سکه امامی و بهار آزادی روبرو بوده ایم.

با وجود حراج سکه در جهت تعادل قیمت‌ها در بازار این روز‌ها بازهم روند صعودی ادامه دار بوده و این درحالی است که رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ایران نیز حراج سکه را اهرمی برای کاهش قیمت سکه نمی‌داند و تنها آن را راهی برای از بین بردن حباب سکه در بازار داخلی اعلام می‌کند.

ارسال نظرات