امام جمعه موقت نکا گفت: روحانیت باید دستگیر محرومان و قشر مستضعف جامعه باشد و دم‌خوری روحانیت با افراد مرفه و بی‌درد یک آفت است و هم‌کسوتان ما نباید چنین اجازه‌ای بدهند.
کد خبر: ۸۹۷۶۹۱۷
|
۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، حجت‌الاسلام مختار نظری در خطبه‌های نماز جمعه شهر نکا اظهار کرد: در آستانه ماه بهمن و 12 بهمن ماه سالروز ورود امام خمینی(ره) به ایران قرار داریم که نقش بزرگان در این پیروزی مهم است.

وی افزود: نقش روحانیت در تحولات اجتماعی مهم است که دو مسؤولیت خطیر برعهده داشتند و رسالت علمی و جهاد اجتماعی، از جمله این رسالت‌ها است و امروز اگر فقه شیعه پویا است و معتقد است که جهان را می‌تواند اداره کند؛ این پویایی فقه شیعه مرهون خدمات بیش از یک‌هزار ساله علمای شیعه است.

امام جمعه موقت نکا گفت: علمایی که به فرموده رهبری، بیش از 600 سال در خفا فعالیت کردند و به طور رسمی حق فعالیت به عنوان شیعه نداشتند اما دست از جهاد علمی خود برنداشتند.

نظری ادامه داد: با بررسی 200 سال گذشته ایران، حضور روحانیون در فعالیت‌های مختلف اجتماعی تعیین‌کننده بوده است و هر کجا روحانیت در صحنه حضور داشت اقشار مختلف حضور داشتند و هرگاه روحانیت  خود را کنار کشید اقشار مختلف جامعه هم در آن حرکت ورود پیدا نکردند.

وی با بیان اینکه اعتقاد مردم به روحانیت، موجب تحول عظیم در جهان معاصر شد، خاطر نشان کرد: انقلاب‌های مشروطه، ملی شدن صنعت نفت، مبارزه علیه تنباکو با رهبری روحانیت و حضور مردم بوده است و روحانیت، تنها نقش هدایت را برعهده نداشتند؛ بلکه خود پیشتاز مبارزه بودند.

امام جمعه موقت نکا گفت: در قبل، بعد و طول انقلاب هم محوریت حرکت روحانیت در همه مکان‌ها مشهود بود و به نوعی انقلاب اسلامی ایران، با پیشتازی روحانیت به وجود آمد.

نظری، با اعلام اینکه 99 درصد سخنرانی‌هایی که در دوران انقلاب، ماهیت افشاگری داشت بر عهده طلاب و روحانیت برای پیروزی انقلاب بود؛ یادآور شد: اوج حرکت‌های انقلابی ماه رمضان و محرم بود؛ چرا که روحانیت در این ماه‌ها با حضور در شهرستان‌های مختلف، مساجد و در جمع مردم روشنگری کرده و موج ایجاد می‌کردند.

وی گفت: جنگ را امام راحل اداره کرد و فرماندهی جنگ را برعهده داشتند و بیش از چهار هزار طلبه و روحانی در جنگ تحمیلی در راه خدا تقدیم انقلاب شدند و امروز هم اگر انقلاب فرامرزی شده است، عراق را آزاد کرد، سوریه را نجات داده است و در لبنان، رژیم غاصب صهیونیستی را به خاک ذلت کشانده است و در یمن تعدادی مردم گرسنه در برابر استکبار می‌جنگند، نشأت گرفته از انقلاب اسلامی ایران است که رهبری آن را یک مرد خدایی برعهده داشت.

امام جمعه موقت نکا با اشاره به اینکه دشمن تخریب علیه روحاینت را با تمام توان آغاز کرده است؛ اظهار کرد: بیشترین حملات به روحانیت، توهین، تحقیر، تهمت و افترا نسبت به روحانیت انجام می‌شود چرا که می‌دانند تا زمانی که روحاینت در بین مردم نقش‌آفرین است؛ این انقلاب داوم خواهد داشت و لذا قدر علما و روحانیت را بدانید.

نظری افزود: در هر قشری، عده‌ای هستند که رفتار آنان سنخیت با آن سازمان ندارد و ما نمی‌گوییم در سازمان روحانیت هیچ اشتباه و ایرادی وجود ندارد؛ اما این جفا است که بخواهیم همه را به یک چوب برانیم و اگر شخصی خطایی کرد به نام همه نوشته شود.

وی با اعلام اینکه در همین شهر نکا روحانیون فرهیخته وجود دارد که همراه و همگام با مردم هستند و با اقشار مختلف و متوسط  شهر ارتباط دارند؛ خاطر نشان کرد: نمونه بارز آن، حجت‌الاسلام محمدی‌لائینی، امام جمعه محبوب شهرستان نکا است که بیش از 17 سال در این شهر نقش‌آفرینی کرده‌اند و از فرهیختگان این شهر هستند و با مردم زندگی می‌کند و رسالت روحانیت این است.

امام جمعه موقت نکا گفت: روحانیت باید دستگیر محرومان و قشر مستضعف جامعه باشد و دم‌خوری روحانیت با افراد مرفه و بی‌درد یک آفت است و هم‌کسوتان ما نباید چنین اجازه‌ای بدهند.

نظری ادامه داد: باید 12 بهمن را گرامی بداریم و قدردان بزرگان دین بوده و توفیق حمایت و پشتیبانی از آنان را عنایت کرده و با هدایت و رهبری آنان بتوانیم این انقلاب را به صاحب این انقلاب امام زمان(عج) برسانیم.

وی همچنین با اشاره به مناسبت‌های هفته اظهار کرد: هوای پاک از مسائل مهم در زندگی است و خداوند آفرینش انسان را به گونه‌قرار داد که به همه آفریده‌ها نیازمندیم و یکی از این موارد، هوای پاک است؛ لازمه حیات بهره‌مندی انسان از هوای پاک است.

امام جمعه موقت نکا گفت: بهره‌مندی صنعتی در سال‌های اخیر خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر محیط زیست وارد کرده است و آلودگی هوا از مسائل مهمی است که باید مورد توجه باشد که مشکلات آن دامن‌گیر شده است و وجود ریزگردها در مناطق مختلف و افزایش مقدار کربن در محیط شهری مشکلات فراوانی را از نظر جسمی، بهداشتی و روحی ایجاد کرده است.

نظری با اشاره به اینکه آلودگی هوا زندگی در کلان‌شهرها را با مشکل مواجه کرده است؛ بیان داشت: این مشکل تنها متعلق به ایران نیست و همه کشورهای جهان درگیر مشکلات زیست محیطی هستند و لایه ازن که حفاظت زمین را برعهده دارد روز به روز ضعیف‌تر می‌شود و خطرات بزرگ‌تری را ممکن است متوجه ما کند.

وی گفت: کارخانجات اطراف نکا همچون نیروگاه، سیمان و کارخانجات متعدد دیگر باید به این نکات توجه کنند که محیط نباید آلوده شود و اگر با آلودگی فردی دچار امراض شود، مسؤولیت شرعی و خدایی آن برعهده ما است و لذا نباید محیط آلوده شود.

امام جمعه موقت نکا اظهار کرد: جنگل‌ها حکم شش را بر روی زمین دارند و اگر جنگل نابود و تخریب شود خطرات فراوانی دامن‌گیر و گریبان‌گیر ما خواهد شد و امیدواریم همه ما برای زندگی در هوای پاک فکر کنیم؛ تا دارای هوای پاک باشیم.

نظری، با تبریک به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار افزود: شغل پرستاری شغلی سخت و مشکل و از نظر معنوی بسیار ارزشمند است و رسیدگی به بیماران دارای ارزش بالایی است که امیدواریم به حق و حقوق این قشر زحمتکش رسیدگی شود و دولتمردان توجه لازم را داشته باشند.

وی گفت: برادران و خواهران پرستار بدانند که سلامت بیماران در گرو تلاش آنان است و اگر تلاش برای سلامت فردی انجام شود در روایات آمده است که گناه انسان بخشوده می‌شود.

امام جمعه موقت نکا همچنین با بیان اینکه 29 دی ماه هم روز غزه است، اظهار کرد: غزه هم از جمله جاهایی است که اگر توانستند در برابر رژیم غاصب اسرائیل مقاومت کنند؛ به دلیل و برکت انقلاب اسلامی ایران بود و اگر دشمن جرأت ندارد وارد غزه شود به این دلیل است که مردمی در آن مکان زندگی می‌کنند که از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته‌اند و در حال مبارزه هستند.

نظری افزود: امیدواریم به زودی مردم فلسطین عزیز به استقلال رسیده و در بیرون راندن قوه سرطانی از خاورمیانه موفق عمل شود.

وی با تأکید بر رعایت تقوا گفت: تقوا، خویشتن‌داری و رعایت حلال و حرام در زندگی لازم است و تقوا ذخیره آخرت است که باید مورد توجه جدی همگان باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها