مدیرعامل بورس کالا گفت: هیچ نگرانی در خصوص اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم در قالب بورس کالا برای کشاورزان وجود ندارد و تصمیم بر آن است که بخشی از این محصول مورد حمایت قرار گیرد.
کد خبر: ۸۹۷۶۵۴۱
|
۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
 

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا  با اشاره به اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم در قالب بورس کالا، اظهار کرد: در قالب این طرح، کشاورزان محصول خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند و مابه‌التفاوت قیمت فروش در بورس و نرخ حمایتی تعیین شده برای گندم، توسط دولت به حساب تولیدکنندگان واریز خواهد شد.

سلطانی‌نژاد اضافه کرد: هیچ نگرانی در خصوص عرضه گندم در بورس کالا برای کشاورزان وجود ندارد و تصمیم بر آن است که بخشی از این محصول مورد حمایت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون، در حال تصمیم‌گیری در این حوزه هستیم، تصریح کرد: بسیاری از زیرساخت‌ها در حال انجام است از جمله آن می‌توان به سامانه نرم افزاری مربوط به سطح اطلاعات کشاورزان اشاره کرد.

سلطانی‌نژاد در ادامه اذعان کرد: عرضه این محصول در بورس کالا، شفافیت قیمت کاهش بار مالی دولت، حذف واسطه‌ها و سود کشاورزان را در بردارد. به همین دلیل، اجرای سیاست قیمت تضمینی مورد توجه دولت قرار گرفته است.

مدیرعامل بورس کالا در ادامه یادآور شد: امسال، بنابر مصوبه هیأت وزیران، تصمیم بر آن شد که با توجه به زمان‌بر شدن ابلاغ مصوبه در بعضی از استان‌ها بالغ بر ۸۰ درصد محصول، در قالب خرید تضمینی انجام می‌شود.

سلطانی‌نژاد با اشاره به اینکه در سال زراعی ۹۵-۹۶ سیاست قیمت تضمینی گندم در چهار استان به صورت پایلوت اجرا شد، گفت: باتوجه به تأخیر در ابلاغ این مصوبه در برخی استان‌ها ۸۰ درصد محصول، در غالب خرید تضمینی صورت گرفت، چرا که مجمعی جهت قیمت تضمینی وجود نداشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واسطه‌گری در خرید و فروش و عرضه گندم در بورس کالا توانسته تأثیر گذارد یا خیر؟، اظهار کرد: زمانی که این امر در بورس تحقق یابد، بسیاری از واسطه‌های غیرضروری هم به همان نسبت حذف می‌شوند، چرا که، کسی که تولیدکننده است باید رسمیت داشته باشد.

مدیرعامل بورس کالا درپایان، با بیان اینکه سیاست قیمت تضمینی از طریق بورس کالا، می‌تواند عامل مهمی در کاهش حجم حضور دولت و همچنین حمایتی برای کشاورزان به حساب آید، گفت: بازار سرمایه می‌تواند شرایطی را فراهم کند که به‌صورت عادلانه در چارچوب قانون، محصولی را وارد بورس کند.

ارسال نظرات