خبرهای داغ:
در حوزه هنری صورت گرفت:

نقد و بررسی"وقتی مهتاب گم شد" و "نامه‌رسان"

نشست نقد و بررسی کتاب های: "وقتی مهتاب گم شد" و "نامه رسان" با حضور: کارشناسان تاریخ پژوهشی در حوزه هنری قزوین برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۷۶۱۷۴
|
۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین؛ در این نشست «محمد قاسمی‌پور» با بیان اینکه جنگ ما تفاوت‌های مبنایی و اساسی با دیگر جنگ ها دارد اما اشتراکاتی هم دارد.
قاسمی‌پور مسئول دفتر مطالعات و ادبیات فرهنگ پایداری امور استان‌های حوزه هنری گفت: کشورهایی که درگیر جنگ بوده‌اند، با همه دشواری‌ها و زشتی‌هایی که جنگ دارد با برگزاری یادبود، از یاد جنگ غافل نبوده‌ و به آن پرداخته‌اند، با وجود آنکه جنگ جهانی دوم در قرن پیش اتفاق افتاده اما ملت‌های شکست‌خورده و یا به ظاهر پیروز، هر دو به این نوع ادبیات توجه جدی داشته‌اند که در این راستا می‌توان از فرانسه و آلمان نام برد.
این کارشناس حوزه تاریخ شفاهی یادآور شد: فرانسه در جنگ خیلی زود تسلیم شد و نزدیک 4 سال و نیم تحت اشغال بود، با این وجود طی 70 سالی که از آن تاریخ می‌گذرد در سینما و سایر آثارشان فراوان به آن پرداخته‌اند.
قاسمی پور تشریح کرد: آلمان به عنوان آغازکننده جنگ که در نهایت هم شکست خورد، آثار نگارش یافته زیادی دارد و با افتخار از اینکه توانسته‌اند بعد از آن خرابی‌ها دوباره خود را بسازند، یاد می‌کنند چراکه این کشورها هیچ ابایی ندارند که به دهه چهل میلادی رجوع کنند و زشتی‌هایی که بوده را نشان دهند.
وی ادامه داد: از دهه هفتاد روایت جنگ در قالب خاطره‌نویسی‌های خودنوشت که افراد بر اساس سلیقه خود می‌نوشته‌اند وجود داشته‌است، تا اینکه در دهه هشتاد عبارت تاریخ شفاهی رایج شد، به این صورت که تاریخ را به صورت شفاهی از افراد بپرسیم و آن‌ها برای ما روایت کنند.
وی در پایان گفت: همه گونه ها و سبک ها در ادبیات جنگ باید بر اساس استانداردها و موازین دقیق علمی دیده شوند، یعنی چیزی که خواننده روی جلد می‌بیند در واقع همان چیزی باشد که دال کتاب است.
داود قاسم‌پور که دیگر سخنران این مراسم بود، گفت: تمام خاطرات در گستره تاریخ شفاهی قرار می‌گیرد، اما خاطره و تاریخ تفاوت‌هایی نیز با هم دارند، وی افزود: ما در خاطرات با سه عنصر مواجه ام: مصاحبه‌کننده، مصاحبه‌شونده (راوی) و سند یا مطالعات پسینی، مصاحبه‌کننده باید مصاحبه‌شونده را بشناسد و در جریان موضوع خاطره باشد که در خاطره‌نویسی دفاع مقدس معمولا این اتفاق می‌افتد.
وی یادآور شد: مصاحبه‌شونده باید در فضای خاطرات باشد تا به خوبی برایش تداعی شود و با اطلاعاتی که از مصاحبه‌کننده می‌گیرد کار را به‌خوبی پیش ببرد.
وی با اشاره به اینکه 3 نقد اساسی به آثار منتشرشده تاریخ‌نگاری حوزه دفاع مقدس وارد است، اظهارکرد: مشکل اینجاست که ما پس از پرداختن به عنصر اول و دوم کار را رها می‌کنیم و به عنصر سوم که مطالعات پسینی است کمتر می پردازیم در حالی که کار مستندسازی و پویاسازی باید سرانجام بگیرد. نقد دوم عدم استفاده از اسناد به همین دلیل این کتاب‌ها معمولا در زمره داستان و رمان طبقه بندی و شناخته می‌شوند، در حالی که این‌ها کتاب‌های تاریخی هستند.
وی ابراز کرد: به همان نسبت که ایدئولوژی باید بازتولید شود دفاع مقدس نیز عرصه‌ای است که این بازتولید در آن اتفاق می‌افتد.
قاسم‌پور تاکید کرد: تاریخ‌نگاری کمی خشک است و جذابیت ندارد، اما خاطرات و رمان چیزی است که می‌تواند تمام نسل‌ها را دربربگیرد و از این ابزار داستان استفاده می‌کند و این حوزه را تحت پوشش قرار می‌دهد.
در ادامه این مراسم به نقد و بررسی دو کتاب "نامه‌رسان" و "وقتی مهتاب گم شد" و همچنین پرسش و پاسخ در مورد مباحث مطرح شده پرداخته‌شد.
1006/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها