خبرهای داغ:
در رویه نهادهای بین‌المللی از جمله نهاد زنان ملل متحد و نهاد برنامه عمران ملل متحد از هدف 5 الگوی توسعه پایدار به عنوان هدف «راهبردی» یاد می‌کنند که بر کل سند سایه افکنده و دارای ارتباط تنگاتنگ با اهداف دیگر است.
کد خبر: ۸۹۷۶۱۴۳
|
۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، اهداف توسعه پایدار بعد از تجربه تدوین و اجرای اهداف توسعه هزاره (2015-2000)، در اجلاس هفتادم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید. این سند از یک سو، مبتنی بر تجربه اهتمام بر تحقق اهداف توسعه هزاره توسط دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و نیز شامل برخی موضوعات و محورهای جدید است و 17 هدف اصلی و 169 اهداف فرعی دارد. هدف 5 از اهداف توسعه پایدار به موضوع «برابری جنسیتی و توانمندسازی» اختصاص یافته و دارای 9 هدف فرعی است که برخی از اهم این اهداف عبارتند از: منع تبعیض، منع خشونت، منع ازدواج زودهنگام و منع رویه‌های زیان‌بار، دستمزد برابر در قبال کار برابر، مشارکت برابر در سطوح ملی و محلی تصمیم‌سازی، ارتقای توانمندی کاربرد تکنولوژی، تضمین دسترسی جهانی به حق سلامت جنسی و باروری و حقوق باروری و تصویب و تقویت سیاست‌ها و قوانین برای ارتقای برابری جنسیتی.

در رویه نهادهای بین‌المللی از جمله نهاد زنان ملل متحد و نهاد برنامه عمران ملل متحد از هدف 5 الگوی توسعه پایدار به عنوان هدف «راهبردی» یاد می‌کنند که بر کل سند سایه افکنده و دارای ارتباط تنگاتنگ با اهداف دیگر است و تحقق تمامی اهداف توسعه پایدار منوط به تحقق هدف 5 است. در این پرونده به منظور بررسی بیشتر هدف پنجم از اهداف توسعه پایدار، پس از مروری بر این بخش، به برخی از مهم‌ترین اهداف فرعی آن نظیر هدف فرعی اول، دوم، چهارم و بند الف هدف پنجم، پنجم، هدف فرعی ششم و بند (ب) هدف پنجم، در موضوعات تبعیض جنسیتی، خشونت علیه زنان در عرصه‌های عمومی و خصوصی، حقوق اقتصادی زنان؛ کار خانگی، مشارکت سیاسی زنان در تمامی سطوح و حضور در مناصب مدیریتی، توانمندسازی زنان در همه عرصه‌ها با تأکید بر فناوری ارتباطات و اطلاعات و دسترسی به حقوق و سلامت جنسی و باروری می‌پردازیم.

به گزارش مهرخانه، علاقه‌مندان می‌توانند برای مطالعه یادداشت‌های تحلیلی این پرونده، بر روی لینک‌های زیر کلیک کنند:
"زنان در الگوی توسعه پایدار؛ کلیات و چشم‌انداز هدف 5" - به قلم سمیه اکبرپور، کارشناس روابط بین‌الملل
 
 
ارسال نظرات