از بزرگ‌ترین اشتباهات کمیسیون تلفیق مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه 97، عدم اشاره به جزئیات برنامه اشتغالزایی دولت در تبصره 18 این لایحه بوده است که به معنای اعطای چک سفید 67 هزار میلیارد تومانی به دولت است.
کد خبر: ۸۹۷۵۸۷۷
|
۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، دوشنبه هفته گذشته، حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه با وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اهمیت تبصره‌های 14، 18 و 19 به عنوان تبصره های اصلی بودجه سال آتی، گفت: «اگر این تبصره ها مورد توجه قرار نگیرد، اهداف دولت اجرایی نخواهد شد و در واقع دیگر لایحه بودجه دولت نیست».

نگاهی به لایحه بودجه 97 و همچنین اظهارات مقامات ارشد دولتی در هفته‌های اخیر از جمله اظهارات رئیس جمهور که به آن اشاره شد، به خوبی نشان می‌دهد که تبصره 18 این لایحه با موضوع برنامه دولت دوازدهم برای اشتغالزایی در سال آینده، یکی از مهم‌ترین بخش های این لایحه از نظر دولت است. مطابق با این تبصره، قرار است مجموعا 67 هزار و 400 میلیارد تومان شامل 17 هزار و 400 میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی، 15 هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و 35 هزار میلیارد تومان از منابع شبکه بانکی، به اشتغال اختصاص داده شود. از سوی دیگر، اظهارات محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری هفته گذشته درباره اشتغال نشان می دهد که دولت قصد دارد قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری را در سال آینده اجرایی کند و 6 هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات این قانون به اشتغال روستایی اختصاص دهد.

در نتیجه، مجموع بودجه پیش بینی شده توسط دولت برای اشتغالزایی در سال آینده، 73 هزار و 400 میلیارد تومان است و دولت انتظار دارد با تخصیص این بودجه و اجرای برنامه های پیش بینی شده در این زمینه، حدود 1 میلیون و 33 هزار شغل در سال آینده ایجاد شود و در نتیجه، نرخ بیکاری سال 97 به 11.2 درصد کاهش یابد.

اواسط هفته گذشته و در حاشیه نشست خبری سخنگوی دولت، جزئیات برنامه حمایت از تولید و اشتغال دولت در سال 97 توسط سازمان برنامه و بودجه منتشر شد ولی در متن تبصره 18 لایحه بودجه سال آینده، هیچ اشاره‌ای به جزئیات این برنامه دولت نشده و صرفا ذکر شده است که بودجه 67 هزار و 400 میلیارد تومانی «در ﺟﻬﺖ ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﻃﺮح‌ﻫﺎی ﺗﻮﻟﻴﺪ، اﺷﺘﻐﺎل و آﻣﻮزش و ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﻛﺎرورزی ﺟﻮاﻧﺎن داﻧﺶ آﻣﻮﺧﺘﻪ داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ» پرداخت خواهد شد و آیین نامه اجرایی این تبصره هم به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و با همکاری برخی وزارتخانه‌ها، تهیه شده و به تصویب دولت خواهد رسید.

بنابراین در صورتی که این بخش از تبصره 18 لایحه بودجه 97 اصلاح نشود و کلیه رئوس هزینه کرد بودجه پیشنهادی دولت برای اشتغال در سال آینده مطابق با برنامه منتشر شده توسط سازمان برنامه و بودجه، صراحتا در این تبصره ذکر نگردد، دولت هیچ الزام قانونی برای اجرای این برنامه ندارد و مجلس هم هیچ ابزار قانونی برای نظارت بر این موضوع ندارد. به عبارت دیگر، تصویب این تبصره بدون ذکر محورهای اصلی برنامه دولت برای اشتغال در سال آینده، به معنای اعطای چک سفید 67 هزار و 400 میلیارد تومانی از سوی مجلس به دولت به بهانه اشتغال و واگذاری اختیار کامل هزینه‌کرد آن به دولت در هر محلی است که صلاح بداند.

با وجودی که در آستانه پایان بررسی لایحه بودجه 97 در کمیسیون تلفیق مجلس هستیم، تاکنون این کمیسیون هیچ اقدامی در راستای اضافه شدن محورهای اصلی برنامه دولت برای اشتغال در سال آینده به تبصره 18 این لایحه انجام نداده است. اگر شاهد تغییر این رویه عجیب و غیرقابل توجیه کمیسیون تلفیق مجلس در مهلت کوتاه باقی مانده نباشیم، اعطای چک سفید 67 هزار و 400 میلیارد تومانی به دولت دوازدهم به بهانه اشتغال زایی به عنوان یکی از بزرگترین و مهم‌ترین اشتباهات این کمیسیون در جریان بررسی لایحه بودجه 97 در تاریخ ثبت خواهد شد.

انتظار می‌رود نمایندگان مجلس به ضرورت بیان محورهای اصلی برنامه دولت برای اشتغال در سال آینده در تبصره 18 لایحه بودجه 97 توجه داشته باشند و این اقدام در جریان بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس، صورت گیرد تا  هم دولت ملزم به اجرای برنامه اش در زمینه اشتغالزایی در سال آینده شود و هم مجلس ابزار لازم برای نظارت بر روند اجرای این برنامه را داشته باشد.

ارسال نظرات