رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: تنها اشکال کتاب‌های آموزشی و کمک درسی غیراستاندارد این نیست که در فرایند یاددهی - یادگیری ایجاد اختلال می‌کنند، بلکه بالاتر از آن اهداف سند تحول بنیادین را نشانه‌ گرفته‌اند.
کد خبر: ۸۹۷۵۸۴۶
|
۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷

به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج و به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان در آستانه برگزاری پانزدهمین جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد افزود: کتاب‌های آموزشی و کمک درسی غیراستاندارد، مانع تحقق مفاد سند تحول بنیادین و یا برنامه درسی ملی هستند.

وی تاکید کرد: سند تحول یا برنامه درسی ملی، گریز از میدان حافظه محوری و ورود به میدان خلاقیت، تفکر و اندیشه را برای ما تکلیف کرده، ‌همانطور که اولین عنصر از عناصر پنج‌گانه برنامه درسی ملی،‌ ارتقای تفکر و حکمت است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: هنگامی که کتاب‌های غیر استاندارد آموزشی و کمک درسی به میدان می‌آیند، امکان و فضایی برای اندیشه و حکمت باقی نمی‌گذارند.

محمدیان با بیان اینکه یکی از آثار رویکرد حل مسئله و توانمند شدن دانش‌آموز برای حل مسئله، ‌ایجاد لذت یادگیری است، خاطر نشان کرد: کتاب‌های کمک آموزشی و آموزشی، لذت یادگیری را محو می‌کند و آن در بین دانش‌آموزان از بین می‌برد چون بچه‌ها تلاشی انجام نمی‌دهند و برای حل مسئله کاری نکرده‌اند،‌ در حالیکه دانش‌آموزان اگر خود مسئله را بفهمند و آن را حل کنند، از این فهم خود لذت برده و از درک خود دفاع می‌کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: این کتاب‌ها حتی در صورت استاندارد بودن هم، ذهن و فکر دانش آموزان را راحت طلب و تنبل بار می‌آورد. بچه‌ها باید به جای کتاب آموزشی و کمک آموزشی، کتاب‌های علمی و کتاب‌هایی که دانش آنها را توسعه می دهد، بخوانند.

محمدیان با بیان اینکه اکنون کتاب‌های کمک آموزشی عمدتا روی حل کردن و آسان کردن مسئله متمرکز است، خواستار آن شد که ناشران به سراغ تولید و انتشار کتاب‌های علمی که در مسیر توسعه دانش قرار دارند،‌ بروند.

وی با تاکید بر اینکه به تولید کتاب‌های آموزشی استاندارد معتقد است، اضافه کرد: کتاب‌های آموزشی باید از یک سو تسهیل گری کرده و از سوی دیگر به توسعه دانش بپردازند و روش‌های نو را در یاددهی - یادگیری پیشنهاد کنند تا تجربه‌های فردی یک معلم در کلاس به دیگران منتقل شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آثار تولید شده خوب و استاندارد را حمایت می‌کنیم، گفت: ما ناشران خوب را رقیب نمی‌دانیم زیرا ناشران و مولفان خوب و تولید کنندگان مواد آموزشی و تربیتی قوی و مناسب، دوستان و شرکای آموزش و پرورش هستند و از آنها حمایت می‌کنیم و برپایی جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد نیز با هدف شناسایی و حمایت چنین مولفان و ناشرانی شکل گرفته است، چون کار جشنواره را به نوعی، خدمت به خانواده و معلمان می‌دانیم.

محمدیان کمیته علمی و داوری جشنواره را به هوشیاری و دقت بسیار در شناسایی و معرفی آثار برتر دعوت کرد و گفت: اکنون که اعتماد مردم به شما بیشتر شده است و کتاب‌هایی که از سوی شما به عنوان آثار استاندارد و مفید معرفی شده مورد اقبال قرار می‌گیرد، باید دقیق‌تر باشید و در انجام این مسئولیت بزرگ، از اعتماد مردم نهایت استفاده را ببرید تا سطح کیفی کار در مورد کتاب‌هایی که تایید و حمایت می‌کنید، مورد خدشه قرار نگیرد.

پانزدهمین جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد با هدف معرفی کتاب‌های الگو برای ناشران، تجلیل از مؤلفان و ناشران کتاب‌های خوب و ترویج خواندن به شکل غیر مستقیم، تدارک یافته است و مراسم اختتامیه آن، یازدهم دی ماه در مدرسه دارالفنون برگزار می شود.

ارسال نظرات