خبرهای داغ:
کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار «بسیج»:

واردات کالا سلیقه مدیران تعامل گرا

برخی مسئولان غیرانقلابی و تعامل گرا هستند. بارها دشمن را آزمایش کردند و با مذاکره نتوانستند کاری از پیش ببرند اما متاسفانه دیدگاهی دارند که برای فضای امروز کشور مناسب نیست.
کد خبر: ۸۹۷۵۷۴۲
|
۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، 27 دی 1394 توافق جامع و نهایی هسته ای وین با عنوان شناخته شده و رسمی «برنامه جامع اقدام مشترک » ( برجام )، به مرحله اجرا رسید.

بعد از توافق هسته ای، آمریکا رویه ای را در پیش گرفته که به بهانه مسائل موشکی، منطقه و حقوق بشر تمامی تحریم ها را که صرفاً بر روی کاغذ برداشته بود برگرداند. محدودیت صدور روادید برای مسافران ایران، تمدید 10 ساله قانون ایسا، وضع تحریم های جدید علیه شرکت ها و افراد مرتبط با ایران و تحریم های دیگری که در این زمان بعد از برجام اعمال کردند.

آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران هوشمندانه و دقیق در سفر اخیر نیویورک به صراحت اعلام کرد که هم روح و هم متن برجام نقض شده است و طرف مقابل باید متوجه شود که نقض برجام برایش هزینه بر است.

چنانچه  بر علیه ایران، روسیه و کره شمالی تحریم های  s722 (تحریم سازمان های نظامی و نهادهای مرتبط با آنان) تصویب شود  که در عمل همه را می توانند تحریم کنند و تاثیرگذاری بسیار گسترده ای دارد .

اما با تهدیدی بزرگ تر از تحریم های آمریکا رو به رو هستیم که به رسمیت نشناختن مشکلات معیشتی مردم از جانب برخی مدیران است.  « اشتغال (درآمد)، ازدواج و مسکن»، 3 نیاز و اولویت اکثریت جوانان است. اما مدیرانی را سراغ داریم که دوست دارند برای مردم صرفا «جشن تلگرام یا برجام» بگیرند.

در حالیکه آقای ترامپ رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای ایران را تروریست معرفی و دولت آمریکا شروط چهارگانه برای ماندن آمریکا در برجام  وضع می کند آیا می توان برای حل مشکلات اصلی مردم به دشمنانی قسم خورده نظام دل خوش کنیم.

مصاحبه ای با کارشناس مسائل سیاسی مهدی مزگی نژاد انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

  • روند اجرای برجام در چه مرحله است؟ هدف آمریکاییان از ایجاد دست اندازها چیست؟

در دشمنی آمریکا با ما جای شک نیست که دشمنی دیرینه دارند به دلایل مختلفی که از آن جمله نابودی انقلاب اسلامی است که تا حالا به آن نرسیدند. در موضوع برجام نشست ها و جلساتی برگزار کردند پیرامون آن صحبت های مختلفی انجام شد و برخی امتیازات را از ما گرفتند و بنا شد برخی امتیازات را به ما بدهند.

رهبر انقلاب پیرامون برجام فرمودند که مذاکره کنید اما یک نامه با بندهای 9گانه کتبا خطاب به مسئولان و تیم مذاکره کننده نوشتند و آنان را ملزم به رعایت آنها کردند اما گفته ها حاکی از این است که به مفاد آن ابلاغ عمل نشد، مذاکرات هسته ای به توافق انجامید و برجام اجرایی شد.

نهایت این شد که اول ایران به تعهداتش عمل کند که این نقطه ضعف بود در حالیکه رهبر انقلاب فرمودند گام به گام اقدامات انجام شود یعنی یک گام ما و یک گام آنها که امتیازی از دست نرود اما متاسفانه مسئولان پذیرفتند که اول ما به تعهداتمان عمل کنیم بعد آنها.  سانتروفیوزها را کم کردیم و مواد هسته ای را خارج کشور فرستادیم و قلب راکتور اراک را درآوردیم.

حالا که نوبت آنهاست به تعهداتشان عمل کنند راضی نمی شوند و زیربار نمی روند یکی از دلایلش این است که ما به عنوان یک کشور خاورمیانه ای و جهان سومی توانستیم از آنها امتیاز بگیریم. تحت عنوان اینکه ما هم یک سری فعالیت های محدود هسته ای داشته باشیم و دوم اینکه غرور آمریکایی ها شکست و آنها که خود را کدخدای دنیا می دانستند زیرسوال رفتند چون ما آنها را وادار کردیم ولو به همین حداقل امتیازاتی که روی کاغذ دادند.

موضوع سومی که در این قضایا پیش آمد آنها احساس کردند با همین روند برجام های بعدی را هم خواهند توانست ببندند از جمله مسائل منطقه ای، بحث امنیت رژیم صهیونیستی، نابودی حزب الله و از بین بردن جبهه های مقاومت در منطقه، انرژی منطقه برای آمریکا و عادی سازی دشمنی ما با آمریکا که وقتی در این فضا هم به نتیجه نرسیدند و دیدند از برجام های 2و3 خبری نیست مورد تمسخر و انتقاد هم پیمانان خود مانند اسرائیل قرار گرفتند.

آمریکاییان ناراحتند و می خواهند از ما انتقام بگیرند و ایراداتی در مسیر برجام ایجاد می کنند که خودشان می دانند سندیت ندارد. مفاد قطعنامه 2231 موضوع موشکی، غنی سازی 6/3درصد و موضوع فروش نفت ما را استثنا کرده  و تکلیف بانک ها را مشخص کرده است.

اینها می دانند که اگر امتیازات که جلویشان را محکم بستند به ما بدهند مانند فروش نفت ، بانک ها و ارتباط ما با شرکت های خارجی و سرمایه گذاری آنها در داخل کشور، ما قادریم صرف یکسال به جایی برسیم که آنها قادر به مقابله با ما نخواهند بود.

  • شرط و شروط ها و خط و نشان کشیدن آمریکایی ها برای حفظ تنها لاشه ای از برجام نشانه چیست؟

در آمریکا دو جریان جمهوری خواه و دموکرات استراتژی سنگینشان براندازی نظام جمهوری اسلامی است اما در تاکتیک با هم فرق دارند. جمهوری خواهان دنبال جنگ هستند و دموکرات ها دنبال مذاکره هستند. بنابراین ترامپ که روی کار آمد ضمن انتقاد به دولت اوباما که این توافق نامه برجام را بسته می خواهد کاری کند که در دوره بعد آبروی جمهوری خواهان را حفظ کند و بر مسند قدرت بماند لذا همه تلاش آنها این است که شرط و شروط اضافی هم برای ما بگذارند.

مقامات ما از قبل اعلام کردند که برجام به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست. هیچ تبصره و ماده و غیره به آن الحاق نخواهد شد لذا باید اجرا شود و اگر آمریکایی ها بخواهند از برجام خارج شوند قطعا ما هم خارج می شویم و آن زمانی است که ما بر می گردیم به اقداماتی که قبل از برجام انجام می دادیم. عصبانیت آنها از آنجاست که هر چه فشار آوردند  ما حرفشان را گوش نکردیم و حالا برای مدت 4 ماه دیگر تحریم ها را تعلیق کردند و شرط گذاشتند.

اهانت هایی که به برخی کشورهای متعهد مسلمان منطقه کردند و با الفاظ رکیکی آنها را مورد حمله قرار دادند ناشی از عصبانیت است. امام راحل ملاکی در انقلاب اسلامی به ما دادند و فرمودند هر جا دیدید که دشمن از شما تعریف کرد بدانید کاری کردید که سود برده و راضی است و هرجا دیدید از شما عصبانی است بدانید که راه را درست رفتید.

با این حرف های آقای ترامپ این احساس در درون ما قطعی شده که مسیر را درست می رویم و حال اینکه دشمن شاید دست و پا زیاد بزند، ما را تهدید کند و برای ما دردسرهایی در آینده داشته باشد اما برایمان اثبات شده است که به قول رهبری تا حالا هرجا با مقاومت پیش رفتیم سود کردیم و هرجا از مسیر انقلاب خارج شدیم امتیاز دادیم و ضرر کردیم.

  • آیا نقض برجام فلج کننده اقدامات هسته ای و اقتصادی در ایران خواهد بود؟

نقض برجام به هیچ وجه فلج کننده اقدامات هسته ای در ایران نخواهد بود. ما داریم کار خودمان را انجام می دهیم علارغم اینکه هنوز تحریم ها برداشته نشده است اما با مشکل رو به رو هستیم. نقض برجام آشکار شود و آمریکا از برجام خارج شود به تبع ما نیز خارج می شویم. اتفاقا به وضعیت قبل برجام بر می گردیم که اگر باز میز مذاکره ای در میان باشد با تجربه جدید وارد می شویم و ممکن است این امتیازات که تا حالا دادیم را دیگر ندهیم.

آمریکاییان تمام شرایط و زوایا  را بررسی کردند و به نوعی در این شرایط برجام را نقض نمی کنند اما افراد متخصصی هستند که بدانند از کدام قسمت  برجام می شود به خطوط قرمز نقض نزدیک شوند؛ کارشان را انجام دهند ولی نقض کامل صورت نگیرد.

  • خروج احتمالی آمریکا از برجام چه آثار و پیامدهایی خواهد داشت؟

 خروج  آمریکا از برجام دو وضعیت را ممکن است پیش بیاورد اول اینکه تحریم ها برگردد که قطعا طبق قطعنامه 2231 در صورت نقض برجام تحریم ها خود به خود برمی گردد که ما در این مدت باید ظرفیت سازی کنیم.

فروش نفت و برخی سرمایه گذاری ها در منطقه داریم که با برگشت تحریم ها با مشکل رو به رو خواهیم شد.

حالت دوم اینکه شاید آمریکا برجام را نقض کند اما اروپایی ها مانند روسیه و چین از برجام دفاع می کنند که آن موقع ما ارتباطمان را از وابستگان آمریکایی جدا می کنیم و به سمت اتحادیه اروپا می رویم و ارتباط بهتری خواهیم داشت. آن زمان ما سود خواهیم کرد، خیلی کشورهای دنیا ما را با آغوش باز خواهند پذیرفت و آمریکا مورد تنفر دنیا قرار می گیرد.

برجام به طور کامل نقض شود یا بماند باز هم تهدیدات های آمریکا پابرجا خواهد بود و شاید برای ما نیز همچون کره شمالی که ناو و بمب و هواپیما بردند و نهایتا به نتیجه نرسیدند اقدام نظامی انجام دهند. باید این واقعیت را نیز در نظر داشت که امریکایی ها زبان زور می فهمند و کره شمالی نیز تند برخورد می کند به همین علت درخصوص تحریم های آنان محتاط عمل می کنند.

چرا مسئولین صراحتا اذعان نمی کنند که برجام گره گشای مشکلات اقتصادی مردم نیست؟

برخی مسئولان که دست اندرکار برجام بودند و طبیعتا اشتباهاتی انجام دادند حالا حاضر نیستند اشتباهات خود را مطرح یا عذرخواهی کنند که این فرهنگ در کشور ما دچار ضعف است.

برخی مسئولان برنامه ندارند که ارائه دهند اگر همه دست به دست هم دهند با اقتصادمقاومتی مشکلات داخلی حل و فصل می شود.

دیدگاه سومی که بین مسئولین وجود دارد به جای تولید کالا در داخل کشور، آن جنس با قیمت ارزانتر از خارج تهیه شود و دنبال این هستند که با ورود کالا به داخل کشور فضایی را ایجاد کنند که مردم زیاد احساس کمبود نکنند.

 برخی مسئولان با واردات کالا می خواهند مردم را در صحنه نگاه دارند که این آثار و تبعات خوبی ندارد و در نتیجه کارخانه ها تعطیل می شود، افراد بیکار بیشتر می شوند، جامعه به سمت وابستگی می رود، از فضای خودکفایی به سمت واردات بیشتر می رویم. اینها آسیب های جدی است که اگر در آینده این محصولات را نتوانیم از خارج تهیه کنیم؛ خودکفا نیستیم.

برخی مسئولان غیرانقلابی و تعامل گرا هستند. بارها دشمن را آزمایش کردند و با مذاکره نتوانستند کاری از پیش ببرند اما متاسفانه دیدگاهی دارند که برای فضای امروز کشور مناسب نیست. مشکلات کشور ما بیکاری، ازدواج جوانان و تعطیلی صنایع است اما در تعامل با دیگران که خیلی به ما امتیاز نمی دهند بلکه پول کشور ما را می گیرند و کالاهای نامرغوب به ما می دهند تا ما را به کشوری مصرف کننده تبدیل کنند هیچ نفعی نمی بریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار