مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود خطاب به دانش‌آموختگان حقوق:
مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود خطاب به دانش‌آموختگان حقوق تاکید کرد: اگر دانش آموختگان حقوق سراغ قضاوت می‌روند عشق خدمت به مردم داشته باشند و به‌عنوان شغل به آن نگاه نکنند و اگر هم می‌خواهند وکالت کنند وکیل حق باشند نه وکیل موکل و ببینند حق با کیست.
کد خبر: ۸۹۷۵۵۳۵
|
۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، دکتر قربانیان در حاشیه جشن دانش‌آموختگی دانشجویان رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد که در ذیل می‌خوانیم.
امروز جشن دانش‌آموختگی دانشجویان حقوق است می‌توانید حس خودتان را بگویید؟
واقعاً به دانش‌آموختگان و خانواده‌های آن‌ها تبریک می‌گویم و خدمت فرهیختگان جوان و امید‌های افتخارآفرین عرض خسته نباشید دارم. خدمت پدر‌ها و مادران گرامی و دوست‌داشتنی که با همت بالای خودشان و صبر و حوصله‌ای که داشتند جوانان غرورآفرین و گران‌سنگ را به جامعه ایران عزیز تقدیم کردند و همچنین عرض خسته نباشید دارم خدمت اساتید بزرگوار رشته حقوق که با تمام محدودیت‌ها و کمبود امکانات کنار آمدند تا بهترین دانشجویان و بهترین دانش‌آموختگان را تحویل جامعه بدهند.
به‌طور صریح و در چند جمله کوتاه، چه توصیه‌ای به دانش‌آموختگان حقوق دارید؟
باید بگویم اگر سراغ قضاوت می‌روند عشق خدمت به مردم داشته باشند و به‌عنوان شغل به آن نگاه نکنند و اگر هم می‌خواهند وکالت کنند وکیل حق باشند نه وکیل موکل و ببینند حق با کیست.
چه ملاکی در رشته حقوق به‌عنوان اصل محسوب می‌شود؟
طبیعتاً ما انسان‌ها زمانی اشرف مخلوقات می‌شویم که علم و دانشمان مزین به زیور تفکر و عقل بشود. این نعمتی است که ما را در انتخاب مسیر صحیح و غلط مخیر می‌کند. طبیعتاً آنچه ما را متمایز می‌کند نحوه زندگی کردن است و حیات و ممات دست ما نیست. آنچه دست ماست عرض زندگی است و عرض زندگی هم برمی‌گردد به آن اخلاق، تعقل و یادگیری امور.
آنچه در رشته حقوق به نظر بنده حرف اول را میزند اخلاق حرفه‌ای است. از یک استادی پرسیدند که اگر شما به یک فرهیخته و دانش‌آموخته خودت یک نمره بدهی ملاکتان چگونه است؟ گفت: به او ۲ می‌دهم گفتند چرا؟ گفت: طبیعتاً اول از اخلاقش می‌پرسم، اگر اخلاقش خوب بود به او ۲ می‌دهم، اگر علمش خوب بود یک صفر می‌گذارم جلویش، اگر مهارتش خوب بود یک صفر دیگر و به همین ترتیب گفت و گفت: تا در آخر گفت: آن صفر‌ها زمانی معنی پیدا می‌کند که آن ۲ باشد؛ بنابراین اخلاق حرفه‌ای مخصوصاً در رشته حقوق می‌تواند حرف اول را بزند و تا زمانی که در کنار آموزش آکادمیک و کلاسیک نباشد به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند خودش را نشان دهد.
آیا رشته حقوق هم نیاز به به‌روزرسانی برای دانش‌آموختگان آن دارد؟
بله حتماً؛ این شبهه برای دوستان ایجاد نشود که با داشتن مدرک کارشناسی و لیسانس حجت را تمام کرده و تمام دانش حقوق را فراگرفته‌اند. حقوق علم بروزی است و طبیعتاً اگر خود را بروز نکنند از قافله عقب می‌مانند چراکه قوانین ما اکثراً قدیمی هستند. قوانین را می‌خوانند و می‌رسند به عصر حاضر تازه از این به بعد قوانینی که در مجلس تصویب می‌شوند باید آن‌ها را هم فرابگیرند و خودشان را بروز کنند.
دانش‌آموختگان با چه نگاهی به آینده شغلی خود بنگرند؟
آن‌ها باید مشاغلی که در آینده انتخاب خواهند کرد مثل وکالت، قضاوت و سردفتر و ... را خیلی بااحتیاط و با آگاهی انتخاب کنند. شاید این حرف‌ها تکراری باشد برای دوستان فارغ‌التحصیل ما، ولی من فکر می‌کند گفتنش خالی از لطف نیست؛ بار‌ها گفتیم اگر کسی عاشق پول است سراغ وکالت نرود و اگر کسی عاشق قدرت است سراغ قضاوت نرود، زیرا این دیدگاه‌ها هر دو فساد آور است.
خصوصیات یک دانش‌آموخته خوب در رشته حقوق چه می‌تواند باشد؟
اگر کسی در این رشته پا گذاشت و به اینجا رسید چند خصیصه خوب صرف‌نظر از اخلاق که خدمتتان گفتم را به‌عنوان محور و اصل باید داشته باشد ازجمله اینکه فن بیان خوب داشته باشد، زبان عربی یا انگلیسی یا فرانسه را یاد بگیرد، دانشش را بروز کند، جسارت داشته باشد، خوش‌برخورد باشد، خوش‌لباس و خوش‌پوش باشد فلذا این‌ها همه کاراکتر‌هایی است که وقتی در محاکم حاضر شوند آن‌ها را به‌عنوان چهره حقوقی می‌شناسند البته حقوقی که عرض می‌کند حقوق‌دان است نه حقوق خوان. از طرف دیگر به‌هرحال در طول دوران تحصیل یک دانشجوی حقوق، از ترم اول برای بستگان و فامیل‌هایش این مسئله ایجادشده که فلانی دارد حقوق می‌خواند زنگ بزنیم و یک سؤالی از او بپرسیم بلکه جواب بدهد و اگر او مکثی کند و بگوید که بگذارید بعداً جوابتان را بدهم می‌فهمند که او شاید چیزی بلد نیست، اما کسی که وارد این رشته شد باید بداند که به‌هرحال در چارچوبی یک سری اطلاعات کلی را به فرد بدهند که آن فرد به او اطمینان کند و حتماً رازداری و حفظ اسرار مردم نیز خصیصه ایست که باید خیلی به آن توجه کند.
در پایان اگر صحبت دیگری دارید بفرمایید.
کسانی که قصد ادامه تحصیل را در مقاطع بالاتر داشته باشند به این نکته توجه کنند که اگر ما می‌خواهیم فوق‌لیسانس بخوانیم اولاً چه بخوانیم و در ثانی به چه دردمان می‌خورد؟ در تحصیلات تکمیلی بر اساس آن علایق خودتان این رشته را ادامه می‌دهید. وقتی‌که به‌عنوان‌مثال رشته جزا و جرم‌شناسی را انتخاب می‌کنید نگویید این رشته زمخت است این رشته صحبت جرم و جنایت را می‌کند. رسالت این رشته این گرایش تحویل انسان خوب و سالم به جامعه است. یا رشته حقوق خصوصی را که انتخاب می‌کنید یا رشته حقوق بین‌الملل یا رشته‌های دیگر باید ببینید علایق فکری‌تان چیست و بر آن اساس رشته را انتخاب کنید. بار‌ها هم توصیه کردیم به خانم‌ها و آقایان که اگر می‌خواهید ادامه تحصیل بدهید ابتدا شغل و بعد ادامه تحصیل. آقایان هم همین‌طور ابتدا خدمت سربازی و سپس ادامه تحصیل. برای ادامه تحصیل دیر نیست، اما اگر شغل را انتخاب نکنید خود ادامه تحصیل مانعی است برای انتخاب شغل. اینکه از خودتان انتظاری دارید که بعضی از مشاغل را انتخاب نکنید و یا انتخاب کنید و البته به خودتان بستگی دارد که راه درست را با تحقیق کامل بدست آورید. در پایان برای همه دوستان آرزوی موفقیت می‌کنم.
گفتگو از: سید امیر رضا حسینی نژاد
ارسال نظرات
پر بیننده ها