تهدید حیات وحش «بشاگرد» توسط شکارچیان

شهرستان بشاگرد که طبیعت بکر این منطقه از سال های گذشته تاکنون زیستگاه انواع مختلف جانوران وحشی بوده و این میهمانان قدیمی در سایه نبود قوانین حمایتی از آنها و عدم آگاهی مردم نسبت به ارزش شان رو به انقراض و نابودی هستند.
کد خبر: ۸۹۷۵۵۲۸
|
۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛به نقل از بشاگرد نیوز؛ در کشور های مختلف دنیا به دلیل اهمیت بالای گونه های جانوری در طبیعت از آنها بطور نامحسوسی محافظت می شود زیرا این جانوران تاثیر مهمی در ادامه حیات زمین دارند و در مناطق وسیعی از آنها حفاظت شده و به طور جدی این مخلوقات عجیب و خارق العاده محافظت می شوند.

در کشور ایران نیز گونه های متعدد جانوری زیادی وجود دارد که به صورت پراکنده در سرتاسر این اقلیم پهناور یافت می شود که امروزه گونه های زیادی از آنها در خطر انقراض قرار دارند که یوز ایرانی نمونه بارز آنهاست.

شهرستان بشاگرد در شرقی ترین نقطه جنوب کشور واقع شده که طبیعت بکر این منطقه از سال های گذشته تاکنون زیستگاه انواع مختلف جانوران وحشی بوده و این میهمانان قدیمی در سایه نبود قوانین حمایتی از آنها و عدم آگاهی مردم نسبت به ارزش شان رو به انقراض و نابودی هستند.

آهو های کوهی یکی از جانوارانی است ک در گذشته به وفور در کوهستان های بشاگرد یافت می شد اما با شکار های بی رویه و غیر اصولی دیگر اثری از آن به جا نمانده است.

حیات وحش بشاگرد در معرض خطر

کوهستانی بودن این مناطق باعث شده جمعیت این شهرستان به صورت پراکنده در میان این کوه ها زندگی کنند که شغل اکثر آنها کشاورزی و دام پروری که به دلیل چرای بی رویه دام ها طبیعت بشاگرد رو به نابودی می باشد که این امر گریبان گیر جانوران وحشی این شهرستان نیز شده است.

برخی از دامداران نیز برای حفاظت از دام های خود در مقابل این حیوانات درنده با طعمه گذاری و تله گونه های جانوری کم یاب را نابود می کنند که این حرکت دامداران نیز در جهت نبود اطلاعات کافی از ارزش واقعی این گونه های جانوری و نداشتن منطقه چرای مشخص شده است.

 

گونه های زیاد جانوری کمیاب در بشاگرد به حیات خود ادامه می دهند که با شکار بی رویه به مروز زمان در طبیعت پاک می شود از پلنگ بشاگردی تا خرس سیاه و قوچ و میش و غزال گرفته تا پرندگانی نظیر باز عقاب و شاهین این جانوران زمانی نماد این شهرستان بودند.

به دلیل خشکسالی و کم آبی مرتع های این شهرستان به دشت های بی آب و علفی تبدیل شده است و از این رو شکار بی رویه این جانوران حلال گوشت باعث انقراض و نابودی این جانوران نظیر قوچ و میش کَل و بز و آهو شده است.

نبود آب و علف در دشت های بشاگردسبب شده که جانوران وحشی نیز تحت تاثیر این معضل قرار گرفته و به دلیل عدم وجود جانورانی که از آنها تغذیه می کردند رو به روستا ها کرده و به حیوانات اهلی تعرض کنند که باعث حوادثی جبران ناپذیری شده است.

مردم روستایی بشاگرد به دلیل حمله حیوانات وحشی به آنها مردمان آن بی رحم شدند تا جایی که همه سلاح به دست راهی کوه و بیابان پبرای شکار این حیوانات کمیاب می شوند.

وسعت این منطقه کار را برای محیط بانان سخت یا غیر قابل انجام کرده که انتظار می رود مسولان مربوطه با انجام اعمال فرهنگی مردم را جهت حفظ این حیوانات بسیج کنند.

تهدید حیات وحش «بشاگرد» توسط شکارچیان

زارعی، یکی از اهالی شهرستان بشاگرد با ابراز نارضایتی از حضور شکارچیان غیرمجاز در زیستگاه حیوانات نادر و مورد حفاظت، گفت: بی‌توجهی مسئولان محیط زیست به این مساله سبب شده تا شکارچیان بز کوهی،روز به روز در منطقه بیشتر شوند.

وی افزود: به دلیل برخورد نکردن مناسب و قانونی با این افراد، آنها به صورت علنی در محافل به تعریف و تمجید از کار خود می‌پردازند و توله​ های بزکوهی را در منازلشان به‌عنوان حیوان خانگی پرورش می‌دهند.

به گفته زارعی، این شکارچیان پس از زاد و ولد بزهای کوهی، توله‌ها را باقیمت‌های ده تا ۲۰ میلیون ریال به خریداران می‌فروشند.

احمدی یکی دیگر از اهالی بشاگرد نیز گفت: صدور مجوز حمل سلاح به افرادی که سابقه شکار این حیوانات را دارند، باعث شکار بی‌رویه این حیوانات شده است.

مجید وفادار، مدیرکل محیط‌ زیست هرمزگان با اعلام مشاهده خرس سیاه آسیایی در منطقه بشاگرد، اظهار کرد: محیط زیست در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی را برای مقابله با شکارچیان غیرقانونی و شکار حیوانات در معرض خطر انقراض انجام داده است.

مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان خاطر نشان کرد: کمبود محیط‌بان اجازه نظارت کامل و حراست از تمام مناطق را نمی‌دهد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار