وزیر امور خارجه روسیه گفت: آمریکا از رقابت عادلانه با روسیه در بازار اروپا می‌ترسد و در تلاش است تا با مانع‌تراشی از اجرای خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به "نورد استریم ۲" جلوگیری کند.
کد خبر: ۸۹۷۵۴۵۱
|
۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد: آمریکا از رقابت عادلانه با مسکو در فروش گاز به اروپا می‌ترسد و در تلاش است تا از ساخت خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا با نام "نورد استریم۲" جلوگیری کند.

لاوروف در یک کنفرانس خبری که امروز برگزار شد، تأکید کرد: هم‌اکنون برای ساخت نورد استریم۲ مقاومت وجود دارد و آمریکا با سیاسی‌ خواندن این موضوع در تلاش است تا کشورهایی را در این زمینه با خود همراه کند.

وی ادامه داد: واشنگتن کاملاً واضح در حال فشار بر کشورهای اروپایی برای متوقف کردن ساخت خط لوله جدید است و این در حالی است که با ساخت این خط لوله مسیر انتقال گاز روسیه به آلمان دو هزار کیلومتر نسبت به خط لوله قبلی که از اوکراین می‌گذرد کوتاه‌تر می‌شود و به همین دلیل هزینه انتقال آن نیز نصف می‌شود.

وزیر امور خارجه روسیه گفت:‌ آمریکا کشورهای اروپایی را مجبور می‌کند تا به جای گاز روسیه اقدام به خرید LNG با قیمت بسیار بیشتر از آمریکا بکنند.

لاوروف افزود: آمریکا توانایی رقابت عادلانه با روسیه در حوزه صادرات گاز را ندارد. روسیه قصد دارد با ساخت خط لوله نورد استریم۲ برای انتقال گاز به اروپا که با عبور از دریای بالتیک به آلمان می‌رسد ظرفیت کنونی انتقال گاز به اروپا را به دو برابر افزایش داده و به ۵۵ میلیارد متر مکعب در سال برساند.

در حال حاضر برخی کشورهای حوزه بالتیک و لهستان به شدت با اجرای این پروژه مخالفند. آنها بر این باورند که ساخت این خط لوله انتقال گاز از طریق لوله قبلی را متوقف کرده و بازار گاز اروپا را انحصاراً در اختیار روسیه قرار می‌دهد. دیگر کشورها نظیر مجارستان، اتریش و آلمان نیز موافق ساخت این خط لوله هستند و از خرید گاز از روسیه استقبال می‌کنند.

ارسال نظرات