معاون فرهنگی سپاه امام رضا (ع) در گفت‌وگو با «بسیج» عنوان کرد:
معاون فرهنگی سپاه امام رضا (ع) گفت: تا زمانی که روحیه تصدی‌گری و بروکراسی در دولت حاکم مشکلات حاشیه‌نشینی رفع نمی‌شود.
کد خبر: ۸۹۷۵۳۰۹
|
۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
محمد حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی؛ در خصوص دلایل حاشیه‌نشینی و مهاجرت روستائیان به شهر‌ها اظهار داشت: مشهد بزرگترین حاشیه‌نشینی را در کشور دارد که یکی از دلایل آن بیکاری و عدم اشتغال جوانان در حوزه‌های کشاورزی، دامپروری و صنایع سبک در روستاهاست است که آنان را به مهاجرت به شهر‌ها ترغیب می‌کند تا بتوانند برای خود شغلی فراهم کنند.

وی با بیان اینکه مشهد ظرفیت اقتصادی بالایی دارد و مورد استقبال و رغبت مردم قرار می‌گیرد، افزود:، اما از طرفی، چون زیرساخت‌های شهری برای پذیرش مردم فراهم نیست وزندگی در شهر با زیرساخت‌های سنگینی که دارد خود به خود سبب ایجاد حاشیه‌نشینی می‌شود.

حسین‌زاده تغییر سبک زندگی مردم و روی آوردن به شهرنشینی را یکی دیگر از دلایل مهاجرت معکوس از روستا به شهر‌ها دانست و گفت: اینکه مشهد بیشترین حاشیه‌نشینی را دارد یکی از دلایل آن می‌تواند زیارتی بودن این شهر باشد دلیل دیگر آن وجود امکاناتی در حوزه پزشکی است که همه این دلایل در کنار هم درصدی از دلایل حاشیه‌نشینی را شامل می‌شود.

وی به آسیب‌های اجتماعی حاشیه شهر اشاره‌ای کرد و ابراز داشت: آسیب‌های اجتماعی هم در شهر و هم حاشیه شهر وجود دارد، اما متفاوت است، ولی ناگفته نماند که در کنار آسیب‌هایی موجود در حاشیه شهر، فرصت‌ها و قوت‌های زیادی نیز وجود دارد.

بیکاری؛ مهم‌ترین آسیب اجتماعی حاشیه شهر مشهد

معاون فرهنگی سپاه امام رضا (ع) بیکاری را یکی از آسیب‌های جدی حاشیه شهر عنوان کرد و افزود: این معضل می‌تواند آسیب‌های اجتماعی دیگری از جمله بزهکاری، پرخاشگری و ... را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کلید حل مشکلات اعتماد به مردم است، تاکید کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب مردمی است و از روز‌های اول تا به امروز زمانی که انقلاب با چالشی روبرو می‌شد مردم با بصیر ما سریعا آن را رفع می‌کردند که می‌توان به خلق حماسه ۹ دی سال ۸۸ و برچیدن بساط فتنه‌گران اشاره کرد و حال نیز نیازمند انقلاب اجتماعی و فرهنگی در میان مردم هستیم.

دولت زیرساخت‌هایی مبتنی بر مردم و تولید ایجاد کند

حسین‌زاده در پاسخ به این سوال که چرا هنوز با حاشیه‌نشینی و مشکلات آن مواجه هستیم، تصریح کرد: این به ساختار‌ها و سازمان‌های حکومتی بر می‌گردد. دولت بایستی زیرساخت‌های لازم مبتنی بر مردم و تولید ایجاد کند تا ایجاد اشتغال شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که روحیه تصدی‌گری و بروکراسی در دولت حاکم مشکلات حاشیه‌نشینی رفع نمی‌شود.

معاون فرهنگی سپاه امام رضا (ع) در پایان گفت: تمرکز معاونت فرهنگی سپاه در حاشیه شهر‌ها بر ایجاد تشکل‌ها و سمن‌ها و فعالیت جوانان و نوجوانان در عرصه فرهنگی و فعالیت‌هایی مسجدمحور است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها