خبرهای داغ:
نگاهی کوتاه به دنیای اموات از دریچه آیات و روایات؛
رفتارهای تجملاتی در مراسم عزاداری از سوی همکاران و دوستان و آشنایان، بیش از آن که به تسلای خاطر صاحبان مصیبت اندیشیده شود، گویا موقعیتی به دست آمده که برخی افراد، ثروت، هنر، مقام و … خویش را در معرض تماشای آنها و دیگران گذاشته و از آن لذت ببرند.
کد خبر: ۸۹۷۵۱۹۷
|
۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، از ديدگاه قرآن و روايات، برزخ و قبر يک چيز است که گاهي از آن به عالم قبر و گاهي از آن به عالم برزخ ياد مي شود.

 

برزخ در لغت یعنی چیزی که حایل بین چیزی و چیز دیگر باشد. ازاين رو به جهاني که ميان دنيا و آخرت واقع مي شود برزخ اطلاق مي گردد؛ چنان که در آیاتی از قران، برزخ بيانگر فاصله ميان دو درياست.

 

برزخ در اصطلاح حکمت ، به همان عالم مثال اطلاق می شود ، زیرا عالم مثال حد فاصل بین عالم عقل و عالم ماده است.و در اصطلاح شریعت : فاصله میان مرگ تا قیامت کبری را گویند.برزخ قيام و زندگي جديد و جهاني نو است؛خواه گودالي از گودال‎هاي دوزخ باشد، يا باغي از باغ‎هاي بهشت. پس برزخ معبر و دالان ورودي به قيامت و حشر اکبر است و انسان در ادامه مسير زندگي دنيا وارد جهان برزخ مي شود، که سراسر آگاهي و حيات است «النّاس نيام فإذا ماتوا انتبهوا»

قرآن کريم در آياتي از جهان برزخ خبر داده است؛ مانند:

۱ـ «... و من ورائهم برزخ إلي يوم يبعثون :واز پس انان برزخی است ، تا روزی که مبعوث شوند.« این آیه حكايت مى‏كند كه ، بعد از مردن تا قيامت حالتى وجود دارد كه آن حالت ،حائل و فاصله ميان زندگى اين دنيا و قیامت است.

۲-النّار يُعرضُون عليها غدوّاً وعشيّا پیامبر اسلام صلوات الله علیه فرمودند: هرگاه يکي از شما از دنيا برود، اگر از اهل بهشت باشد از بهشت، و اگر از اهل آتش باشد از جهنّم هر صبح و شام جايگاهش به او عرضه مي شودو به او گفته مي شود: اين موقف معين، جايگاه توست وقتي در قيامت خداوند تو را مبعوث کرد، به اين جا منتقل مي شوي «امام صادق علیه السلام نیز در تفسير آيه مزبور فرمودەاند: اين رخداد پيش از قيامت است؛ زيرا در قيامت صبح و شام نيست. پس اگر کافران هر صبح و شام معذّب مي شوند معلوم مي شود در برزخ و پيش از قيامت است.

* برخی از آداب مجالس ختم

-تجملات

تاج گل برای مردگان ، صاحبان عزا واطرافیان ودوستان وآشنایان وهمکاران و... متحمل هزینه هایی چون خریدن تاج گل های گران قیمت، اعلام تسلیت در قالب تابلوها، اوراق تبلیغاتی و …. می شوند که نه سودی به متوفی خواهد رساند و نه به خانواده آنها، بلکه موجب آزار و شرمندگی افرادی خواهد شد که توانایی مالی انجام چنین هزینه هایی را نداشته و با این وجود، قصد اعلام همدردی با مصیبت دیدگان را دارند!

در بسیاری از موارد، در این رفتارهای تجملاتی، بیش از آن که به تسلای خاطر صاحبان مصیبت اندیشیده شود، گویا موقعیتی به دست آمده که برخی افراد، ثروت، هنر، مقام و … خویش را در معرض تماشای آنها و دیگران گذاشته و از آن لذت ببرند. طبیعی است که چنین رفتاری مورد تأیید دین مقدس اسلام نیست.

تهیه تاج گل و تابلو از مواردی است و نمی توان به صورت کلی آن را تأیید کرد، به ویژه اگر ناشی از فخر فروشی، تکبر و …باشد، اما در برخی شرایط خاص که می توان آن را تشخیص داد، ممکن است اشکال شرعی نداشته و هزینه ای را که احیاناً به سازمانی خیریه و به نیت متوفی پرداخت می شود، حکم صدقه داشته و روحش از آن بهره مند شود، اما باید هدف گیری کلی ما به سمتی باشد که این سنت نادرست را از جامعه اسلامی خود ازبین برد و سنت های مناسب تری را جایگزین آن کرد.

-سنگ قبر

پس از دفن متوفی ،اطرافیان درجه یک متوفی ،سعی می کنندتا چهلم مرحوم یا مرحومه ،سنگ قبرش را نصب کنند.

انواع سنگ قبر

در گذشته معمولاً از سنگی کوچک و بدون کنده کاری بر بالای قبر برای مشخص ساختن تنها محل دفن استفاده می‌شد. اما به مرور بر روی سنگ قبر نام و نام خانوادگی فرد فوت شده نیز حک می‌ شد. در حال حاضر بر روی سنگ قبر اطلاعات، نوشته و عکس‌های مختلفی حک می‌شودکه این امر باعث شده تا به مرور ابعاد سنگ قبر بزرگتر شود.

 

درتبریز ،قیمت سنگ قبرایرانی ،براساس اندازه وضخامت آن از300تا900هزارتومان متفاوت است.

 

همچنین به گفته فلاحی ،رییس سازمان آرامستانهای شهرداری تبریز ،قیمت قبوردرمزارتبریز ،از850تا2850هزارتومان دارای تفاوت است.

این درحالی است که دربرخی موارددرتبریز،تا 4میلیون تومان هم شاهدقیمت قبرهستیم.

*دعوت

براساس رسمی ،هنگام فوت شخصی ،فردی درگورستان ومزار،افرادی راکه برای کفن ودفن آمده اندنام آنرا نوشته وبرای صرف نهارویاشام دعوت می کنند(از300تا 800هزارنفر،تعدادافراددعوت شده می رسد) دراین میان ،دعوت افرادبستگی به وسع اطرافیان متوفی است.

درمناطقی از تبریز ،رسم خوبی هم وجودداردکه به جای تاج گل و....افرادتابلوخریده وهزینه آن به امورخیریه صرف می شود.همچنین قره داغی ها به جای بردن گل به مجلس ختم وچهلم وتذکر،به اندازه درآمدشان ،پول پرداخت می کنندوهیچ هزینه وتحمیلی هم به نزدیکان متوفی بوجودنمی آید.

همچنین برخی شرکتها ومدیران هم ،هزینه تاج گل وتابلوی تسلیت و...،هزینه آنرا به نیت متوفی ،درامورخیریه واریزمی کنند.

* هدیه اعمال نیک برای روح متوفی

از بهترین آداب مجالس عزا ،هدیه اعمال نیک از قبیل قرائت قرآن، ذکر صلوات، دعا و طلب رحمت و مغفرت و گریستن بر مصائب اهل بیت(ع)، برای روح متوفی است.

از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است: مردگانتان را که در قبرها آرمیده اند از یاد نبرید. مردگان شما امید احسان شما را دارند. مردگان شما زندانی هستند و به کارهای نیک شما رغبت دارند. آنها خود، قدرت انجام کاری را ندارند، شما صدقه و دعائی به آنها هدیه کنید.

*عبرت گرفتن

گذر از قبرستان و شرکت در مراسم عزاداری، باید انسان را به یاد خدا و قیامت انداخته و مایه عبرت شده ،او را از دلبستگی به دنیا بازدارد. به همین دلیل است که توصیه هایی از پیشوایان دینی وجود دارد مبنی بر این که اگر انسان میان شرکت در مراسم ختم و یا یک مهمانی مردد باشد و چاره ای جز حضور در یکی از آن دو را نداشته باشد، بهتر است مورد اول را انتخاب کند؛ زیرا مجلس ختم، یادآور آخرت است.

گویند:

تو نیکی می کن و در دجله انداز خداوند در بیابانت دهد باز

همچنین افرادی که هرروز 17رکعت نمازمی خوانند،بارها حی علی خیرلعمل را دراذان واقامه ،برزبان جاری می کنند یعنی«بشتابید به سوی بهترین عمل».

به امیداینکه عمل داشته باشیم تا خداوند مارا ببخشاید(کارنامه اعمال مثبت مان بیشتروبهترباشد).

فاتحه یامان نرود.

سلام وصلوات به روح پرفتوح همه رفتگان.

نویسنده - محرم محمدیان

 

 
 
ارسال نظرات