مدارس شاهد؛ اولویت تامین نیرو در آموزش و پرورش/ چگونگی تعیین شهریه مدارس شاهد در آموزش و پرورش/ ۸۵ درصد مدارس شاهد هوشمند شدند/ تکذیب خبر تجمیع مدارس شاهد
کد خبر: ۸۹۷۴۹۷۰
|
۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
 
 
مدارس شاهد؛ اولویت تامین نیرو در آموزش و پرورش/ چگونگی تعیین شهریه مدارس شاهد در آموزش و پرورش/ ۸۵ درصد مدارس شاهد هوشمند شدند/ تکذیب خبر تجمیع مدارس شاهدبه گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج؛ محمدرضا رزاقی مدیر کل دفتر امور شاهد و امور ایثارگران وزارت آموزش و پرورش  در نشست خبری که امروز برگزار شد با اشاره به ماموریت‌های این اداره کل اظهار کرد: اداره کل شاهد و ایثارگران اوایل انقلاب و بعد از شروع جنگ در قالب پشتیبانی از فعالیت‌های جنگی آغاز شد و در سال 61 در قالب فعالیت برای ایثارگران کار خود را دنبال کرد و به تدریج روند خدمات‌رسانی به رزمندگان هم به مجموعه فعالیت‌های این اداره کل سپرده شد.

وی ادامه داد: از ششم فروردین ماه سال 65 طی فرمان امام خمینی (ره) رسیدگی به امور فرزندان شاهد در حیطه فعالیت‌های اداره کل امور شاهد و ایثارگران قرار گرفت و فعالیت‌ها در قالب اساسنامه‌های ابلاغی دنبال می‌شود.

مدیر کل دفتر امور شاهد و امور ایثارگران وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امسال استانداردسازی مدارس شاهد مورد توجه قرار گرفته و برای تحقق این هدف از بهمن ماه سال گذشته موضوع کیفیت‌بخشی را در دستور کار قرار دادیم و شکل‌دهی و سبک فعالیت مدارس شاهد مورد بررسی قرار می‌گیرد که در این راستا نشست‌هایی با مدیران مدارس برگزار کردیم تا ببینیم چطور مدارس را به سبک منسجم برسانیم.

رزاقی با اشاره به اینکه مدارس شاهد به عنوان نوع خاصی از مدارس موجود تلقی نمی‌شوند، اظهار کرد: این مدارس با توجه به فعالیت‌ و ماموریت‌هایی که برای آنها تعریف شده است تاسیس شدند و رویکرد آنها با توجه به اینکه رزمندگان و ایثارگران همچنین شهدای جبهه‌های جنگ و مدافعان حرم بر اساس انتخاب خود جانشان را فدا کردند مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی افزود: در قالب نشست‌های کارگاهی با مدیران مدارس که تاکنون در هفت پست کشور برگزار شده توانستیم با استفاده از نظرات مدیران به مسئله کیفیت‌بخشی مدارس شاهد توجه ویژه‌ای داشته باشیم و در کنار فعالیت‌های معمول موضوع ترویج را هم مدنظر قرار دهیم چرا که ترویج ماموریت‌ها امر خطیری بوده که با فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی می‌توان آن را ساماندهی کرد و با توجه به اینکه روح حاکم بر سند تحول بنیادین رویکرد پرورشی را مورد توجه قرار داده بنابراین فعالیت‌های ترویجی در قالب فعالیت‌های پرورشی اجرایی می‌کنیم.

آموزش و پرورش متولی اصلی ترویج ارزش های انقلابی است

رزاقی با بیان اینکه آموزش و پرورش متولی اصلی فعالیت‌های ترویجی است گفت: فعالیت‌های ترویجی در قالب برگزاری جشنواره‌ها مسابقات در نظر داریم تا به عنوان طرحی پیش برنده مطرح شود.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین وظایف رسیدگی به فرزندان شهدا و ایثارگران است که آن را ماموریت اصلی خود قرار دادیم و با توجه به اینکه این گروه از دانش‌آموزان به دلیل شرایط ویژه خانوادگی در روند آموزشی و پرورشی دچار مشکل هستند این دو مقوله را با توجه بیشتری دنبال می‌کنیم.

مدیر کل دفتر امور شاهد و امور ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سیستم تعلیم و تربیت رسمی کشور در مدارس شاهد برقرار است تصریح کرد: کیفیت تحصیلی مدارس شاهد با توجه به روح حاکم بر مدارس افزایش می دهیم.

380 هزار دانش آموز در مدارس شاهد تحصیل می‌کنند

رزاقی یا اشاره به آمار مدارس و دانش آموزان تحت پوشش اداره کل شاهد و ایثارگران، اظهار کرد: ‌در سراسر کشور ۱۳۵۰ مدرسه داریم که بیش از ۳۸۰ هزار دانش آموز در آن تحصیل می‌کنند و بالغ بر ۵۱ درصد آنها فرزندان شهدا، جانبازان و آزادگان هستند.

وی به تفکیک مقاطع تحصیلی هم آمار مدارس شاهد را اعلام و عنوان کرد: ۵۵۹ مدرسه ابتدایی شامل ۲۲۵ مدرسه پسرانه و ۲۶۷ مدرسه دخترانه، ۳۹۴ مدرسه در مقطع متوسطه اول شامل ۲۰۴ مدرسه پسرانه و ۱۹۰ مدرسه دخترانه و ۳۹۷ مدرسه در متوسطه دوم شامل ۱۹۷ مدرسه پسرانه متشکل از ۵ هنرستان فنی‌وحرفه‌ای، ۳ هنرستان کاردانش و ۱۸۵ مدرسه نظری و در میان مدارس دخترانه ۲۰۴ مدرسه شامل ۷ هنرستان فنی و حرفه‌ای و ۳ هنرستان کار دانش و ۱۹۴ مدرسه نظری وجود دارد.

رزاقی همچنین به آمار فرهنگیان شاهد و ایثارگردر آموزش و پرورش هم اشاره و اظهار کرد: ۱۴۴ هزار و ۳۵۰ همکار ایثارگر، ۴۹۷۹ شهید فرهنگی و ۳۶ هزار دانش آموز شهید داشتیم همچنین ۱۸۹۲ همسرشهید، ۴۸۲۰ فرزند شهید، ۱۸۷ پدرشهید، ۲۱۴ مادر شهید، ۷۹۴۴ برادر شهید و ۸۹۹۵ خواهر شهید داریم.

مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش افزود: از میان ایثارگران شاغل ۲۹۱ درصد جانباز بالای ۷۰ درصد، یک هزار و ۲۹ نفر جانباز بین ۵۰ تا ۶۹ درصد، ۸۳۰۲ نفر جانباز بین ۲۵ تا ۴۹ درصد، ۱۸ هزار و ۱۵۸ نفر جانباز تا ۲۵ درصد هستند که در مجموع ۲۷۷۸۰ ایثارگر را شامل می‌شود علاوه بر آن ۴۷۰۳ آزاده و ۷۷ هزار و ۸۱۵ رزمنده داریم.

شاداب سازی مدارس در مقطع ابتدایی را مورد توجه قرار دادیم

وی گفت: در مقاطع تحصیلی مختلف رویکرد‌های متفاوتی برای دانش آموزان مدارس شاهد در نظر گرفتیم از جمله اینکه در مقطع ابتدایی شادابسازی دانش آموزان مورد توجه است و همین رویکرد باعث شده تا استقبال بالایی از مدارس داشته باشیم.

رزاقی تصریح کرد: در متوسطه اول رویکرد ما تقویت هویت و شناخت دانش آموزان از خود است همچنین به لحاظ پرورش استعداد‌های دانش آموزان اقداماتی داریم همچنین انرژی ما بر این است تا دانش اموزان در کنار فعالیت‌های علمی و آموزشی سایر مسائل اجتماعی و تربیتی را موردتوجه قرار دهند.

وی به رویکرد فعالیت مدارس در متوسطه دوم هم اشاره و اظهار کرد: در متوسطه دوم به گسترش فعالیت‌های مهارتی، تصمیم سازی دانش آموزان و تقویت بنیه علمی برای شرکت در رقابت کنکور توجه داریم.

آمار دقیقی از قبولی‌ دانش آموزان شاهد در کنکور  نداریم

مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش بیان کرد:‌ با توجه به روند فعالیت‌ها در تمام مقاطع تحصیلی شاهد درخشش دانش آموزان در برنامه‌ها و مسابقات بودیم و بر اساس آمار‌ها میزان قبولی در مسابقات و برنامه‌های علمی برای مقطع ابتدایی ۹۹.۸۹ درصد، برای متوسطه اول ۹۹.۷۹ درصد و برای متوسطه دوم ۹۶.۵۲ درصد بوده است.

رزاقی در مورد آمار قبولی دانش آموزان در کنکور سراسری اظهار کرد: مدارس شاهد سیستمی برای دسترسی به این اطلاعات ندارند و آمار به بنیاد شهید اعلام می‌شود، اما به طور تقریبی قریب به اتفاق دانش آموزان نتایج موفقی در آزمون داشتند و سعی داریم طی سال‌های آتی آمار قبولی‌های دانش آموزان مدارس شاهد را اخذ کنیم.

وی با بیان اینکه استقبال بالای خانواده‌ها برای ثبت نام در مدارس شاهد وجود دارد، گفت: با توجه به بازخوردی که از مدیران مدارس داشتیم به این دستاورد رسیدیم اما کار پژوهشی برای تحلیل بازخوردها ی حاصل از فعالیت مدارس شاهد نداشتیم.

مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش افزود: باتوجه به اینکه مدارس شاهد رویکرد فرهنگی و پرورشی برجسته تری را در کنار فعالیت‌های آموزشی خود موردتوجه قرار دادن رغبت خانواده‌ها نسبت به ثبت نام در این مدارس افزایش یافته است.

مدارس شاهد رتبه‌بندی می‌شوند

مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با اشاره به روند رتبه‌بندی مدارس شاهد تصریح کرد:‌ درحال پیمایش شاخص‌هایی هستیم تا بر این اساس رتبه بندی مدارس شاهد را انجام دهیم که برای اجرای این کار تا کنون از ۱۰ استان کشور بازدیدی از مدارس متوسطه اول و دوم را انجام دادیم و امیدواریم تا اسفندماه دو سوم استان‌های کشور را تحت پوشش قرار دهیم.

وی افزود: در تعیین شاخص‌ها سوابق کاری مدارس و رویکرد مدیران براساس خوداظهاری مورد توجه قرار می‌گیرد تا با توجه به نقطه نظرات مدارس کار رتبه بندی انجام شود و تازمانیکه این شاخص‌ها تعریف نشده باشد هرگونه طبقه بندی برای مدارس شاهد غیرواقعی است.

شهریه مدارس شاهد چگونه تعیین می شود؟

رزاقی با بیان اینکه برای مدارس شاهد با توجه به نوع دانش آموزان شهریه در نظر گرفته شده است، ‌گفت:‌ در این مدارس سه گروه دانش آموز تحت پوشش تحصیلی قرار می‌گیرند که گروه اول شامل طرح هدف یعنی فرزندان شهدا، جانبازان بالای ۲۵ درصد و آزادگان، گروه دوم شامل ایثارگران یعنی گروه رزمندگان و ایثارگران و گروه سوم دانش اموزان با رتبه‌های علمی و فرهنگی هستند که بر اساس این گروه بندی روند شهریه پرداخت شهریه آن‌ها متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه شهریه دانش آموزان طرح هدف از سوی بنیاد شهید پرداخت می‌شود، تصریح کرد: برای سایر دانش آموزان با توجه به کف و سقف مبلغ اعلام شده پرداخت شهریه انجام می‌شود که سقف شهریه برای مدارس ابتدایی ۶۵۰ هزار تومان برای متوسطه اول ۷۵۰ هزار تومان و برای متوسطه دوم ۸۰۰ هزار تومان برآورد شده است که تمامی این شهریه‌های دریافتی صرف امور تحصیلی و فرهنگی دانش آموزان مدارس شاهد خواهد شد.

مدارس شاهد در تامین نیروی انسانی اولویت دارند

مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش درباره روند انتخاب معلمان در مدارس شاهد گفت: گزینش خاصی برای فعالیت معلمان در این مدارس وجود ندارد و از فرهنگیان آموزشو پرورش برای روند آموزشی این مدارس بهره گرفته می‌شود.

رزاقی افزود: همه مناطق موظف هستند در ساماندهی نیروی انسانی اولویت اول خود را مدارس شاهد قرار دهند.

مدارس شاهد تجمیع نمی‌شوند

مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش درباره تصمیم برای تجمیع مدارس شاهد با توجه به اظهاراتی که چمدین سال قبل در این باره مطرح شده بود،‌بیان کرد: برنامه‌ای برای تجمیع مدارس شاهد وجود ندارد و فعالیت در تمامی مدارس شاهد کشور برقرار خواهد بود.

وی تصریح کرد: با توجه به استقبال قابل توجهی که برای تحصیل در مدارس شاهد وجود دارد حتی درخواست و اصرار تاسیس مدارس را داشتیم، اما چنین اقدامی هنوز صورت نگرفته چرا که ضوابط خاصی برای تاسیس مدارس شاهد برقرار است.

85 درصد مدارس شاهد هوشمند شدند

رزاقی درمورد هوشمند سازی مدارس گفت: ۸۵ درصد مدارس شاهد گام‌های اولیه هوشمندسازی را برداشته اند و روند سخت افزاری و نرم افزاری آن‌ها انجام شده است و سعی داریم در مدارس شاهد روند هوشمندسازی فراتر از کلاس‌های درس سایر مدارس پیش رود.

مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به این هدف از سه سال پیش ثبت نام دانش آموزان در مدارس شاهد از طریق سامانه هوشمند سجا انجام می‌شود علاوه بر آن برنامه ریزی کردیم تا سایر جنبه‌های فعالیت مدارس شاهد از طریق هوشمندسازی باشد.

وی به مسئله اعمال مدارک تحصیلی هم اشاره داشت و عنوان کرد: آنچه بار مالی برای اداره کل نداشته باشد مورد پیگیری قرار می‌دهیم، اما در مورد اعمال مدارک تحصیلی فرهنگیان شاهد با توجه به اینکه فعلا سازمان مدیریت این برنامه را متوقف کرده است در این مورد با چالش مواجه هستیم.

رزاقی درباره روند سیاست گذاری مدارس شاهد و نقش آموزش و پرورش و بنیاد شهید در این امر گفت: تقریبا عموم برنامه‌ها در ستاد شاهد مطرح می‌شود که معاونان آموزشی و پرورشی در آن حضور دارند.

فعالیت مدارس شاهد برای شرکت جشنواره ملی ایثار

مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش به برگزاری جشنواره ملی ایثار اشاره و تصریح کرر: بر اساس نشست مشترکی که بین بنیاد شهید، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت برگزار شده همه ساله در قالب جشنواره‌ای به نام جشنواره ملی ایثار از برگزیدگان شاهد تجلیل می‌شود که این طرح از سال گذشته اجرائی شده و سال گذشته ۹ دانش آموز در کنار اساتید و دانشجویان برتر کشور موردتجلیل قرار گرفتند.

رزاقی با اشاره به اینکه این جشنواره اسفندماه برگزار می‌شود، یادآور شد: از دو ماه قبل به مدارس اعلام شده تا دانش آموزان واجدشرایط و موفق خود در عرصه‌های مختلف ادبی، ورزشی، علمی و پرورشی را برای این جشنواره معرفی کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات