محققان دانشگاه وارویک، یک روش جدید برای حمله به سلولهای سرطانی را که با استفاده از یک دوز غیر سمی فرمیت سدیم، یک محصول طبیعی موجود در بسیاری از ارگانیسم ها، از جمله گزنه و مورچه است توسعه داده اند.
کد خبر: ۸۹۷۴۸۵۳
|
۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، محققان دانشگاه وارویک، یک  روش جدید برای حمله به سلولهای سرطانی را که در بردارنده یک ترکیب آلی و اسموی، با استفاده از یک دوز غیر سمی فرمیت سدیم، یک محصول طبیعی موجود در بسیاری از ارگانیسم ها، از جمله گزنه و مورچه است توسعه داده اند.

سلول های سرطانی می توانند به طور موثر و انتخابی با این روش جدید منحصر بفرد قابل بازیافت و استفاده مجدد، با مواد موجود در گزنه و مورچه ها، درمان شوند.

این ترکیب کهJPC11  نامیده می شود، یک فرایند متابولیک است که سلول های سرطانی که به زندگی و تکثیر خود متکی هستند را هدف قرار می دهد. این کار با تبدیل ماده کلیدی که به منظور تامین انرژی مورد نیاز برای تقسیم سریع (پیروات) به لاکتات غیر طبیعی توسط سلول های سرطانی مورد استفاده  قرار می گیرد امکان پذیر است و منجر به تخریب سلول های سرطانی می شود.

 

داوری قابل استفاده مکرر

به طور خاص، این درمان شیمیایی کاتالیست می تواند بازیافت و مجددا درون یک سلول سرطانی استفاده شود و به طور مکرر به سلولهای سرطانی حمله کند.
این قابلیت بی نظیر عملکرد برای بازیافت و استفاده مجدد از ترکیبات در سلول های سرطانی می تواند منجر تولید داروهای ضد سرطان در آینده در دوزهای کوچکتر، موثرتر و کمتر سمی شود که در نهایت کاهش اثرات جانبی شیمی درمانی را به دنبال دارد.

محققان بر توانایی استفاده از این ترکیب در سرطان تخمدان و پروستات تمرکز کرده اند. سرطان تخمدان به طور فزاینده ای در برابر داروهای شیمی درمانی (مانند دارو پلاتین، سیس پلاتین) مقاوم هستند.  از آنجایی که این تحقیق در یک روش کاملا جدید و منحصر به فرد عمل می کند، می تواند بر این مقاومت غلبه کند و منجر به گسترس طیف وسیعی از فعالیت های ضد سرطانی شود.

مکانیسم عمل منحصر به فرد است

مهمتر از همه، توسعه این امکان را برای درمان سرطان انتخابی تر می کند، مشاهده شد که JPC11 به طور خاص بیوشیمی سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد، و سلول های سالم تا حد زیادی دست نخورده باقی می ماند. در مقایسه داروهای مبتنی بر پلاتین موجود، به سلول های غیر سرطانی هم حمله می کند.
دکتر جیمز کاندیدل، یکی از پژوهشگران از گروه شیمی وارویک، خاطرنشان می کند: "این یک قدم مهم در مبارزه با سرطان است.
برتری دستی و استفاده از شیمی پایدار در یک زمینه بیولوژیکی یک استراتژی بسیار انتخابی برای کشتن سلول های سرطانی را فراهم می کند.

"ما کشف کردیم که شیمی کاتالیست JPC11دارای یک مکانیسم عمل منحصر به فرد است و ما امیدواریم که این کار به درمان موثرتر، گزینشی و امن تر سرطان در آینده منجر شود ".

پروفسور پیتر سدلر، یک شیمیدان دارویی در دانشگاه وارویک می گوید: "ترکیبات پلاتین داروهایی هستند که به طور گسترده ای برای شیمی درمانی سرطان استفاده می شوند، اما ما باید به چالش های پیشگیری از مقاومت و عوارض جانبی پاسخ دهیم. آزمایشگاه ما بر کشف داروهای ضد سرطان واقعا مبتکرانه عمل کرده و می تواند سلول های سرطانی را با روش های کاملا جدید بکشد. کاتالیزورهای شیمیایی، به خصوص آنهایی که دارای خواص ایمنی زا هستند، آینده روشنی را نوید می دهند.
" پیشرفت از آزمایشگاه به کلینیک مستلزم صرف زمان است اما خوشبختانه ما دارای یک تیم مشتاق با استعداد، تیم بین المللی با همکاران خود در مرکز تحقیقات سرطان واروی در همه زمینه های شیمی، سلول و سیستم های زیست شناسی و پزشکی سرطان، که مصمم به موفقیت هستند. "
پروفسور مارتین ویلز، متخصص کاتالیست دانشگاه وارویک، می گوید: "اگرچه فرآیندهای هیدروژنه کاتالیزوری نامتقارن در صنایع مواد شیمیایی به خوبی توسعه یافته است، اما این تحقیق اولین نمونه از آن است که در داخل سلول ها با استفاده از یک کاتالیزور مصنوعی به دست می آید."

 

عدم تقارن مولکولی استراتژی جدید برای مبارزه با بیماری است
برتری دستی (عدم تقارن مولکولی) برای عملکرد مولکول های زیستی در بدن حیاتی است. برای مثال پروتئین ها، آنزیم ها و DNA  ما دست دارند.  فقط دست راست درست کار می کند، به همان شیوه ای که یک دست راست مناسب یک دستکش چپ دست نیست.
در این مورد،
JPC11  ترکیب اوسمیوم، با فرمیت سدیم، می تواند به طور انتخابی یک مولکول یک دستی خاص تولید کند. در نتیجه برتری دستی، چگونه سلول های سرطانی رشد می کند.
دکتر کاندیدل توضیح می دهد: "دست" مولکول ها در بدن حیاتی هستند. دست های ما تقریبا یکسان هستند، اما تصاویر آینه از یکدیگر هستند. همین امر می تواند برای مولکول ها صدق کند و در برخی موارد، داشتن مولکول دست اشتباه می تواند عواقب عمیق بیولوژیکی داشته باشد.
"
ما معتقدیم که برتری دستی مولکول های موجود در سلول ها می تواند یک استراتژی جدید برای مبارزه با بیماری ها را فراهم کند".

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

ارسال نظرات