کد خبر: ۸۹۷۴۷۵۰
|
۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
 
 رضا اشرفي/ اتحاد و ائتلاف مقاومت و ضد هژمون شرايطي را ايجاد كرد كه داعش پس از سه سال در پاييز 96 در كشورهاي سوريه و عراق با شكست مواجه شود؛ گروهي سازمان‌يافته، خطرناك و ضد انساني كه خشونت عريان تنها روش آن بود. پس از حضور داعش در منطقه گروه‌هايي كه پيشتر تحت فرمان عربستان سعودي، رژيم صهيونيستي و آمريكا بودند، فعاليت كمتري داشتند و در زيرمجموعه آن قرار گرفتند که جبهه النصره و ارتش آزاد سوريه، از جمله آنها بودند. بنابراين ديده شد، پس از شكست داعش اين گروه‌ها نيز عملاً از بين رفتند و حتي حق اعتراض نداشتند؛ زيرا حاميان‌شان خواسته بودند با حضور داعش به كمك آن بروند و هويت تروريستي خود را در قالب آن تعريف كنند. بنابراين، يك سؤال مهم اين است كه چگونه با شكست داعش، هیچ اثری از ارتش آزاد سوريه نماند كه سال‌ها به طور رسمي و علني تحت حمايت رياض، تل‌آويو و واشنگتن بود؟ 
البته اين همه ماجرا نيست. اگرچه داعش در غرب آسيا با شكست مواجه شد؛ اما حاميان‌ آن نتوانسته‌اند تغيير موازنه قوايي را كه در منطقه ایجاد شده است، تحمل كنند. از سویی نمي‌توانند به ديگر گروه‌هاي تروريستي خود همچون ارتش آزاد و جبهه النصره رجوع كنند؛ زيرا توان دفاع از خود در افكار عمومي را بيش از اين نخواهند داشت؛ به همين دليل به دنبال حفظ نسبي داعش در ديگر كشورها برآمده‌اند. از سوی ديگر داعش نيز كه طي چند سال گذشته نيروهاي قابل توجهي را آموزش داده، نمي‌خواهد با شكست در سوريه و عراق، بي‌سرزمين بماند. 
افغانستان و ليبي از جمله كشورهايي هستند كه براي اين گروه ضد انساني در نظر گرفته شده است. در آخرين روزهايي كه داعش در حال شكست نهايي بود، چند خبر در جهان منتشر شد مبني بر اينكه آمريكا بخش‌هايي از داعش را حمايت كرده و اجازه داده است از مناطق خطرناك خارج شوند. اگرچه آمريكا به سرعت اين خبر را تكذيب كرد؛ اما يك ماه پس از آنكه گروهي از داعش در افغانستان نمايان شدند، انتقال سلاح از طريق بالگردهای ناشناس براي اين گروه وضعيت را روشن مي‌كند كه فراري‌هاي تحت حمايت داعش به كجا گريخته‌اند. افغانستان سال‌ها است كه با پيمان امنيتي ايجاد شده با آمريكا زير نفوذ اين كشور است. 
همزمان در برخي از خبرها آمد، روسيه قصد دارد بار ديگر به افغانستان بازگردد. اين خبري بود كه بيش از همه از واشنگتن مخابره مي‌شد؛ زيرا آنها ترس داشتند كه اين كشور به همراه ديگر متحدانش همچون ايران و چين، منافع آمریکا در افغانستان را به خطر بيندازند. به هر ترتیب، اين سه كشور از نزديك‌ترين همسايه‌هاي افغانستان هستند كه طي چند سال گذشته به طور جدي و نه اعلاني و نمايشي با تروريسم مبارزه كرده‌اند. ضمن اينكه با حضور داعش در افغانستان بيش از همه ضرر خواهند ديد. 
با انتقال داعش به افغانستان اين اميد در آمريكا و متحدانش زنده مي‌ماند كه نيروي سازمان‌يافته آنها طي چند سال گذشته به طور کامل از بين نرفته است. از سوی ديگر نيز مي‌تواند رقباي واشنگتن را با بحران روبه‌رو كند. شمال غربي چين مستعد پرورش تحركات اين چنيني است. در حالي كه روسيه نگران نفوذ داعش،‌ افراطي‌ها و تكفيري‌ها در حوزه آسياي مركزي است، به هر حال طي چند سال اخير پنج هزار نيرو از روسيه و اين منطقه به جنگ داعش رفته‌اند؛ اما عربستان سعودي با زمینه‌سازي آمريكا و رژیم صهیونیستی در اين مناطق علاقه دارد كه نفوذ كند. 
بنابراين، حضور داعش در افغانستان كه فعلاً بيش از ليبي براي آن برنامه‌ريزي شده است،‌ تنها به مرزهاي اين كشور محدود نخواهد بود؛ بلكه مهم‌ترين رقبا و دشمنان آن را در برخواهد گرفت كه ايران،‌ چين و روسيه هستند. از اين منظر پس از شكست داعش در غرب آسيا به نظر می‌رسد، فعلاً بهترين نقطه جهان براي آمريكا كه نيروي سازمان‌يافته خود را حمايت کند،‌ شبه‌قاره و كشور افغانستان است؛ به ویژه آنکه طي چند سال اخير طيفي با جدا شدن از طالبان به داعش پيوسته بودند. داعش در زماني كه به عمليات تروريستي خود در غرب آسيا ادامه مي‌داد، اين منطقه را با عنوان ولايت خراسان بخشي از سرزمين خود معرفي كرده بود. اين مسائل كار را براي آمريكا به منظور حفظ فعلي داعش راحت‌تر كرده است. در چنين شرايطي تنها راهي كه جلوي رشد و تثبيت داعش را در افغانستان مي‌گيرد، جدي‌تر عمل كردن ائتلاف ايران، روسيه، چين و حتي تركيه در اين منطقه است. ضمن اينكه افكار عمومي جهان بايد از اين بازي تكراري و خطرناك آمريكا و متحدانش مطلع شوند تا بار ديگر تروريسم بين‌المللي در سطح كلان اجازه رشد در اين حوزه را نداشته باشد.
رفتارهای آمریکا در قبال داعش در افغانستان چنان بوده که اعتراض‌های گسترده پاکستان را نیز به همراه داشته است؛ به‌گونه‌ای که اسلام‌آباد بر پایان اتحاد با واشنگتن تأکید کرده و خواستار اتمام رفتارهای بحران‌ساز آمریکا در منطقه شده است. جهانیان بر این امر تأکید دارند که سیاست‌های حمایتی آمریکا از تروریسم جز تهدید امنیت جهانی پیامدی به همراه ندارد و راهکار برقراری امنیت جهانی، مقابله با رفتارهای بحران‌ساز آمریکا در سراسر عرصه بین‌الملل است. 
 
صبح صادق
ارسال نظرات