شهرستان میناب که زمانی به دلیل آب شیرین و پرآبی رود آن به اسم “میان آب” معروف بود حال به دلیل برداشت بی امان با بحران جدی آب مواجه شده است.
کد خبر: ۸۹۷۴۶۱۷
|
۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛به نقل از میناب جنوب، شهرستان میناب که دیگر بهتر است از آن با همین عنوان نیناب یاد کنیم، با وجود باغات سرسبز و درختان سربه فلک کشیده و آب های روان و گوارا در استان به گلستان مشهور بود که امروز دیگر از این گلستان تنها نامی باقی مانده است.

میناب به رغم بهره مندی از نعمت سد استقلال و خودکفا بودن آب در زمینه صنعت، کشاورزی و آب آشامیدنی به دلیل نداشتن کار کارشناسی و سوء مدیریت به رغم قرار گرفتن در کنار دریای عمان و خلیج فارس، در تامین آب مورد نیاز مردم در بخش های مختلف دچار بحران شده به گونه ای که در برخی نقاط آن زمزمه جیره بندی آب شرب به گوش می رسد.

اما در این راستا برای انتقال آب به بندرعباس و دیگر شهرها تمام قوانین نادیده گرفته می شود و آب سد استقلال میناب را با پمپاژ بالا به صورت تمام وقت به بندرعباس منتقل می کنند تا بلوارها، معابر و پارک های آنجا دچار کم آبی نشوند و همیشه سرسبز بمانند.

علیرغم همه گفته های مدیران مبنی بر عدم برداشت آب از سفره های زیر زمینی و انتقال بین حوزه ای باز هم برداشت ها به قوت خود باقی است به طوری که این موضوع سبب نابودی هزارن نخل ایستاده و دشت های آبی این منطقه شده است.

 

 صنعت آب شیرین کن راه برون رفت از بحران بی آبی

پرویز کردوانی پدر علم کویر شناسی در حاشیه بازدید از فروچاله های میناب اظهار کرد: جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز، پر و مسلوب المنفعه کردن این گونه چاه ها، جلوگیری از اضافه برداشت چاه های مجاز و پروانه دار، تغییر نوع کشت منطقه به محصولات کم آب بر، آبیاری در ساعات های شب که تبخیر کمتر است می تواند از منابع آب موجود حفاظت کند.

پدر علم کویر شناسی با اشاره به موقعیت ممتاز هرمزگان در بهره مندی از خورشید و دریا احداث آبشرینکن را تنها راه برون رفت هرمزگان از بحران بی آبی دانست و افزود: گرمایش زمین سبب شده که در مناطق پرباران بر میزان بارش افزوده و در مناطق کم باران نیز قلت بارندگی داشته باشیم.

کردوانی مدیریت منابع در دست و استفاده بهینه از آن را عامل دیگری برای حل مشکل بی آبی منطقه ذکر کرد و گفت: تغییر الگوی مصرف کشت محصولات زراعی و بهره وری بیشتر از آب با رعایت صرفه جویی از راهکار های دیگر است.

 

تمامی دشت‌های استان دچار بحران برداشت اضافه هستند

هوشنگ ملایی، مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه اصناف کشاورزی باید در برنامه‌ریزی و مدیریت برنامه آب ورود کنند، گفت: عملکرد نامناسب چندین سال گذشته باعث شده وضعیت آب دچار بحران شود به‌گونه‌ای که در حال حاضر تمامی دشت‌های هرمزگان دچار بحران برداشت اضافه هستند.

وی افزود:در ۱۱ ماه گذشته برداشتی ازمنابع آب زیرزمینی میناب برای استفاده استان نشده و تنها برداشتمان برای انتقال به سایر نقاط استان از سد میناب است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: امروز مسئله آب بحثی است که نه‌تنها ملی بلکه فراملی شده، به‌گونه‌ای که حتی بخشی از مشکلات ریزگردها مربوط به اعمالی است که برخی کشورها در حوزه آب انجام می‌دهند؛ برای مثال کشوری سدی احداث می‌کند و مناطق پایین‌دست دچار کم‌آبی می‌شوند.

هیچ خط دیگر انتقال آب از میناب به بندرعباس وجود ندارد

ابوذر مهدی نخعی فرماندار ویژه میناب با بیان اینکه با هر گونه برداشت نامتعارف از دشت میناب مخالف هستیم و اجازه نخواهیم داد چنین اتفاقی رخ دهد، گفت: هیچ خط دیگر انتقال آب از میناب به بندرعباس وجود ندارد و این لوله‌ها نیز هیچ ارتباطی به انتقال آب از سد استقلال ندارد.

معاون استاندار هرمزگان همچنین با اشاره پروژه آب‌شیرین‌کن بندرعباس، گفت:شرکت آب و فاضلاب باید به خواست مردم توجه کند.

وی افزود: هر چند در یک سال اخیر پروژه احداث آب‌شیرین‌کن بندرعباس از روی خاک بلند شده ولی نسبت به عملکرد آب و فاضلاب در این زمینه اعتراض داریم چرا که انتظار این است که در اجرای این پروژه تسریع صورت گیرد تا شاهد کاهش فشار بر حوزه آب‌خیز و منابع آبی دشت میناب باشیم.

 برداشت بی رویه آب دشت میناب را نابود کرده است

حجت‌الاسلام سیدمصطفی ذوالقدر در نشست مشترک نمایندگان مجلس، استاندار و مدیران صنعت آب و برق  هرمزگان با وزیر نیرو بیان کرد: ۱۷ سال خشکسالی و برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی، دشت میناب را با نابودی مواجه کرده است.

نماینده مردم شرق هرمزگان در بهارستان با اشاره به اینکه هم اکنون بسیاری از روستاهای استان هرمزگان با تانکر آبرسانی می‌شود، تصریح‌کرد: مردم بشاگرد جهت تامین آب نیازمند چندین دستگاه تانکر آبرسانی هستند که لازم است وزارت نیرو در این سفر به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشد

ذوالقدر بیان‌کرد: طبق گزارشات رسیده مردمی بهای آب در روستاها گران است و دولت باید توجه داشته باشد روستائیانی که بواسطه بحران آب، با مشکلات عدیده ای روبرو است و به گونه‌ای که تمام هست و نیست خود را از دست داده‌اند، توان پرداخت هزینه آب را ندارند و باید در این زمینه وزارت نیرو اقدامات موثری انجام دهد.

ارسال نظرات