خبرگزاری بسیج: از وقتی که فضای مجازی فیلتر شده بود، یک نفس راحتی کشیدیم و بعد از مدت ها خانواده دور هم جمع شده و توانستیم حال و احوالی از همدیگر بپرسیم.
کد خبر: ۸۹۷۴۵۹۵
|
۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۹

یکی از همسایه ها می گفت: بعد از سال ها دورهمی، انگار شوهرم تازه وارد خونه می شد و بعد از مدت ها مثل اینکه تازه چشمش باز شده بود؛ یک شب برگشت به پسرم گفت: حمید، بابا چقدر بزرگ شدی! کی ریش و سبیل درآوردی که ما متوجه نشدیم؟

 دخترش هم در تایید صحبت های مادر گفت: مادرم به شدت از فیلترینگ خوشحال شده، چون بابام عملا هیچ کاری با گوشی نداره لذا 30-40 کیلو سبزی قورمه و سبزی پلو برای فریزر خریده و گذاشته جلوی بابا پاک کنه؛ یه وضعیه!

توی اتوبوس یه آقایی داشت برای بغل دستیش درد دل می کرد، خطاب به مسئولان می گفت: ترو خدا تلگرام را وصل کنید.

چند روزه که خانومم سرش را از تو گوشی در آورده هی نگاه میکنه اینور خونه میگه: خونه نقاشی میخواد؛ نگاه میکنه اونور میگه: مبلها را عوض کن؛ امروز برگشته میگه: تو چرا واسه من طلا نمیگیری؟!

من هم برای اینکه بحث را عوض کنم به خانمم گفتم: تا تلگرام و اينستاگرام فيلتر شده و الان بيكاریم، بیا از فرصت استفاده كنیم و خونه تكونی عيد رو انجام بدیم ممكنه ديگه فرصت بهتر از اين دستمون نياد.

خانمم داشت قاطی می کرد که سریع کانال تلویزیون را عوض کردم تا برنامه مورد علاقه اش آشپزی را تماشا کند. سرآشپز هم در مورد فیلترینگ صحبت می کرد و می گفت: حالا که همه چی فیلتر شده ﺍﺯ ﻣﺴؤوﻟﯿﻦ ﺗﻘﺎﺿﺎ ﺩﺍﺭیم ﺍﯾﻦ ﺳوراﺧﻬﺎﯼ ﻧﻮﻥ ﺳﻨﮕک ﺭﻭ ﻫﻢ ﻓﯿﻠﺘﺮ ﮐﻨﻦ ﻣﺮﺑﺎ ﺍﺯﺵ ﻣﯿﺮﯾﺰﻩ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﮐﻮﻓﺘﻤﻮﻥ ﻣﯿﺸﻪ...

یکی از جوونای محل می گفت: از چک کردن شبکه های اجتماعی رسیدم به چک کردن فیلترشکنا. هعی این فیلترشکن رو چک میکنم ببینم وصل میشه یا نه هعی اون فیلترشکن رو چک میکنم.

 این خودش امکان جدیدیه که مسئولین فراهم کردن. بعدش میگه: شاید برای همیشه نت قطع شد. لذا پیشاپیش چهارشنبه سوری، عید نوروز، عید سعید فطر، عیدغدیر، عیدقربان، نیمه شعبان، شکست اسپانیا و پرتغال در جام جهانی توسط ایران، همه و همه را خدمت شما بزرگواران تبریک عرض می کنم.  

 انگار این جوون بیکاره که فقط پای گوشی بشینه و پست بذاره. به دوستای هم گروهی کانالش میگه: اگه یه روزتلگرام کامل فیلتر بشه، یه وانت میخرم با یه بلندگو راه میفتم تو کوچه خیابونا پستامو واستون میخونم. فکر کردید به همین راحتی ولتون می کنم؟؟؟

 اما توی واگن مترو بحث گرونی گل کرده بود. مرد میانسال که وسط قطار ایستاده و دستش را به بندی که از میله آویزان بود گرفته بود، رو به مرد جوانی که کنارش ایستاده کرد و گفت: خدا ازت نگذره تخم مرغ. مرد جوان گفت: با کی هستی آقا حرف دهنت رو بفهم! مرد میانسال ادامه داد: هم‌ کشور و بهم  ریختی، هم  دنیای مجازی ما بیچاره ها رو.  گوجه فرنگی هم چندسال قبل گرون شد ولی مثل تو بی آبرویی نکرد مگه خون تو ر‌نگین تره، تف به روت بیاد تخم مرغ…  مرد جوان که متوجه منظور مرد میانسال شده بود گفت: آهّان!

پیر مردی که شاهد صحبت های آنها بود برای اینکه اظهارنظری کرده باشد گفت: یه سال پیازگرون میشه، یه سال گوجه فرنگی، حالاهم تخم مرغ. قشنگ معلومه با املت مشکل دارن.

مرد جوانی که لبهایش از بس سیگار کشیده کبود شده بود، خواست بگوید که من هم از اوضاع بی خبر نیستم فلذا در ادامه صحبت های مرد میانسال گفت:‏ الان فیلترشکن حکم تریاک رو داره؛ نصب کن برو فضا، معتادای مجازی میفهمن چی میگم.

داخل واگن جای دوربین شبکه مستند خالی بود. میز گرد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی همه کارشناس ها جمع بودند و مطالب را تفسیر و تشریح و نتیجه گیری می کردند.  یکی دیگر از حاضران آهی از ته دل کشید و گفت: ای کاش فقر رو فیلتر میکردن... شرمندگی پدر، پیشِ بچه هاشو فیلتر میکردن.... کُلفَتی یه مادر، واسه سیر کردن بچه های یتیمشو فیلتر میکردن.... کاش، اشک یتیم فیلتر میشد... کاش بیکاری جوونای تحصیل کرده فیلتر می شد...

 پسری که لباس سربازی بر تن داشت، گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌صبح پنجاه هزار تومن میذاری تو جیبت  شب با ۳ هزار تومن برمی گردی خونه؛ انگار جنگ شده گردان میره، نفر برمیگرده...

 در این میان یک جوان که از وقتی همراه رفقایش پایش را داخل قطار مترو گذاشته بود، یک روند حرف می زد و ساکت نمی شد با صدای بلند قهقهه می زند و می گوید: خبر فوری!! تلگرام از روز شنبه رفع فیلتر می شود. منبع: چوپان دروغگو یوهاهاهاها.....

علی اشرف خانلری

ارسال نظرات