رئیس اداره میراث فرهنگی ملکان از ثبت رسم چهارشنبه خاتون چهارشنبه ننه روستای آقمنار ملکان در فهرست آثار ملی خبر داد.
کد خبر: ۸۹۷۴۴۷۷
|
۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱

به گزارش  خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، وحید خادمی در جمع خبرنگاران در تشریح جزییات این خبر گفت: در نشستی که روز دوشنبه 17 دی ماه در کمیته ملی ثبت میراث ناملموس فرهنگی  با حضور "فرهاد نظری" مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، و کاشناسان مربوطه و نمایندگان میراث فرهنگی استانهای کشور در تهران برگزار شد، پس از طرح و دفاعیات لازم  ۱۲ اثر میراث ناملموس از استان آذربایجان شرقی پس از تصویب اعضا در فهرست آثار میراث ناملموس ملی قرار گرفت .

وی افزود: از این 12 آثار ثبت شده  دو اثر  دوشاب ملکان و چهارشنبه خاتون از شهرستان ملکان جزو آثار ناملموس در فهرست ملی کشور ثبت شد.

خادمی در ادامه از مستند نگاری سه اثر دیگر از شهرستان ملکان جهت طرح در شورای ثبت استان خبر داد و اظهار کرد: نخ ریسی در روستای یولقونلوی جدید ، کشتی آشیرما روستای آقمنار و نحوه کاشت و برداشت انگور  و فرآوری سنتی کشمش در روستای قوریجان از توابع بخش مرکزی ملکان جهت طرح در فهرست آثار ملی به شورای ثبت استان ارسال خواهد شد تا پس از تصویب به سازمان میراث فرهنگی کشور جهت ثبت ارسال خواهد شد.

وی ثبت بیش از 120 اثر میراث فرهنگی ملموس و ناملموس از شهرستان ملکان در فهرست آثار ملی کشور را نشان از توانمندی، ارزش و اهمیت میراث ملکان در کشور دانست و افزود: شهرستان ملکان بواسطه داشتن تاریخ و فرهنگ اصیل خود علاوه بر آثار تاریخی و ارزشمندی همچون قلعه بختک لیلان . پلهای تاریخی قلعه جوق و پل تاریخی لیلان و تپه های تاریخی از هزاره های اول  و دوم ق.م ثبت شده همواره از طریق توانمندی های هنرمندان و ادیبان خود در استان و کشور شهرتی بی بدیل داشته و نقش موثری را در ذخیره گنجینه های فرهنگی ایران ایفا کرده است . 

رئیس اداره میراث فرهنگی ملکان همچنین با اشاره به برگزاری رویداد تبریز 2018 نیزگفت:با توجه به اینکه تبریز و آذربایجان  شرقی در فرصت مغتنم و طلایی رویداد بزرگ ۲۰۱۸ قرار گرفته است، شهرستان ملکان نیز برنامه ها و رویدادهای مهمی را تدارک دیده که در فرصتهای بعدی به تشریح آنها خواهیم پرداخت .

ارسال نظرات