حجت الاسلام والمسلمین سنجری گفت: اینکه مذاکره کنندگان ما از ابتدا آمریکا را به عنوان کدخدا و ابر قدرت مطرح کرده و خود را به عنوان کشوری ضعیف دیدیم، خطایی راهبردی بود.
کد خبر: ۸۹۷۴۳۷۷
|
۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان، حجت الاسلام و المسلمین محسن سنجری در واکنش به بیانیه اخیر ترامپ علیه ایران وشرایط چهار گانه برای باقی ماندن آمریکا در برجام گفت: نکته قابل تامل و حائز اهمیت برای همه کسانی که در این نظام و کشور زندگی می کنند این است که باید درک کرد با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب، جمهوری اسلامی به بلوغ کاملی رسیده و دشمنی آمریکا نسبت به کشور را شناخت.

 

مسئول بسیج طلاب و روحانیون استان کرمان تصریح کرد: آمریکا تاکنون از هیچ کوششی در جهت براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران دریغ نکرده است و پیشینه تحریم های آن هم به قبل از پیروزی انقلاب برمی گردد؛ همچنین تحریم هایی که در اوایل انقلاب و جنگ تحمیلی تاکنون بوده است.

 

ایران کشور دست چندم ۵۰ سال پیش نیست/ امروز جمهوری اسلامی بازیگری به حق در منطقه است

وی ابراز کرد: زمانی ایران را به عنوان کشوری دست چندم در منطقه قلمداد می کردند و حق داشتند چرا که قبل از انقلاب کشوری کاملا وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی بودیم؛ اما امروز کسانی که از یاوه گویی های اخیر آشوبگران ذوق زده شدند باید بدانند ایران، کشور ۵۰ سال پیش نیست و کاملا تغییر کرده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین سنجری ادامه داد: تاقبل از این در شورای امنیت ملی آمریکا موضوعی تحت عنوان “میز ایران” مطرح می کردند و امروز این موضوع به کانون، مرکز و موسسه ارتقا پیدا کرده که کاملا اوضاع و احوال ایران را رصد کنند و حال می بینند جمهوری اسلامی بازیگری به حق در منطقه است.

 

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: خود آنها در تحلیل ها بیان می کنند که جمهوری اسلامی ایران در منطقه و خاورمیانه از لحاظ ژئواستراتژیک حرف اول را می زند چون نقطه پیوند آسیا به اروپا خواهد بود؛ ایران در عرصه مسائل اقتصادی،سیاسی و صنعتی که در آینده اتفاق می افتد، تعیین کننده است لذا به جای میز، برای ایران مرکز می بیند و موسسات مختلف معروف برنامه عادی خود را کنار گذاشته وایران را رصد می کنند.

 

پررنگ کردن آمریکا به عنوان نقش تعیین کننده در برجام اشتباه فاحش راهبردی بود

وی با اشاره به اینکه وقتی ترامپ، اوباما و امثال آن هرروز بهانه جدیدی برای ایران پیدا می کنند، تازگی ندارد اما آنچه باید دقت کنیم این است که مذاکرات انجام گرفته نقص های فاحشی داشت، اظهار داشت: در مذاکراتی که با ۱+۵ بسته شد، پررنگ کردن آمریکا به عنوان نقش تعیین کننده در مذاکرات کاملا اشتباه بود؛ اینکه مذاکره کنندگان ما از ابتدا آمریکا را به عنوان کدخدا و ابر قدرت مطرح کرده و خود را به عنوان کشوری ضعیف دیدیم، خطایی راهبردی بود.

 

حجت الاسلام سنجری با اشاره به اهمیت همزمانی اجرای تعهدات در برجام تاکید کرد: موضوع دیگر توازن در تعهدات است که باید در متن برجام لحاظ شده و مطالبه گری می شد که آیا در مقابل آنچه ایران انجام می دهد، اتفاقی می افتد یا خیر؟ به طور مثال باید مطرح می شد که به محض برداشتن تحریم ها، ایران نیز اقدامی انجام می دهد به طور مثال سانتریفیوژها کم می شود یا اورانیوم غنی شده را واگذار می کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برجام در ادبیات تحلیل گرای سیاسی دنیا وحتی ایران تحت عنوان اقدامات نقد ایران در مقابل وعده های نسیه طرف مقابل تعریف می شود که این ضعف راهبردی دیگر این مذاکرات است؛ باید همزمان با تعهداتی که ما انجام دادیم، طرف مقابل نیز اقدام میکرد اما این اتفاق نیفتاد.

 

مسئول بسیج طلاب و روحانیون استان کرمان یادآور شد: سوال دیگری که مطرح می شود و مذاکره کنندگان ایران باید به مردم پاسخ دهند این است که آیا در برجام تضمین قطعی از آمریکا و اتحادیه اروپا گرفته شده یا خیر؟

 

وی بیان کرد: نکته دیگر پیش بینی برگشت پذیری امتیازات واگذار شده در صورت نقض عهد است که آیا درمقابل نقض تعهدات طرف مقابل، برنامه ای برای برگشت ما وجود دارد؟ لذا سوالات مطرح شده، سوالاتی اساسی و کلیدی است که باید از آقایان پرسید.

 

بازدید کشورهای بیگانه از سایت های نظامی با هیچ پروتکلی سازگار نیست

حجت الاسلام والمسلمین سنجری با تاکید بر اینکه اقدام اخیر ترامپ تازگی ندارد، با اشاره به شرایط چهارگانه وی برای باقی ماندن آمریکا در برجام اذعان داشت: کدام کشور در دنیا اجازه داده کشورهای بیگانه از پادگان و سایت های نظامی کشورش بازدید نماید؟ این موضوع با هیچ عقل و پروتکلی سازگار نیست.

 

وی با اشاره به تاکید ترامپ مبنی بر فاصله گرفتن ایران از ساخت سلاح هسته ای مطرح کرد: ساخت سلاح هسته ای برای ایران حرام است و آمریکا خود این را می داند اما از این مسئله به عنوان بهانه ای برای جلو بردن اهداف پوچ خود استفاده می کند این در حالی است که باید از خود آنها پرسید در هیروشیما و ناکازاکی چه کردید؟ چرا یقه اسرائیلی که بیش از ۳۰۰ کلاهک هسته ای دارد وعلنا اعلام می کند، نمی گیرید؟

 

ایران در بحث تسلیحات و موشک های دوربرد کوتاه نمی آید/ آمریکا نمی تواند با تشردر مسیر جمهوری اسلامی سنگ اندازی کند

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: در موضوع بعدی ترامپ اعلام کرده است که مفاد هسته ای تاریخ انقضا ندارد واگر ایران در موضوعی تحریم شود، قابل بازگشت نیست و سپس بر تحریم شدید سلاح های موشکی ایران اشاره داشته است؛ موضوع بمب اتمی برای ما کاملا منتفی است چون با موازین شرعی وانسانی سازگار نیست اما در بحث تسلیحات و موشک های دوربرد در جهت دفاع، اصلا خود را تحریم نمی کنیم چون قرآن فرموده در مقابل دشمن خود را تجهیز کنید.

 

حجت الاسلام سنجری تاکید کرد: باید  به حرف امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری برگردیم که تاکید دارند باید با تمام توان در مقابل دشمنان بایستیم چرا که اینها کسانی نیستند که بتوانند با یک تشر جلوی نظام و انقلابی که مسیر خود را پیدا کرده و طی طریق می کند، سنگ اندازی کرده و سرعت آن را بگیرند.

 

مسئول بسیج اساتید، طلاب و روحانیون استان کرمان خاطرنشان کرد: باید به توان و نیروی کار داخل تکیه کنیم و چشم از مسئله برجام و آمریکا برداریم؛ از ابتدا هم مشخص بود آنها با ما سرسازگاری ندارند چون با اسلام مخالفند لذا باید استحکام داخلی را بیشتر کنیم تا با اقداماتی که هرروز در دستورکار خود قرار می دهند، به ما ترس و دلهره وارد نشود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات