بسیج جامعه پزشکی شهرستان درگز با برگزاری چندین اردوی پزشکی در سطح روستا‌ها و مناطق محروم شهرستان عملکرد بسیار مطلوبی را ارائه داده است.
کد خبر: ۸۹۷۴۰۷۶
|
۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
محمد عربی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی؛ ضمن تاکید به اهمیت رعایت بهداشت بویژه در مناطق محروم و روستایی، تشریح کرد: بسیج جامعه پزشکی شهرستان درگز با برگزاری چندین اردوی پزشکی در سطح روستا‌ها و مناطق محروم شهرستان عملکرد بسیار مطلوبی را ارائه داده است، به طوری که فعالیت‌های انجام شده برابری می‌کند با فعالیت مراکز استان ها.
 
مسئول معاونت بهداری سپاه ناحیه درگز تبیین کرد: منطقه هزار مسجد، یک منطقه مشترک بین درگز، کلات و مشهد است که عشایر شهرستان، هر ساله با رسیدن فصل بهار در این منطقه اقدام به برپایی چادر کرده و عملا به مدت سه ماه به هیچ گونه خدمات پزشکی دسترسی ندارند.
 
وی افزود: بهداری سپاه ناحیه درگز برای اولین بار در سطح استان با راه اندازی اردوی پزشکی در این منطقه و به کارگیری تمام ظرفیت‌های امدادی شهرستان از جمله مرکز بهداشت، آتش نشانی و هلال احمر، تعداد ۱۵۰ نفر از عشایرنشینان این منطقه را ویزیت کرد و اقلام دارویی و بهداشتی را به صورت رایگان در اختیار آنان قرار داد.
 
عربی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات بسیج جامعه پزشکی برگزاری اردوی دو روزه در روستای کپکان بود که در این اردو ۹۰۰ نفر از اهالی منطقه میانکوه تحت پوشش خدمات رایگان درمانی از قبیل: دندان پزشکی، چشم پزشکی، پزشک عمومی آقا و خانم، ارتوپد و آزمایشگاه قرار گرفتند.
 
وی خاطر نشان کرد: یکی از افتخارات بزرگ ما در این اردو، استفاده از تخصص دکتر فرمان رعد بود، این پزشک جوان لبنانی فرمان، ولی امیر مسلمین جهان، مبتنی بر آتش به اختیار را درک کرده بود و برای خدمت رسانی به محرومین، در اردوی جامعه بسیج پزشکی شرکت کرده بود.
 
این مسئول در ادامه سخنان خود بیان کرد: بسیج جامعه پزشکی با حضور فعال در طرح مساجد الگویی، تاکنون قریب به ۱۴۰ نفر از افراد محروم را در سطح مساجد شهر مورد ویزیت قرار داده است.
 
عربی تشریح کرد: سال گذشته در بازدیدی که از روستا‌های بخش نوخندان داشتیم، محرومیت زیادی را مشاهده کردیم که به دنبال آن با همکاری مرکز بهداشت تصمیم گرفته شد تمام کودکان روستا را در بیمارستان امام خمینی شهرستان به صورت رایگان ختنه کنیم.
 
وی تاکید کرد: بسیج جامعه پزشکی، در چند روز گذشته به مناسبت ایام الله نهم دی، با حضور در روستای شیخ‌ها و استفاده از پزشکان و متخصصان بخش ارتوپد، زنان و زایمان، چشم پزشک، دندان پزشک و بخش تزریقات و پانسمان، ۳۰۰ نفر از ساکنین منطقه درونگر را به صورت رایگان ویزیت کرد.
 
مسئول معاونت بهداری سپاه ناحیه درگز تبیین کرد: تمام تلاش ما بر این است که هنگام حضور در مناطق محروم، حتما پزشک متخصص همراه خود داشته باشیم تا بتوانیم خدمات پزشکی مورد نیاز ساکنان منطقه را به درستی ارائه دهیم.
 
عربی تاکید کرد: در این راستا سعی شده است که از ظرفیت بیمارستان امام خمینی درگز و پزشکان شهر استفاده شود، اما در شرایطی که پزشک مورد نظر در شهرستان وجود نداشته باشد، از پزشکان استان جهت شرکت در اردو دعوت به عمل می‌آید که از مصادیق آن می‌توان به چشم پزشک و متخصص زنان و زایمان اشاره کرد.
 
وی افزود: با توجه به اینکه تامین اقلام مورد نیاز پزشکی از طریق استان و البته مرکز بهداشت شهرستان انجام می‌پذیرد، دارو‌های مورد نیاز بیماران تا حد امکان به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود، اما در صورت فراهم نبودن شرایط، سعی شده است که داروی رایگان فقط در اختیار افراد نیازمند تحت پوشش کمیته و بهزیستی قرار گیرد.
 
این مسئول عنوان کرد: امسال در ایام شهادت امام رضا (ع)، در روستای علی زینل از توابع چناران، کمپ بزرگی دایر شد که تیم بسیجیان جامعه پزشکی شهرستان درگز همچون سال گذشته افتخار این را داشتند که در حیطه بهداشت و درمان به زائران رضوی به طور رایگان خدمت رسانی کنند. این تیم ۲ هزار نفر از زائران را تحت پوشش درمان‌های سرپایی و توزیع رایگان دارو قرار داد.
 
عربی تبیین کرد: در بحث آموزش بسیج هم قراردادی با هلال احمر شهرستان منعقد شده که به موجب آن، مربیان هلال احمر، مباحث مربوط به امداد و نجات را در سطح گردان‌ها به بسیجیان آموزش می‌هند که تاکنون نزدیک به ۶۰ نفر از بسیجیان تحت این آموزش‌ها قرار گرفته اند.
 
وی خاطر نشان کرد: آموزش خود مراقبتی از بیماری‌ها به مادران خانواده از جمله اقداماتی است که به طور مشترک با همکاری مرکز بهداشت شهرستان درگز در حوزه بسیج خواهران در حال اجرا بوده و تاکنون بازخورد بسیار خوبی داشته است.
 
عربی بیان کرد: این طرح‌ها تا پایان سال ادامه دارد و انشالله برنامه‌های بعدی به سایر قسمت‌های محروم شهرستان منطعف خواهد شد.
 
مسئول معاونت بهداری سپاه ناحیه درگز در پایان از ریاست مرکز بهداشت شهرستان آقای دکتر پاریاب، مسئول جامعه پزشکی، هلال احمر و تمامی کارکنان و پزشکانی که در راه اندازی اردو‌های بسیج جامعه پزشکی ایفای نقش داشتند تشکر و قدردانی کرد.
ارسال نظرات