دانشجویان بسیجی یزدی در قالب جمعیت دانشجویی امام حسن مجتبی (ع) به برگزاری برنامه‌های متنوع جهادی در حاشیه شهر یزد، و فعالیت‌های کاربردی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی مشغول هستند.
کد خبر: ۸۹۷۳۸۹۱
|
۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، اردوهای جهادی چند سالی است که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های بسیج دانشجویی در کشور شناخته می‌شود. دراین‌بین دانشجویان بسیجی یزد از پیشگامان این عرصه خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی شناخته می‌شوند و در طول این سال‌ها برنامه‌های متنوعی هم در داخل استان و هم در مناطق کمتر توسعه‌یافته خارج استان اجرا کردند.

تشکیل قرارگاه‌های پیشرفت و آبادانی در سطح سپاه‌های استان‌ها به‌منظور برگزاری منسجم‌تر برگزار شدن اردوهای جهادی در مناطق کمتر توسعه‌یافته کشور، اردوهای جهادی را هدفمندتر کرد و در همین راستا قرارگاه جهادی شهید محمدخانی بسیج دانشجویی یزد تشکیل شد که در این راستا حدود 1000 دانشجو در قالب 40 گروه جهادی در ذیل این مجموعه فعالیت می‌کنند.

در کنار این فعالیت‌ها؛ رشد حاشیه‌نشینی در شهر یزد، لزوم فعالیت منسجم‌تر جهادگران در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و ضرورت ایجاد هماهنگی در فعالیت‌های جهادی که دانشجویان بسیجی در سطح شهر به آن مشغول بودند، دانشجویان جهادگر و فعالین دانشجویی در این عرصه را بر آن داشت تا جمعیت دانشجویی امام حسن مجتبی (ع) راه‌اندازی شود.

در ادامه برخی فعالیت‌های این جمعیت دانشجویی و برنامه‌های دانشجویان بسیجی فعال در این مجموعه را مرور می‌کنیم.
 
علی پور میرزایی مسئول سازندگی بسیج دانشجویی استان در گفتگو با خبرنگار بسیج دانشجویی بابیان اینکه این جمعیت دانشجویی در سطح کشور و اکثر استان‌های کشور فعال است بیان داشت: از ابتدای سال این جمعیت دانشجویی باهمت جهادگران بسیجی استان، در یزد شروع به فعالیت کرد و در اولین قدم با همفکری صاحب‌نظران و فعالان این عرصه و با بررسی دانشجویان، مشکلات و معضلات ساکنان حاشیه شهر یزد احصا شد و جلسات متعددی در این راستا برگزار شد.

پور میرزایی بابیان اینکه به دلیل مشکلاتی که وجود دارد چنین برنامه‌های کمتر در مدارس حاشیه شهر برگزار می‌شود، بیان داشت: ارتباط دانشجویان بسیجی با این دانش آموزان و مدارس و برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و آموزشی در طول سال تحصیلی تداوم خواهد داشت و در این راستا آموزش‌وپرورش نیز با این مجموعه همکاری می‌کند.این فعال دانشجویی بابیان اینکه برگزاری ویژه‌برنامه جوانه‌های آسمانی ویژه دانش آموزان مدارس حاشیه شهر یزد از اولین برنامه‌های این مجموعه بود، تصریح کرد: در این برنامه تلاش شد تا فضای شاد و روحیه‌بخش برای دانش آموزان فراهم شود و علاوه بر این بسته‌های هدیه لوازم‌التحریر به دانش آموزان حاضر در مراسم اهدا شد.
آرمان دریایی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علم و هنر نیز با اشاره به فعالیت‌ها متنوع جهادگران این دانشگاه افزود: طرح الماس‌های بی‌نظیر خدا به همت دانشجویان بسیجی این دانشگاه، در مناطق محروم و حاشیه‌نشین استان در راستای ارتقای سطح علمی دانش آموزان و سازندگی مدارس اجرا شد.
تلاش برای ارتقاء سطح علمی دانش آموزان مناطق حاشیه شهر

وی از رنگ‌آمیزی و تعمیر مدارس، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه دانش آموزان کم‌توان مالی و اجرای برنامه‌های شاد و مفرح باهدف ارتقای سطح فرهنگی است به‌عنوان مهم‌ترین برنامه‌های این طرح دانشجویی نام برد و افزود: منطقه سید میرزا اولین منطقه‌ای بود که این طرح در آن اجرا شد و از این قبیل برنامه‌ها به‌طور مستمر در طول سال تداوم خواهد داشت.

این دانشجوی جهادگر ادامه داد در کنار این فعالیت‌ها برنامه‌های شاد و آموزنده نیز با همکاری دانشگاه علم و هنر، در محل دانشگاه برای این دانش آموزان برگزار شد.

برنامه‌های متنوع در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب‌دیده

فعالیت‌های جمعیت دانشجویی امام حسن مجتبی (ع) اما محدود به جشن و برنامه‌های متعدد برای دانش آموزان مدارس حاشیه شهر نیست.

این جهادگران برای رفع آسیب‌های اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب‌دیده و در معرض آسیب نیز برنامه دارند و در این راستا نیز فعالیت‌ها متنوعی انجام می‌دهند.

برگزاری جلسات متعدد با صاحب‌نظران و هم‌فکری با آنان و همچنین برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با برخی مسئولین ذی‌ربط و کسب و اطلاعات و هم‌فکری با آنان و از طرفی مطالبه گری از مسئولین از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته توسط این مجموعه است.

روح‌الله قندهاری از دیگر فعالان این گروه بابیان اینکه با استفاده از ظرفیت‌های دانشجویی و مردمی و تعریف فعالیت‌های مشترک و هماهنگ، می‌توان اقدامات مؤثری در جهت رفع آسیب‌های اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب‌دیده برداشت، تصریح کرد: جذب، سازمان‌دهی و جهت‌دهی مشارکت‌های مردمی و خیرین در این راستا از دیگر فعالیت‌های این گروه است.

این جهادگر بسیجی افزود: اجرای طرح گرمای یک دقیقه لبخند به‌منظور تأمین لباس گرم و اقلام مورد نیز در فصل سرما برای اقشار ضعیف و به‌خصوص کودکان، جمعآوری کمک برای خانواده‌های نیازمند و پیدا کردن شغل برای سرپرستان این خانواده ها ازجمله فعالیت‌های جمعیت دانشجویی امام حسن مجتبی (ع) است.

لزوم تداوم و حمایت از فعالیت‌های جمعیت دانشجویی امام حسن مجتبی (ع)

سید رسول هدایتی از دیگر اعضای این جمعیت بابیان اینکه تربیت نیروی متخصص برای اجرای فعالیت‌های مستمر در حوزه رفع آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی استان، فرهنگ‌سازی عمومی باهدف اهتمام ورزی و توجه به این نوع آسیب‌ها و درنهایت جذب، جهت‌دهی و سازمان‌دهی مشارکت‌های مردمی از دیگر اهداف این مجموعه دانشجویی است، تصریح کرد: فعالیت‌های جهادی جمعیت دانشجویی امام حسن مجتبی (ع)، فصل تازه‌ای در فعالیت‌های جهادی دانشجویی است که تداوم این فعالیت‌ها و حمایت از این مجموعه ثمربخش خواهد بود.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: راه‌حل معضلات گوناگون و حرکت به سمت پیشرفت و آبادانی فعالیت باروحیه جهادی و عزمی انقلاب است که باید موردتوجه همه قرار بگیرد.
ارسال نظرات