فرمانده سپاه ناحیه سیاهکل:

مسکن محرومین، مددی برای مددجویان نیازمند

سرهنگ داریوش خوشحال گفت: شهرستان سیاهکل در سال 95 تعداد 45 واحد مسکن محرومین ساخته‌شده و تحویل آنان داده شد که البته قرار بود 50 واحد باشد اما بودجه‌ی 5 واحد باقی‌مانده تحقق نشد و ساخته نشده است.
کد خبر: ۸۹۷۳۸۵۳
|
۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از سیاهکل، بافت بسیاری از روستاهای دوردست شهرستان سیاهکل هنوز کاه و گلی است و در بسیاری از آن‌ها حتی یک‌خانه‌ی آجری یا بتونی دیده نمی‌شود و از طرف دیگر چون شهرستان یک شهرستان محروم و عقب‌مانده از توسعه است وضعیت مالی افراد روستایی این منطقه هم خوب نیست تا سرپناهی مناسب برای خود بسازند.

این خانه‌های کاه‌گلی و نامناسب برای زندگی در مواقع زلزله و بلایای طبیعی و حتی فصل باران مناسب برای زندگی نیستند و خطرات جانی برای ساکنان خوددارند.

برای حل گوشه‌ای از این مشکلات مردم در سال 95 یک نشستی بین مسئول بسیج سازندگی سپاه و مسئول کمیته امداد کل کشور به همراه فرمانده سپاه انجام شد و گزارش‌های که از وضعیت اسفناک بعضی از مددجویان روستایی به رهبری داده شد مصوب گردید برای این مشکل راه‌حلی اندیشیده شود و برای استان‌های مختلف سهمیه‌های مسکن در نظر گرفته شد که برای استان گیلان 1000 واحد مسکن محرومین در نظر گرفته شد که سهم شهرستان سیاهکل 50 واحد بود.

بر طبق این مصوبه قرار شد کمیته امداد یکسری کارهای زیربنایی مثل شناسایی محرومین واقعی برای مسکن و معرفی آنان به سپاه را انجام دهند و سپاه پاسداران نیز مجری ساخت این مسکن شد.

در این زمینه داریوش خوشحال فرمانده سپاه ناحیه سیاهکل در گفت‌وگو با ایرنا گفت برای شهرستان سیاهکل در سال 95 تعداد 45 واحد مسکن محرومین ساخته‌شده و تحویل آنان داده شد که البته قرار بود 50 واحد باشد اما بودجه‌ی 5 واحد باقی‌مانده تحقق نشد و ساخته نشده است.

وی ادامه داد هزینه‌ی هر واحد آن‌طوری که سازمان سپاه ابلاغ کرده بود برای هر واحد 19 میلیون تومان بوده است سپاه مجری ساخت بود و کارهای اولیه مثل گرفتن پروانه ساخت و معرفی مددجو به ادارات مربوطه برای گرفتن آب و برق و گاز از ناحیه‌ی کمیته امداد به‌وسیله رایزنی با ادارات بوده است.

خوشحال بابیان اینکه 855 میلیون تومان صرف ساخت این خانه‌ها شده است افزود پروژه مسکن محرومین تمام‌شده و البته برای سال 96 هم قول‌های برای ساخت مسکن به سپاه داده‌شده که در حد صحبت است و تا امروز ابلاغی به ما نشده است.

وی هزینه‌ی آورده برای هر واحد مسکونی را متغیر دانست و گفت بعضی از مددجویان می‌خواستند خانه آن‌طوری که آن‌ها می‌خواهند ساخته شود بنابراین تعدادی از آن‌ها حدود 8 میلیون کمک کردند و هزینه کردند و بسیاری دیگر هم که هزینه آورده‌ای نداشتند با کمک دفتر امام‌جمعه و خیرین که ساخت در و پنجره یا بعضاً مبلغی به‌عنوان کمک به این پروژه‌ها کمک کردند.

وی هزینه آورده برای کل این واحدها را حدود 45 میلیون تومان بیان کرد که با همکاری مددجویان و خیرین ساخته‌شده است.

فرمانده سپاه ناحیه سیاهکل در مورد دیگر برنامه‌های این ارگان برای محرومین گفت در خلال ساخت مسکن محرومین در بعضی از روستاها سرویس بهداشتی و حمام برای روستاییانی که فاقد آن بودند ساخته‌ایم.

وی در مورد فعالیت گروه‌های جهادی در شهرستان سیاهکل هم گفت در سال 95 گروه‌های جهادی در روستاهای مالفجان و کدوبنک از بخش مرکزی شهرستان سیاهکل تعداد 5 سرویس بهداشتی و حمام ساخته و تحویل مردم داده‌اند و یا در بعضی جاها لوله‌کشی آب و ساخت سقف خانه‌ها و ساخت غسالخانه و غیره انجام داده‌اند و در بخش دیلمان نیز یک گروه جهادی مستقر شدند در سال 95 و کار لوله‌کشی آب شرب برخی از روستاها را انجام دادند.

وی ادامه داد البته در سال آینده نیز برنامه داریم که یک روستای کاملاً محروم را انتخاب کرده و گروه جهادی را در آن مستقر کنیم و امکانات به گروه داده تا روستا موردنظر را خدمات‌رسانی کنیم.

علی طالبی کارشناس عمران کمیته امداد شهرستان سیاهکل هم گفت علاوه برساخت مسکن محرومین که توفیق بین سپاه و کمیته بود ما در سال 95 تا 96 از طریق وام‌های بنیاد مسکن که طرح بهسازی و مقاوم‌سازی در شهرستان سیاهکل 73 واحد مسکونی به مبلغ یک میلیارد و 95 میلیون تومان برداشت شد که در همین زمینه برای این واحدها علاوه بر وام فوق، 365 میلیون تومان هم از طریق کمیته امداد برای این واحدها به‌صورت بلاعوض برای مددجویان در نظر گرفته شد و به آنان کمک شده است.

وی از برنامه‌های دیگر کمیته امداد برای مددجویان در سال 96 را ساخت و تعمیرات حمام و سرویس بهداشتی و آشپزخانه دانست که در سال جاری حدود 143 مورد تعمیرات دانست که مبلغ 375 میلیون و 500 هزار تومان برای آن از طرف کمیته امداد هزینه شده است.

 

درهرصورت شهرستان مثل سیاهکل باوجود طبیعت زیبا و زمینه‌های مناسبی که برای افزایش دارایی و بنیه‌ی اقتصادی افراد آن وجود دارد اما همچنان محروم است و همان‌طوری که در متن گزارش گفته شد بیشتر مردم روستایی آن از کمترین درآمد برخوردارند طوری که چشم به همان یارانه ماهانه دولت دوخته و یا دست به دامن ارگان‌های مثل بهزیستی و کمیته امداد هستند که نیازمند توجه بیشتر مسئولین است بیشتر مردم این دیار کشاورز هستند اما خرده کشاورز می‌باشند و درآمد حاصل از باغ چای و شالیزار در حد نیازهای ضروری اولیه زندگی‌شان هم گاه نمی‌رسد.

گفتنی است شهرستان سیاهکل دارای حدود 47 هزار نفر جمعیت است که متأسفانه 40 تا 50 درصد از این جمعیت مستمری‌بگیر کمیته امداد و بهزیستی می‌باشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار