رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار بیش از ۶۰ درصد مدارس تخریبی کشور جمع آوری شده است،گفت:در برخی نقاط کشور زیر ۴۰ درصد و برخی مناطق ۴۰ درصد مدارس تخریبی وجود دارد.
کد خبر: ۸۹۷۳۷۹۶
|
۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، جمعی از اعضای کمیسیون تحقیقات آموزش مجلس شورای اسلامی در سفری به شهرستان میناب از تعدادی مدارس تخریبی، دانشگاههای پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی و مجتمع آموزش عالی این شهرستان بازدید کردند.

این سفر با هدف رفع موانع و مشکلات آموزشی در شهرستان در جهت تصمیم گیری متناسب با شرایط منطقه انجام شد و جهت جمعبندی در سالن جلسات فرمانداری ویژه میناب نشستی پیرامون همین مسائل نیز با حضور اعضا برگزار شد.

اختصاص سه میلیارد اعتبار برای بازسازی مدارس تخریبی

مهراله رخشانی‌مهر در حاشیه بازدید از مدارس تخریبی شهرستان میناب با بیان اینکه از این دست مدارس تخریبی مانند شهرستان میناب در کشور زیاد است، تصریح کرد: اقدامات مناسبی در خصوص رفع این مشکل انجام  و طرح تخریب و بازسازی مدارس که از سال ۸۵ آغاز شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار بیش از ۶۰ درصد مدارس تخریبی کشور جمع آوری شده است، خاطرنشان کرد: البته درصد باقیمانده نیز در سراسر کشور متنوع است به گونه ای که در برخی نقاط کشور زیر ۴۰ درصد و برخی مناطق ۴۰ درصد مدارس تخریبی وجود دارد که در تلاشیم با حمایت دولت و مجلس و با کمک خیرین مشکلات بخشی از این مدارس را برطرف کنیم.

رخشانی‌مهر اضافه کرد: این موضوع ممکن است در کوتاه مدت برطرف نشود اما نمایندگان مجلس مصوبه ای را در برنامه ششم توسعه قرار داده اند که سه هزار میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق ذخیره ارزی در جهت تخریب و بازسازی مدارس اختصاص یابد.

وی  گفت: امیدواریم در کمیسیون تلفیق این موضوع مورد تأیید قرار بگیرد و اگر بتوانیم محل تأمین اعتبار را به جای صندوق ذخیره ارزی از منابع دیگر تأمین کنیم زودتر عملیاتی خواهد شد و بخش جدی از مشکل مدارس تخریبی را برطرف کرد.

مدارس تخریبی امنیت جانی دانش آموزان سلب کرده است

غلامرضا سالری میری ، مدیر آموزش و پرورش میناب در جلسه آموزش شهرستان که با حضور اعضای کمیسیون آموزش مجلس برگزار شد وجود مدارس تخریبی و کمبود فضای آموزشی را یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی دانش آموزان مینابی برشمرد و اظهار کرد: : این مدارس هرساله در چنین مواقعی خطرات زیادی را متحمل دانش آموزان  کرده که جادارد برای مدارس تخریبی شهرستان فکری اساسی شود.

مدیر آموزش و پرورش میناب افزود: دانش آموزان این شهرستان سال تحصیلی خود را در زیر سایه درخت آغاز کرده اند، در فصول بارندگی از سال یکماه از مدارس این شهرستان تعطیل اعلام شد.

وی اذعان داشت: تحصیل دانش آموزان در گرمای ۶۰ درجه زیر سقف های لرزان امنیت روانی و جانی دانش آموزان را تحت الشعاع قرار داده  و۳۰۰ کلاس درس فاقد کولر و وسایل سرمایشی هستند.

وی با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان فرزانه در شهرستان داراب گفت: این حادثه بیشترین انگشت اتهام رابه سمت آموزش وپرورش دراز کرد در صورتی که مقصر اصلی حادثه راننده بود اما اگر مدارس تخریبی باری دیگر چنین حادثه ای راتکرارکند  جواب گوی حادثه را چه کسانی خواهند داد؟

رئیس اموزش وپرورش میناب گفت: ما وسایل هوشمند سازی برای مدارس این شهرستان نمی خواهیم،بیشترین دغدغه این شهرستان برای دانش آموزان ایجاد سرپناه امن  آموزشی است  که بتوان با امنیت جانی مناسب به تحصیل بپردازند.

قوانین جدیدی برای رفع مشکلات آموزشی وضع می شود

حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره اینکه وظیفه مجلس قانون گذاری و نظارت بر قوانین وضع شده است، اظهار کرد: بخش قانون گذاری توسط کمیسیون های تخصصی وضع می شود لذا پس از قانون گذاری ایجاب می شود که در مراکز و کانون هایی که قوانین برای آنها وضع می شود، حضور پیدا کنیم.

وی ادامه داد: پس از حضور در حوزه ها شنوای نقطه نظرات مردم هستیم چون پس از آشنایی امکان دارد قوانین جدیدی وضع و گرهی از مشکلات باز شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به بخش نظارتی مجلس بر اجرای قوانین گفت: در این بخش باید بازدیدی از حوزه ها داشته باشیم که چگونه اجرا و از اعتبارات تخصیص داده شده به نحو مطلوب استفاده می شود و آیا هزینه های مورد نظر کفایت می کند.

میرزاده با اشاره به بازدید اعضای کمیسون ها از حوزه های مورد نظر خود، بیان کرد: در این بازدید برخی از مشکلات را خود متوجه می شویم و برخی از آنها توسط مسئولان اعلام می شود بلکه بتوانیم در وضع قانون، اصلاح قانون، فصل تخصیص اعتبار و یا در نظارت بر اجرای آنها رعایت کنیم.

یکهزار و ۵۹۸ کلاس درس تخریبی در استان هرمزگان وجود دارد

نوید احمدی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان در حاشیه بازدید معاون وزیر و اعضای کمیسیون تحقیقات آموزشی مجلس از مدارس تخریبی شهرستان میناب گفت: استان هرمزگان دارای ۳۴۰ مدرسه تخریبی است که بخش اعظم آن به تعداد ۱۲۶ مدرسه در شهرستان میناب قرار دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان افزود: ۳۴۰ مدرسه در قالب ۱۵۹۸ کلاس درس در ردیف مدارس تخریبی قرار دارند و ۵۹۲ مدرسه با ۱ هزار و ۴۲۷ کلاس درس نیازمند مقاوم سازی می باشد.

وی بیان کرد: برای مقاوم سازی و تجهیز مدارس تخریبی اعتبار ۲۴۰ میلیارد ریالی نیاز است.

احمدی همچنین از وجود ۱۲۶ مدرسه تخریبی در شهرستان میناب خبرداد و گفت: از مجموع  اعتبار ۶۵ میلیارد ریال در نظر گرفته شده برای ساخت مدارس در میناب ۵۰ میلیارد مربوط به مدارس تخریبی و ۱۵ میلیارد ریال برای مقاوم سازی این مدارس مورد نیاز می باشد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان با بیان اینکه میناب به نسبت جمعیتی بیشترین مدرسه تخریبی استان هرمزگان را به خود اختصاص داده است، گقت: یک سوم دانش آموزان این شهرستان زیر سقف لرزان کلاس هاس تخریبی مشغول به تحصیل هستند.

شهرستان میناب بیش از ۴۹هزار دانش آموز دربیش از ۵۰۰ مدرسه در مقاطع مختلف در حال تحصیل دارد.

ارسال نظرات