استاندار مرکزی:

توزیع بنزین یورو 4 در اراک/اختلاف‌نظرها مانع جذب سهم شهرداری‌ها از عوارض آلایندگی نشود

استاندار مرکزی گفت: جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورهای فعلی و توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری در سالم‌سازی هوای اراک نقش پررنگی دارد و در این زمینه شهرداری اراک می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند حتی اگر نمایدن هم اقدامات شهرداری در این راستا باشد ولی در ترویج این فرهنگ اثرگذار خواهد بود.
کد خبر: ۸۹۷۳۷۱۶
|
۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۸

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی عصر امروز در کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک با اشاره به برگزاری جلسات مداوم و منظم کارگروه با حضور تشکل‌های مردمی و مدیران دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد و گفت: یکی از مصوبات این کارگروه درخصوص شرکت آلومینیوم سازی بوده است که براساس اعلام شرکت 74 دیگ قدیمی خط 5 تا اول بهمن‌ماه از مدار خارج خواهد شد.

وی بر ضرورت خروج واحد آندسازی از محوطه شهر اراک اشاره کرد و افزود: احداث واحد آندسازی در اراک 100 میلیون یورو اعتبار نیاز دارد و با وجود این اعتبار کلان، اما مقرون به صرفه است چراکه از تولید یک کیلوگرم آلومینیوم نیمی از آن آند است و در واقع با تولید 180 هزار تُن آلومینیوم در شرکت 90 هزار تُن آند تولید که این تولید مانع خروج ارز از کشور می‌شود.

استاندار مرکزی تصریح کرد: واحد آندسازی شرکت آلومینیوم اراک براساس اعلام مدیرعامل شرکت در شهرک صنعتی خیرآباد احداث خواهد شد و عملیات اجرای احداث آن تا قبل از سال 97 آغاز می‌شود.

آقازاده با بیان اینکه 25 میلیون یورو برای احداث این واحد تأمین شده است، گفت: مابقی اعتبار مورد نیاز برای احداث واحد آندسازی از طریق یکی از کشورهای اروپایی و به واسطه EPC تامین می‌شود و تا دو یا سه سال آینده این واحد مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به کاهش 28 درصدی روزهای ناسالم در سال 96 در مقایسه با سال 95 گفت: با دستور معاون وزیر نفت در 10 روز اخیر بنزین یورو 4 در اراک مصرف می شود که این امر در کاهش آلاینده‌ها نقش موثری خواهد داشت.

آقازاده در خصوص سهم عوارض آلایندگی شهرهای متاثر از آلودگی صنایع بزرگ تصریح کرد: طبق ماده 6 برنامه ششم توسعه کشور نحوه توزیع اعتبارات این عوارض تعیین شده و لازم است که آخرین جلسه بررسی پرداخت این عوارض بر مبنای فاکتورهای قانونی و ارزیابی کارشناسانه اجرایی شود تا به سرعت این مبلغ قابل توجه در شهرهای متاثر از این آلودگی توزیع شود.

وی افزود: شهرداری‌ها از این رقم می‌توانند بهره کافی را ببرند و نباید اختلاف‌نظرها منجر به راکد ماندن و بلوکه شدن این رقم کلان شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات