رئیس بسیج جامعه پزشکی گفت: در برنامه ششم توسعه باید آموزش همگانی به ویژه در حوزه مدیریت بلایا و حوادث جدی گرفته شود و از ظرفیت‌های سپاه و نیروهای مسلح در این زمینه بهره ببریم.
کد خبر: ۸۹۷۳۶۶۹
|
۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱

به گزارش خبرنگار بسیج، محمد رئیس‌زاده رئیس بسیج جامعه پزشکی در نشست تخصصی مشارکت مردمی و آموزش همگانی در بلایا گفت: آموزش همگانی باید به عنوان دغدغه مردمی تعریف شود و علاوه بر آن، دغدغه مسئولان قرار گیرد و براساس مطالعات اجتماعی آن را فراگیر کنیم. 

وی افزود: در برنامه ششم توسعه باید آموزش همگانی به ویژه در حوزه مدیریت بلایا و حوادث جدی گرفته شود و از ظرفیت‌های سپاه و نیروهای مسلح در این زمینه بهره ببریم. 

وی تأکید کرد: بسیار مهم است که آمادگی جامع و کاملی در مدیریت قبل، حین و بعد از بالای و حوادث داشته باشیم، همچنین در این میان باید از هزاران گردان مختلف نظیر بسیج و گروه‌های دیگری که آمادگی آموزش همگانی مردم را دارند استفاده کنیم. 

وی افزود: ضرورت آموزش همگانی در حوادث به این علت است که برای مثال، در زلزله اخیر تهران یکی از مشکلات، ترافیک مردم در خیابان‌ها بود و از سوی دیگر، مردم نمی‌دانستند چه کارهایی را باید انجام دهند.

رئیس‌زاده گفت: مسئله‌ای که به خوبی ضرورت آموزش همگانی را مدیریت می‌کند این است که در چارچوب تئوری حرکت کرده و به صورت عملی برای مدیریت بلایا توسط مردم اقدام کنیم. 

رئیس بسیج جامعه پزشکی در ادامه تصریح کرد: در این زمینه نباید به بودجه خاص اکتفا کرد، بلکه با توجه به اینکه ایران در معرض بلایای طبیعی است این کار را انجام دهیم. همچنین به صورت خودجوش از ظرفیت افراد و گروه‌های حرفه‌ای در زمینه آموزش همگانی بهره برده، تشکیل تشکل‌های مردمی را در اولویت قرار دهیم. 

وی در ادامه گفت: دستگاه‌ها در کشور پیشرفت کرده‌اند ولی انسجام و هماهنگی بین‌بخشی در ارگان‌ها هیچ پیشرفتی نکرده است، به طور مثال در زلزله کرمانشاه یگان حفاظتی همراه هلال احمر نبود تا بتوان به راحتی امکانات را توزیع کرد. 

رئیس‌زاده گفت: در ابتدا مسئولین در امر حوزه‌های مختلف باید موضوع درک خطر یا کاهش آن را داشته باشند، مشکل اصلی در درک مدیران است. 

ارسال نظرات