خبرهای داغ:
رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: نقش شورای حل اختلاف در رفع اختلاف های افراد باید پررنگ‌ترشود و عموم افراد با این نقش بسیار مهم شوراها بیش از پیش آشنا شوند.
کد خبر: ۸۹۷۳۶۳۴
|
۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، حجت‌الاسلام نورالله قدرتی در بازدید از شورای حل اختلاف مرکز استان قزوین اظهار داشت: آیین‌نامه اجرایی شوراهای حل اختلاف در حالی در 54 ماده توسط رئیس قوه قضاییه تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است که بر اساس آن، نقش شوراهای حل اختلاف در حل و فصل دعاوی و جلوگیری از طرح بی‌مورد پرونده‌ها در دادگاه‌ها و دادسراها بیش از پیش مورد تأکید قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: بر اساس ماده 189 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی به منظور کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی و در راستای توسعه مشارکت‌های مردمی، رفع اختلافات محلی و همچنین حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارد یا ماهیت قضایی آن از پیچیدگی کمتری برخوردار است به شوراهای حل اختلاف واگذار شود.
رئیس کل دادگستری استان قزوین عنوان کرد: حجم پرونده‌های رسیدگی‌شده توسط شورای حل اختلاف، کمتر از فعالیت‌های دادگستری ها نیست، در نظام جمهوری اسلامی نهادهای صلح‌ و سازش در قالب شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند و بخشی از اختلاف‌های مردم در این بخش مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
قدرتی اعلام کرد: امروز لازم است جامعه با اهمیت و سازوکار شورای حل اختلاف بیشتر آشنا شود در واقع لازم است نقش شورای حل اختلاف در رفع اختلاف های افراد پررنگ‌تر و برجسته‌تر شود و عموم افراد با این ظرفیت شوراها بیش از پیش آشنا شوند.
این مسؤول قضایی ادامه داد: اهمیت شورای حل اختلاف به قدری است که باید گفت، مبنای تشکیل شورای حل اختلاف مصالحه است و البته باید با برنامه‌ریزی تلاش کرد تا سازش محوری جای خود را به صدور رأی و حکم محوری ندهد.
رئیس کل دادگستری استان قزوین یادآور شد: رویکرد دستگاه قضایی ترویج فرهنگ صلح و سازش است و در این میان لازم است سایر دستگاه‌ها هم برای افزایش سطح آگاهی‌های اجتماعی و رفتاری و ارتقای سلامت اخلاقی و رفتاری افراد تلاش کنند تا با واقع‌بینی بیشتر شاهد رفع اختلاف ها و پیشگیری از تبدیل آن‌ها به خصومت‌ها شویم.
1004/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها