خبرهای داغ:
طرح درمان معتادان متجاهر استان قزوین:
رییس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین از برگزاری اولین نشست کمیته اجرایی درمان معتادان متجاهر استان قزوین خبر داد.
کد خبر: ۸۹۷۳۶۰۳
|
۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین دکتر محمدرضا مدبر گفت: در نشستی مشترک با حضور نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سازمان بهزیستی، ستاد شورای هماهنگی با مواد مخدر استان و کنگره 60 (انجمن مردم نهاد مبارزه با اعتیاد)، تصمیمات اولیه برای درمان معتادان متجاهر و بازگشت آنان به جامعه و خانواده گرفته شد. وی افزود که انتظار می رود با اجرای این طرح، درصد قابل توجهی از داوطلبینی که در این طرح آزمایشی وارد مداخلات درمانی می شوند به بهبودی کامل و رهایی از اعتیاد دست یابند.
به گفته دکتر مدبر، این طرح برای اولین بار توسط معاون دادستان شهرستان قزوین در کمیته درمان و حمایت اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان مطرح شد و در اولین نشست اجرایی آن، درباره نحوه تعامل و همکاری کنگره 60 (انجمن مردم نهاد مبارزه با اعتیاد) با این طرح برای ادامه حمایت های اجتماعی پس از خروج معتادان، تبادل نظر شد.
گفتنی است، از سال 1392 با اجرای تبصره 2 ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر در استان قزوین، بیشتر معتادان متجاهر استان قزوین
به صورت اجباری، دوره هایی را برای درمان در کمپ ها سپری کردند که علاوه بر بهبود موقت و تثبیت سلامت آنان، از مصرف مواد مخدر و سایر بزه های اجتماعی نیز در آنان پیشگیری شد، ولی به دلیل ضعف حمایت های اجتماعی بعد از خروج از کمپ،
درصد بالایی از این افراد به وضعیت قبلی بازمی گردند و این موضوع، عدم نتیجه گیری مطلوب از هزینه های صرف شده را نیز در پی داشته است.
بر این مبنا، با اجرای این طرح، امید آن می رود با تعامل گروه های مختلف درمانی و اجتماعی و سایر سازمان های مردم نهاد، علاوه بر بهبود وضعیت جسمی و روحی این گروه از معتادان، حمایت های اجتماعی بهتر، مانع بازگشت شان به وضعیت نامطلوب قبلی شود.
معتادان متجاهر، گروهی از معتادان هستند که به دلیل اعتیاد پیشرفته و مصرف مخلوطی از مواد اعتیاد آور و روان گردان از نظر وضعیت جسمی، روحی و اجتماعی آنچنان تنزل می یابند که از جامعه و خانواده طرد می شوند به گونه ای که هیچ شغل و درآمدی ندارند؛ محلی برای سکونت نداشته و حمایت های خانوادگی را نیز کاملاً از دست می دهند. این افراد به طور معمول با سوابق متعددی از محکومیت ها و جرایم اجتماعی، دست به گریبان هستند و شیوع بیماری های عفونی خطرناک، مانند: هپاتیت و ایدز نیز در آنان از جمعیت عادی جامعه، بیشتر است.
9001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها