مصطفی برزگر
جانشین سابق سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام :
عملیات فتح میمک تنها عملیاتی در دوران دفاع مقدس است که هیچ نوع برآورد نظامی نداشته و در اجرای آن بدلیل اینکه عراق در اوج قدرت قرار داشت، مدیریت کلاسیک نظامی مطلقا کارآمدی نداشت.
کد خبر: ۸۹۷۳۴۶۹
|
۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، سرهنگ قاسمی ، جانشین سابق سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام و از رزمندگان عملیات آزادسازی میمک، در مراسم بزرگداشت فتح میمک که در مسجد جامع شهر ایلام برگزار شد،  گفت: عملیات فتح میمک تنها عملیاتی در دوران دفاع مقدس است که هیچ نوع برآورد نظامی نداشته و در اجرای آن بدلیل اینکه عراق در اوج قدرت قرار داشت، مدیریت کلاسیک نظامی مطلقا کارآمدی نداشت.
سرهنگ محمدتقی قاسمی افزود: ارتفاعات میمک در جنوب استان ایلام 18 شهریور سال 59 و پیش از آغار رسمی جنگ بین ایران و عراق مورد حمله مستقیم عراق قرار گرفت و پس از مقاومت یکروزه گروهی حدود 40 نفره از نیروهای مردمی و ژاندارمری سرانجام در 20 ام شهریور 59 تنها در عرض سه ساعت به اشغال نیروهای عراقی درآمد.
وی اظهار کرد: تیپ 37 مکانیزه عراق با پشتیبانی 13 هلی کوپتر و جنگنده، 10 قبضه کاتیوشا و 35 گردان توپخانه در منطقه میمک به مساحت 12 کیلومتر مستقر شده بودند در حالیکه نیروهای ما تا آن لحظه چنین تجهیزاتی را به چشم ندیده بودند و حتی نمی دانستند از طریق هلی کوپتر امکان تیراندازی وجود دارد.

جانشین سابق سپاه امیرالمومنین(ع) ایلام یادآور شد: در جریان عملیات آزادسازی میمک تمامی قواعد نظامی شکسته شد و رزمندگان اسلام با دستان خالی و تنها با تکیه بر نیروی ایمان و حب وطن دوستی به پیروزی رسیدند.
سرهنگ قاسمی با بیان اینکه عملیات آزادسازی میمک دارای مراحل مختلفی شامل آماده سازی، شناسایی، آفند (شکستن خطوط دفاعی دشمن، تثبیت و پدافند) است، اظهار کرد: نیروهای اصلی در مرحله آفند 300 نفر از نیروهای خط شکن ایل خزل بودند و با وجود اینکه اسلحه ژه سه تنها سلاحی بود که در اختیار داشتند در 19 دی ماه 59 موفق به شکستن خطوط دفاعی دشمن شدند.
وی تاکید کرد: در مرحله تثبیت که از 20 دی ماه 59 تا 16 بهمن ماه همان سال و بصورت شبانه روزی ادامه داشت، تمامی ایلات و نیروهای مردمی و ارتش استان های مختلف کشور حضور داشتند و در این مدت بیش از 70 پاتک سنگین و شدید عراقی ها دفع شد.
فرمانده سابق سپاه امیرالمومنین(ع) ایلام گفت: در نبرد نفس گیر 30 شبانه روزی تثبیت آزادسازی ارتفاعات میمک، نیروی پیاده با نیروی مکانیزه و زرهی و عشایر آموزش ندیده ما با کماندوهای حرفه ای و ورزیده عراقی به مقابله پرداختند و شاهد نبرد تن با تانک بودیم.
سرهنگ قاسمی افزود: پیروزی نیروهای پادگان ندیده و آموزش ندیده ما بر زبده ترین نیروهای آموزش دیده و مجهز به امکانات نظامی روز عراقی ها با هیچکدام از قواعد نظامی منطبق نیست.

جانشین سابق سپاه امیرالمومنین(ع) ایلام گفت: فتح ارتفاعات میمک به عنوان یک منطقه استراتژیک، هیمنه عراق را در اوج برتری سیاسی، نظامی و حتی بین المللی در هم شکست و این حماسه ای است که باید در تاریخ ملت ایران ثبت شود.
سرهنگ قاسمی افزود: ارتفاعات میمک به عنوان یک نقطه حساس نظامی تهدید کننده امنیت بغداد پایتخت عراق بود به همین دلیل عراقی ها تمام توان خود را برای اشغال این منطقه بکار گرفتند.
وی اظهار کرد: عملیات آزادسازی میمک از نظر وسعت جزو عملیات های کوچک به حساب می آید اما از نظر اهمیت در یک مقطع حساس تاریخی و یک نقطه استراتژیک قرار دارد و اگر در زمان جنگ در اختیار عراقی ها قرار می گرفت استان ایلام در تیررس قرار می گرفت.

جانشین سابق سپاه امیرالمومنین(ع) ایلام با بیان اینکه تجهیزات لازم برای ثبت و مستندسازی حماسه فتح میمک وجود نداشت، گفت: سال 1366 و نزدیک به پایان جنگ برای نخستین بار دوربین فیلمبرداری به میان رزمندگان آمد به همین دلیل امکان ثبت حماسه بزرگ مردم ایلام در فتح میمک و دیگر عملیات های دفاع مقدس ایجاد نشد.
سرهنگ قاسمی افزود: عشایر این استان به عنوان خود اکتفاترین و چالاک ترین نیروی بومی منطقه دوشادوش یکدیگر علیه دشمن جنگیدند و حماسه خلق کردند اما در هیچ جایی ثبت و ضبط نشده است.
وی تاکید کرد: اتفاقات جبهه ایلام به عنوان جبهه میانی دفاع مقدس ناگفته های زیادی دارد که رسانه ها در این زمینه رسالت سنگینی دارند و باید این ناگفته ها را برای مردم بازگو کنند.

ارسال نظرات