خبرهای داغ:
معاون نهضت سوادآموزی استان همدان خبر داد
معاون نهضت سوادآموزی استان همدان گفت: استان همدان در بحث پوشش سوادآموزی در سطح کشور موفق به کسب رتبه نخست شده است.
کد خبر: ۸۹۷۳۳۶۲
|
۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳

رتبه اول استان همدان در پوشش سوادآموزی در کشوربه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمد پورداود امروز در  جلسه شورای پشتیبانی نهضت سوادآموزی شهرستان همدان با اشاره به برنامه‌های صورت گرفته در استان در راستای افزایش نرخ سوادآموزی اظهار داشت: با هم‌افزایی ایجاد شده در بین اعضای شورای پشتیبانی سوادآموزی، آموزش و پرورش استان همدان در بحث پوشش سوادآموزی در سطح کشور موفق به کسب رتبه نخست شده است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته در حوزه سوادآموزی، آموزش و پرورش استان جهش بسیار خوبی داشته است، افزود: بخش اعظم این موفقیت‌ها مربوط به اداره نهضت سوادآموزی ناحیه دو همدان و شهرستان قهاوند است، به طوری که درصد پوشش در اداره نهضت سوادآموزی ناحیه یک همدان 123 درصد، ناحیه دو 134 درصد و شهرستان قهاوند 103 درصد بوده است.

معاون نهضت سوادآموزی استان همدان با  اشاره به تغییر نگرش ایجاد شده در جامعه با عنوان اینکه سوادآموزی پشتوانه قوی و ضرورت‌هایی دارد، گفت: سوادآموزی ما مبتنی بر آموزش‌های وحیانی برگرفته از سیره پیامبر(ص) و معصومین(ع) بوده و همچنین پشتوانه قوی همچون فرمان تاریخی امام(ره) در سال 58، فرمان مقام معظم رهبری، سیاست‌های دولت در بحث ریشه‌کنی بی‌سوادی، اصل 130 قانون اساسی و تحول سند بنیادین آموزش و پرورش را دارد.  

وی با بیان اینکه سوادآموزی از اولویت‌های جهانی، منطقه‌ای و ملی است بر ضرورت ریشه‌‌کنی بی‌سوادی به عنوان شاخص توسعه ملی تاکید کرد.

پورداود بیان داشت: باید در کشورهای دنیا و به ویژه جمهوری اسلامی ایران ارکان حکومتی بر موضوع سوادآموزی اهتمام ویژه داشته باشند چراکه این مهم شاخص توسعه انسانی است.

وی به تبیین طرح‌های مختلف دوره‌های سوادآموزی پرداخت و تصریح کرد: با توجه به اینکه مفهموم سوادآموزی تغییر یافته ما در حال گذر از دوره سنتی به مدرن بوده و به سمت و سوی سواد دیجیتال،  سواد فرهنگی و رسانه‌ای حرکت کرده ایم.

معاون نهضت سوادآموزی استان همدان با بیان اینکه شهرستان همدان با داشتن جمعیت باسواد 97 درصدی رتبه یک را در استان دارد، گفت: با این وجود بر اساس آمار نفوس و مسکن همچنان 13هزار و 37 نفر بی سواد داریم.

* آمار باسوادان استان همدان از میانگین کشوری بالاتر است

وی با بیان اینکه آمار باسوادی جامعه در دوره انقلاب 48 درصد و در حال حاضر 94 درصد است، تاکید کرد: آمار باسوادان استان همدان از میانگین کشوری بالاتر و بیش از95 درصد است.

پورداود در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به رویکرد جدید اداره آموزش و پرورش تصریح کرد: رویکرد جدید آموزش و پرورش بر این بوده  که به مناطق محروم اهتمام ویژه داشته باشد و با توجه به این امر ما دو مرکز یادگیری در مناطق محروم و در حاشیه شهر ایجاد کرده‌ایم.

وی با عنوان اینکه مرکز یادگیری محلی یک مفهوم جدید سوادآموزی و شامل تمام افراد کم سواد و بی‌سواد غیر محصل بالای 10 سال است، گفت: رویکرد مراکز یادگیری محلی علاوه بر برگزاری دوره‌های سوادآموزی تحکیم و انتقال، مشخصاً مهارت‌های زندگی آموزش داده می‌شود.

معاون نهضت سوادآموزی استان همدان با اشاره به آموزش مهارت‌های زندگی در مراکز یادگیری محلی عنوان کرد: مهارت گوش دادن و فنون سخن گفتن، مدیریت اخلاق در خانواده، فرهنگ رانندگی و استفاده از وسایل نقلیه  عمومی، ازدواج آسان، اصلاح الگوی مصرف، عزت اسلامی، هویت ملی، مسجد، نماز و مباحث مذهبی، رفتار با سالمندان و معلولین، امدادرسانی از جمله این مهارت‌ها است.

وی ادامه داد: کمک‌های اولیه، مهارت‌هایی نظیر حقوق شهروندی، حرفه‌آموزی، خودآگاهی، خودشناسی، خداشناسی، آداب معاشرت و ارتباط موثر با دیگران، احسان و نیکوکاری و... نیز از دیگر مباحث آموزش در مراکز یادگیری محلی است.

پورداود از مراکز یادگیری محلی به عنوان بستر و ظرفیت مناسب برای تاب‌آوری اجتماعی یاد کرد و افزود: ما باید بر روی تاب‌آوری اجتماعی حرکت کنیم که مراکز یادگیری بهترین ظرفیت برای آن است  و انتظار می‌رود تمام دستگاه‌های مرتبط در این راستا گام‌های موثری بردارند.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظرات