برگزاری نشست تخصصی توسعه روستایی در کردستان

نشست تخصصی توسعه روستایی در استان کردستان با محوریت الزامات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی،با حضور اساتید و صاحب نظران این عرصه در سالن آمفی تئاتر سازمان برنامه و بودجه استان برگزار شد و چند تن از اساتید دانشگاهی و محققان به ارائه مطالبی در این خصوص پرداختند.
کد خبر: ۸۹۷۳۱۶۲
|
۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، عضو هیات علمی دانشگاه کردستان با بیان اینکه بخش کشاورزی بیشترین تغییر و تحول را در فرآیند توسعه شامل می‌شود، اظهار کرد: دلیل این تغییر به ماهیت و هویت این بخش بر می‌گردد که سایر مولفه‌ها نیز به تبع این حوزه دگرگون می‌شود.

حامد قادرزاده با اشاره به اینکه در فرآیند توسعه کشاورزی نیازمند شناسایی چالش‌ها و مشکلات در راستای ارتقای هر چه بیشتر این بخش هستیم، افزود: در این راستا می‌طلبد که در سیاست گذاری‌های کلان کشور اهتمام بیشتری در عملیاتی کردن برنامه‌های بلندمدت صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: عدم وجود زیرساخت‌های فیزیکی و نبود شبکه مناسب بازاررسانی نیز دیگر از چالش‌های حوزه بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

قادر زاده به برخی مشکلات این حوزه هم اشاره و عنوان کرد: عدم سیاست گذاری در قیمت محصولات کشاورزی، روبه رو شدن با تعداد وسیعی از بهره برداران این حوزه، مواجه شدن با مهاجرت بی رویه حوزه روستایی به مناطق شهری و نیز ناکارآمدی اجرای طرح هادی از جمله معضلات این بخش است.

یک عضو دیگر هیات علمی دانشگاه کردستان هم در ادامه، نگاه جامع گرانه به مباحث را مهم و ضروری دانست و اظهار کرد: توسعه همه جانبه معطوف به ابعاد جامعه روستایی است که در کشور مورد غفلت قرار گرفته است.

رشید احمدی، عنوان کرد: توسعه اقتصادی صرفا مبتنی بر سرمایه گذاری مالی و پولی نیست، در حالی که در امری، چون ماندگاری طرح‌های توسعه‌ای و تعدیل مهاجرت و اشتغالزایی الزامات فرهنگی و اجتماعی و ارزشی نیز مورد غفلت قرار گرفته است که این هم چنانچه ذکر شد به نقش بارز جامعه مدرنیته مربوط می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نگرش سیستمی و کلی به انسان و محیط می‌تواند راهگشای حل مشکلات فراروی بخش‌های مختلف باشد.

عضو دیگر هیات علمی دانشگاه کردستان هم بیان کرد: توجه به دو مقوله اشتغال و درآمد کافی به عنوان پدیده‌های اقتصادی در توسعه روستایی و ملی کلیدی است که چنانچه به این مهم بها داده نشود دیگر شاخص‌های توسعه نیز ممکن نخواهد شد.

محمود حاجی رحیمی افزود: به لحاظ ساختاری نیز تعریف در خور توجهی از روستا‌های کشور صورت نگرفته است و دیرهنگام به نقش روستا‌ها در توسعه پی برده ایم.

این استاد داشنگاه گفت: عواملی همچون مهاجرت بی رویه و نبود شغل مناسب بر تمامی طرح و برنامه‌هایی که تاکنون اجرا شده سایه افکنده است.

وی تصریح کرد: علت بروز مشکلات فعلی فقدان طرح جدید و جامعی برای حل مسئله کشاورزی و روستاهاست به همین دلیل برخی طرح‌های اجرا شده که خروجی قابل توجهی ندارند نیازمند بازنگری و تحلیل بیشتری هستند.

حاجی رحیمی، همچنین با اشاره به درآمد محدود و اندک کشاورزان کردستانی، اظهار کرد: با این شرایط دور از ذهن نیست که مهاجرت اتفاق بیفتد، پس می‌طلبد که برای ماندگاری روستاییان به ظرفیت‌های مناطق جهت بهره وری عمده توجه شود.

یک عضو دیگر هیات علمی دانشگاه هم به ارائه مطالبی در این باره پرداخت و گفت: روستا‌های کشور همچون مناطق شهری توان و ظرفیت جمعیت رو به افزایش را ندارند و با پدیده‌هایی همچون آمار طلاق مواجه هستند؛ از این حیث بایستی با لحاظ برنامه‌های بلندمدت مانع از بروز و ظهور چنین معضلاتی در روستا‌ها باشیم.

حسین دانش مهر گفت: طرح این پرسش که چند درصد از مالکان روستا پس از اتمام فعالیت کشاورزی در روستا ماندنی هستند بحثی است که باید مورد توجه واقع شود چرا که نیمی از این اشخاص در روستا حضور ندارند.

وی خاطرنشان کرد: وجود تفکر نظام برنامه ریزی از بالا به پایین، سطحی نگری و عدم تعریف مسائل اجتماعی و فرهنگی و نیز سد سازی از جمله چالش‌های کنونی روستا‌های استان کردستان است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد ارائه نسخه‌ای واحد برای تمامی نقاط و مناطق کشور با ویژگی‌های متفاوت است که نتیجه آن رضایت بخش نبوده و مشکلات کنونی را در پی داشته است.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات
آخرین اخبار