تخفیف ماهانه پنج میلیون ریالی واردات کالا به ساکنان مرزی در شعاع ۲۰ کیلومتری دارای کارت کولبری، بخشی از آیین نامه ساماندهی مبادلات در بازارچه‌های غیررسمی و موقت مرزی بود که استان کردستان پیشگام در تکمیل اطلاعات این خدمت به مرزننشیان است.
کد خبر: ۸۹۷۳۱۳۷
|
۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، اجرای آیین نامه ساماندهی مبادله در بازاچه‌های غیر رسمی و موقت مرزی طبق مصوبه هیات وزیر در تاریخ یکم مرداد امسال با هدف افزایش در آمد مرزنشینان، جلوگیری از مهاجرت در روستا‌های مرزی و ساماندهی پیله وران در بازارچه‌ها و معابر موقت مرزی استان‌های مرزی آغاز شده است.

این طرح شامل تمامی مردم ساکن در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز‌ها می‌شود و طی آخرین پایش صورت گرفته از سوی دستگاه‌های اجرایی حدود ۸۷ هزار و ۱۷۶ نفر در قالب ۲۳ هزار و ۳۹۲ خانواده در ۴۱۶ روستای این محدوده استان کردستان زندگی می‌کنند که می‌توانند از خدمات این طرح بهره‌مند شوند.

از جمله خدمات این طرح ارائه تخفیف ماهیانه برای واردات کالا‌هایی است که از سوی کمیسیون مبارزه قاچاق کالا و ارز استان مجوز ورود آن‌ها به سرپرست خانواده‌های این مناطق داده شده است.

هم اکنون پایش اطلاعات آن و همچنین اضافه کردن این خدمات به کارت‌های تعاونی مرزنشینان با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران اضافه شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان روز دوشنبه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: در این طرح معابر پیله وری کردستان برای ارائه خدمت به ۲۳ هزار و ۳۹۲ خانواده مرزنشین در سه شهرستان بانه، مریوان و سرآوباد پیش بینی شده است.

محمدبختیار خلیقی اظهار کرد: هم اکنون سازمان صنعت، معدن و تجارت وظایف محوله خود که احصای آمار و اضافه کردن خدمت تخفیف به کارت‌های تعاونی مرزنشینان بود، را به اتمام رسانده است.

وی افزود: کردستان در بین استان‌های مرزی از جمله آذربایجان غربی، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان تنها استانی است که آمار خود را بر اسای مصوبه جدید دولت به هنگام رسانی کرده است، ولی آغاز این خدمت نیازمند انجام وظایف پیش بینی شده برای وزارت کشور و سایر وزارتخانه‌ها است.

به گفته وی، بر اساس مصوبه هیات وزیران، وزارت کشور عهده دار ساماندهی معابر موقت و بازارچه‌های غیر رسمی است و گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز پس از آن باید نمایندگی گمرک را در این محل‌ها مستقر کند تا پیله وران اقدام به واردات کالا‌های مجاز کنند.

خلیقی با اشاره به اینکه پیش از این ساماندهی مبادلات مرزی در قالب تعاونی‌های مرزنشینان اجرا می‌شد و شعاع آن نیز تا ۳۰ کیلومتر بود، یادآور شد: در این طرح ۱۸۶ نفر عضو این تعاونی‌ها بودند که سازمان صنعت، معدن و تجارت برای اجرای مصوبه سال جاری هیات وزیران از اطلاعات آن استفاده و اقدام به پایش افراد ساکن در شعاع ۲۰ کیلومتری کرده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تاکید کرد: پایش‌های نهایی بین سه شهرستان هدف استان کردستان انجام و مشخص شد بانه با ۳۱۱ روستا، ۱۰ هزار و ۶۵ خانواده و ۴۲ هزار و ۶۷۴ نفر بیشترین جمعیت مشمول این طرح را دارد.

وی افزود: در شهرستان مریوان نیز ۹۳ روستا با ۱۰ هزار و ۹۷۴ خانواده و جمعیت ۳۶ هزار و ۵۶۹ نفر و در شهرستان سروآباد نیز ۱۲ روستا با ۲ هزار و ۳۵۳ خانواده و هفت هزار و ۹۳۳ نفر جمعیت مشمول استفاده از خدمات تخفیف کارت‌های مرزی شناسایی شده اند.

به گفته وی، شناسایی افراد مشمول با هماهنگی دهیاری ها، بخشداری‌ها و فرمانداری‌های هر شهرستان انجام شده است و برای سهولت در اجرای طرح، نمایندگان فرمانداری‌ها برای دریافت دوره‌های ویژه به سازمان توسعه تجارت ایران معرفی شده اند.

خلیقی اظهار کرد: اضافه کردن خدمات تخفیف واردات کالا به مرزنشینان شعاع ۲۰ کیلومتری از سوی سازمان توسعه تجارت ایران اجرا می‌شود و انتظار می‌رود اجرای طرح به اهداف برنامه از جمله جلوگیری از مهاجرت روستاییان، اشتغال جوانان و افزایش میانگین درآمد مرزنشین‌ها منجر شود.

استان کردستان با کشور عراق ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک دارد که در امتداد این مرز پنج معبر پیله وری ایجاد شده بود که در طرح آیین نامه ساماندهی مبادلات در بازارچه‌های غیررسمی و موقت مرزی چهار مورد از این معابر شامل معابر گله سور و هنگ ژال بانه، معابر خانم شیخان و پیران مریوان و مله خورد سروآباد مورد توجه قرار گرفته است.

هیات دولت با تصویب آیین نامه ساماندهی مبادلات در بازارچه‌های غیررسمی و موقت مرزی بدنبال تسهیل رفع مشکلات این افراد در عمق ۲۰ کیلومتری مرز‌ها است.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات