خانه ی کودکی شهید مدرس با بیش از 300 سال قدمت مورد توجه علاقه مندان به آثار فرهنگی قرار گرفت.
کد خبر: ۸۹۷۳۰۰۳
|
۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
به گزارشخبرگزاری بسیج از اردستان؛ این خانه که به خانه سید سالار هم معروف میباشد در محله دشت زواره قرار دارد که امروز به مالکیت آقای نعنایی از دوستداران میراث فرهنگی درآمده و مراحل ثبت و مرمت را طی میکند.
سید حسن مدرس تا ۶ سالگی همراه مادرش خدیجه در این خانه زندگی میکرده اند و از ۶ سالگی از اینجا عازم اسفه شهرضا شد.
کارشناسان قدمت این خانه رابیش از ۳۰۰ سال تخمین زده اند و با توجه به مصالح و خشت‌های بکار رفته و همچنین اسناد موجود مالکیت این خانه، احتمال زیاد قدمت آن به صفویه برسد.
وردوی خانه را دالانی بزرگ وطویل تشکیل داده و این دالان به حیاط وسط خانه منتهی میگردد.

در حیاط سرویس پله‌ای مارا به بالاخانه‌ای میرساند که روی دالان قرار گرفته است و محل اصلی زندگی سید حسن و مادرش خدیجه بوده است. این مکان تقریبا سالم میباشد، اما احتیاج به مرمت دارد.
سمت راست این بنا چهارصفه‌ای زیبا قرار دارد که متاسفانه قسمت‌های از آن درحال نابودی است و مورد بی مهری قرار گرفته است. انتهای حیاط اتاقی بزرگ وجود دارد که در زمستان از آن استفاده میشده است سمت چپ اتاق دالان ادامه دارد و به باغی نسبتا بزرگی منتهی میشود.
این خانه از معدود خانه‌هایی است شامل همه فضا‌های موجود در خانه‌های تاریخی است ازجمله دالان – حیاط- میان خانه – بالاخانه -اتاق آفتاب گیر – اصطبل – باغ – جوی آب و…
امیدواریم با همت مسئولین و نهاد‌هایی که در زنده نگه داشتن نام و یاداین قهرمان و مبارز کشور تلاش میکنند، دست بکار شده و این بنای مهم و زیبا را از این وضعیت نجات دهند.

موضوعی که اهمیت این بنا را دوچندان میکند، این است که شخصیت دوران کودکی سید حسن مدرس در این مکان شکل گرفته است.
ارسال نظرات