عملی شدن وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور؛ رفع بیکاری جوانان؛ افزایش یارانه اقشار کم‌درآمد؛ افزایش قدرت خرید مردم؛ به رسمیت شناختن مشکلات و حرف دل مردم و جلوگیری از رانت‌بازی‌ها در صدر مطالبات مردم قرار دارد.
کد خبر: ۸۹۷۲۷۲۵
|
۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از سپاه تهران بزرگ؛ اغتشاشاتی که تجمعات مردم را در چند شهر  به حاشیه کشاند به پایان رسید. به زبان ساده‌تر آشوب‌ها تمام شد و مردم با وجود گله‌مندی به‌حق، بار دیگر در صحنه حاضر شدند و مقابل اغتشاش و هرگونه آسیب به اموال عمومی و خصوصی ایستادند. در نتیجه می‌توان گفت به‌رغم دردمندی و به حاشیه رفتن اعتراضات قشرهای مختلف مردمی، بار دیگر برنامه‌ریزی جدی اپوزیسیون و سرویس‌های خارجی برای به آشوب کشیدن و تهدید امنیت کشور به لطف آگاهی و حضور مردم به نتیجه نرسید. حالا این فضای مجازی است که بستر مفید و مؤثر خود را برای مطرح ساختن مطالبات معیشتی جامعه پهن کرده است تا از طریق یک پویش سراسری، صدای این مطالبات به گوش مسئولان برسد. 
پویش «مطالبات سراسری» با محوریت پیگیری مطالبات به حق مردم، حقوق شهروندی، لزوم پاسخگویی مسئولان در قبال وضعیت نابسامان اقتصادی و لزوم تغییر بودجه کشور به سود اقشار کم‌درآمد چند روزی است که در برابر هشتگ «تظاهرات سراسری» قدعلم کرد تا از این طریق بگویند صدای اعتراضات مردم بلند شود و یکصدا فریاد بزنند، اکنون زمان آن رسیده که مسئولان به تک‌تک مطالبات معیشتی جامعه پاسخ داده و برای رفع مشکلات اقتصادی قدم‌های جدی بردارند!
مطالباتی که رصد فضای مجازی نشان می‌داد بخش اعظمی از آن خطاب به دولت، وعده‌های انتخاباتی و وزرای کابینه بوده و بخش دیگر خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نوشته می‌شود. هر چند که در این میان عده‌ای هم معتقد هستند علاوه بر دولت، سایر مسئولان از جمله قوه‌قضائیه نیز باید در مقام پاسخگویی باشند. 
«پاسخگویی» هشتگ مهمی است که عمدتاً در زیر اکثر توئیت‌های مردمی دیده می‌شود و این نشان می‌دهد قاطبه مردم مسئولان را ملزم به پاسخگویی می‌دانند، حال آنکه جزئیات این پاسخگویی متفاوت است، عده‌ای معتقد به این هستند که «مسئولان بگویند چه کرده‌اند» و عده‌ای دیگر خواستار این هستند که بدانند «مسئولان از کجا آورده‌اند»، جمعی دیگر می‌گویند «دولت پاسخگو باشد» و جمعی دیگر بر طبل «شفاف‌سازی» می‌کوبند، اما در حالت کلی، همه گروه‌ها از هر قشر و سنی مسئولان را ملزم به پاسخگویی در زمان فعلی می‌دانند. 
پس از این مهم، 1- عملی شدن وعده‌های انتخاباتی جناب رئیس‌جمهور 2- رفع بیکاری جوانان 3- افزایش یارانه اقشار کم‌درآمد 4- افزایش قدرت خرید مردم که مستلزم کاهش تورم است 5- رسمیت شناختن مشکلات و حرف دل مردم 6- مبارزه با فساد از طریق شفاف‌سازی 7- جلوگیری از رانت‌بازی‌ها در صدر مطالبات مردمی قرار دارد. 
نگاه جزئی‌تر به مطالبات سراسری مردم در فضای مجازی نشان می‌دهد که همچنان وعده‌های انتخاباتی چون ایجاد سالانه 955 هزار شغل نه‌تنها فراموش نشده است، بلکه بیش از قبل خودنمایی می‌کند. از سوی دیگر برخی با جدیت معتقد هستند، چرا روند تورم، گرانی و تبعیض به جایی رسیده که مردم ما همچنان باید نیازمند و گلایه‌مند از حذف 45هزار تومانی یارانه باشند؟!
آنچه در دایره مطالبات در مورد تبعیض قرار می‌گیرد در مورد در‌آمد مسئولان است که برخی اعتقاد دارند دولت باید پاسخگو باشد، چرا مطالبات رهبری در بحث شفاف‌سازی و حقوق‌های نجومی روی زمین مانده است؟ چرا دولتی ها به وظایفشان عمل نمی‌کنند؟ چرا لیست اموال و دارایی‌های مسئولان رده اول کشوری همچنان شفاف نیست و هر ایرانی به آن دسترسی ندارد؟
بازپس‌گیری حقوق جوانان پرانگیزه و مستعد از آقازاده‌ها، ‌عزت پاسپورت ایرانی، بانکداری اسلامی بدون ربا، فواید برجام و توضیحات شفاف حامیان آن در‌این‌باره، انتخاب وزرایی از جنس عمل به وعده‌ها، طرح تحول سلامت، سیستم ناقص آموزشی در بدنه وزارت آموزش‌و‌پرورش و تسهیل ازدواج جوانان نیز از دیگر مواردی است که با هشتگ مطالبات سراسری منتشر شده است و لزوم توجه و پاسخگویی مسئولان را گوشزد کرده است.  ذکر این نکته هم لازم بوده که بخشی از انتقادات هم به شیوه نا‌امیدی از بهبود اوضاع دیده می‌شود که جوانان معتقد هستند مطالبات سراسری الا ماشاءالله وجود دارد، اما این اراده سراسری و پاسخگویی سراسری است که وجود ندارد. 


 اقتباس: صفحه اجتماعی روزنامه «جوان» / نیره ساری

ارسال نظرات