خبرهای داغ:
ما در فراكسيون خانواده تصميم گرفتيم با هدايت‌گري مناسب كه در هم‌انديشي با نخبگان اين حوزه كسب مي‌كنيم، به مطالعاتي در حوزه خانواده و مسائل آن بپردازيم كه بتواند اساس ارايه طرح و وضع قوانيني با پيوست مطالعاتي دقيق باشد.
کد خبر: ۸۹۷۲۵۶۱
|
۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،رییس فراکسیون خانواده مجلس گفت: اولين نشست این كارگروه با حضور پژوهشكده خانواده دانشگاه شهيد بهشتي، پژوهشكده خانواده دانشگاه الزهرا(س)، انجمن مطالعات هزاره خانواده و حقوق‌دانان اين حوزه با هدف بررسي چالش‌هاي موجود و احصاء اولويت‌ها برگزار شد.

پروانه مافی، نماینده مجلس دهم و رییس فراکسیون خانواده  در رابطه با اولين نشست كارگروه مطالعاتي فراكسيون خانواده گفت: همانطور كه مي‌دانيد طي سال‌هاي گذشته پژوهش‌هاي مختلفي در حوزه زنان صورت گرفته است كه اگر بررسي كنيم، هنوز نمي‌توانيم بگوييم كه به خروجي درستي منتج شده‌اند ولي در حوزه خانواده مطالعات دقيق و برنامه محوري نداشته‌ايم؛ در حالي‌كه توجه به تحكيم خانواده و كاهش آسيب‌هايي كه موجب تزلزل نهاد خانواده در جامعه ما شده است، مورد تأكيد قرار گرفته است.

او افزود: البته نمي‌گويم كه در اين حوزه با فقر قانوني مواجه هستيم ولي نكته این‌جاست كه تاكنون چقدر قوانين موجود توانسته‌اند موجب رفع مشكلات شوند؛ آمارهاي فعلي گوياي آن است که قوانين موجود اثربخشي مطلوبي نداشته‌اند. لذا ما در فراكسيون خانواده تصميم گرفتيم با هدايت‌گري مناسب كه در هم‌انديشي با نخبگان اين حوزه كسب مي‌كنيم، به مطالعاتي در حوزه خانواده و مسائل آن بپردازيم كه بتواند اساس ارايه طرح و وضع قوانيني با پيوست مطالعاتي دقيق باشد كه به همان اندازه آن قوانين از ضمانت اجرايي برخوردار شوند.

به گزارش مهرخانه، مافی در رابطه با افراد حاضر در نشست بیان داشت: اولين نشست این كارگروه را با حضور پژوهشكده خانواده دانشگاه شهيد بهشتي، پژوهشكده خانواده دانشگاه الزهرا(س)، انجمن مطالعات هزاره خانواده و حقوق‌دانان اين حوزه با هدف بررسي چالش‌هاي موجود و احصاء اولويت‌ها برگزار كرديم.
 
این نماینده مجلس اظهار داشت: اين اولين نشست كارگروه بود و قطعاً به صورت مستمر نشست‌هایی برگزار خواهد شد ولي در همين نشست بر اساس دغدغه‌هايي كه مركز پژوهش‌هاي مجلس براساس بررسي‌هاي قبلي اعلام كرده بود، بحث و تبادل نظر صورت گرفت. موضوع اشتغال زنان، زنان سرپرست خانوار، حمايت از زنان خانه‌دار، حقوق كودكان، بررسي ساختار تصميم‌گيري حوزه خانواده در كشور و تدوين بسته سياستي تحكيم خانواده از جمله موضوعاتي بود كه مورد توافق همه قرار گرفت.
 
رییس فراکسیون خانواده مجلس با اشاره به مباحث مطرح‌شده در نشست گفت: در اين نشست دغدغه‌هاي گروه‌هاي مطالعاتي در حوزه مسايل خانواده مطرح شد. افزايش آمار زنان سرپرست خانوار و آسيب‌هايي كه بدان‌ها وارد مي‌شود از جمله مسايل جدي بود كه مطرح شد و جالب آن است كه علي‌رغم وجود متوليان بسيار براي حل مسايل زنان سرپرست خانوار هنوز نه تنها آمار دقيقي از تعداد آن‌ها نداريم بلكه همواره با روند رو به رشد مشكلات این قشر مواجه هستيم كه اين مي‌تواند در آينده نگران‌كننده باشد. همچنين موضوع همباشي كه اين روزها متأسفانه در جامعه ما رواج پيدا كرده است و خود سبب‌ساز آسيب‌هاي جدي به نسل جوان به‌ويژه دختران مي‌شود از جمله دغدغه‌هايي است كه بسيار درباره آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت. قطعاً با مطالعات بعدي به برنامه‌ريزي درباره آن‌ها با ورود به مذاكره با دستگاه‌های متولي و دريافت گزارش اقدام آن‌ها خواهيم پرداخت.

مافی خاطرنشان کرد: با حوزه‌بندي مسايل زنان بنابر جنس مشكلات، كارگروه‌ها تشكيل خواهند شد كه در اين راستا در حوزه جامعه‌شناسي، حقوقی، فرهنگي و فقهي نيز كارگروه‌هاي تخصصي را در آينده تشكيل مي‌دهيم و به موضوعات كلان با رويكرد قانون‌گذاري درست خواهيم پرداخت .

ارسال نظرات