امام جمعه اهل سنت زابل گفت: امر به معروف و نهی از منکر تنها مختص علما و جماعت های تبلیغ نیست بلکه وظیفه تمام اقشار جامعه است
کد خبر: ۸۹۷۲۵۲۱
|
۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۲
مولوی عبدالرشید شه بخش در گفت و گو با خبرنگار بسیج از زابل اظهارداشت: در حقیقت راه و روش برای مسلمانان و کفار مشخص است، پیامبر (ص) می‌فرمایند که حلال وحرام و راه صحیح و نادرست معلوم است.

وی با بیان اینکه خداوند به انسان‌ها دستور داده که با گام برداشتن در مسیر درست، از راه‌های منکر و مسیر‌های منحرف بر حذر باشند، بیان کرد: خداوند به وسیله پیامبر اکرم (ص) تمام مسائل زندگی رابرای انسان‌ها مشخص کرده که در این راستا یکی از ابعاد مهم واساسی، امر به معروف ونهی از منکر است.

امام جمعه اهل سنت زابل تکید کرد: باید دانست همان طور که نماز، روزه و زکات واجب است امر به معروف ونهی از منکر نیز فرض می‌باشد.

مولوی شه بخش تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از مسلمانان به بعضی از فرایض عمل می‌کنند و نسبت به فرایض دیگر بی توجه هستند، در حالی که امر به معروف ونهی از منکر مثل فرایض دیگر است.

وی ادامه داد: طبق فرمایش پرودگار مردان و زنان مومن دوستدار یکدیگر هستند بنابراین مردان مومن باید دوستدار وخیر خواه همدیگر باشند و زنان مومن هم باید با همدیگر مهربان و دلسوز باشند وامر به معروف ونهی از منکر بکنند.

امام جمعه اهل سنت زابل اذعان کرد: خدواند متعال می‌فرماید که مومنین کسانی هستند که نماز رابرپا می‌دارند، زکات پرداخت می‌کنند واز الله و رسول فرمان برداری می‌کنند.

مولوی شه بخش با اشاره به اینکه خدواند متعال ابتدا امر به معروف ونهی از منکر رابیان می‌کند و بعد از آن فرایض دیگر را می‌فرماید، تاکید کرد: امر به معروف ونهی از منکر بر دو نوع انفرادی واجتماعی می‌باشد.

وی اضافه کرد: هرزمان شخصی را در حالت گناه ومعصیت مشاهده کنیم یاکسی را می‌بینیم تارک نماز است وبه فرایض دیگر بی توجه است دراینجا فرض عین است تا آن شخص را آگاه و از منکرات منع کنیم.

امام جمعه اهل سنت زابل عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر به روش اجتماعی فرض کفایت است بنابراین اگر گروهی انجام دهند فرض از ذمه دیگران ساقط می‌شود، اما با این حال باید گروهی همیشه باشد تا امر به معروف ونهی از منکر کند.

مولوی شه بخش اضافه کرد: امروزه بی بند وباری، ارتباطات نامشروع و فساد‌های دیگر در جامعه مشاهده می‌شود که دلیل آن بی توجهی نسبت به امر به معروف ونهی از منکر است.

وی افزود: امروز مشاهده می‌شود افراد متدین و پایبند مسجد به فکر اصلاح خانواده وجامعه نیستند اگر به این فریضه مهم اهمیت می‌دادیم وعامل می‌بودیم جامعه ما یک جامعه ایده آل وشایسته‌ای می‌بود.

امام جمعه اهل سنت زابل بیان کرد: هرشخصی که متدین و دارای اعمال نیک باشد و هیچ گناهی انجام ندهد، ولی در مقابل امر به معروف ونهی از منکر احساس مسئولیت نکند خداوند متعال آن شخص را باز خواست می‌کند.

مولوی شه بخش با بیان اینکه دعوت باید براساس حکمت و بصیرت باشد، تاکید کرد: امر به معروف ونهی از منکر تنها مختص علما و جماعت‌های تبلیغ نیست بلکه وظیفه تمام اقشار جامعه می‌باشد بنابراین همه افراد جامعه ریش سفیدان، جوانان، تحصیل کردگان، مردان و زنان باید امر به معروف ونهی از منکر کنند.
ارسال نظرات