خبرهای داغ:
بهبودی در جلسه کمیته برنامه‌ریزی و ستاد اقتصاد مقاومتی اسکو:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در جلسه مشترک کمیته برنامه ریزی و ستاد اقتصاد مقاومتی اسکو گفت: اگر رابطه دولت و ملت اصلاح شود مطمئناً دولت پاسخ گوتر و کارآمدتر خواهد شد.
کد خبر: ۸۹۷۲۴۸۸
|
۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، داود بهبودی اظهار کرد: نخستین ویژگی اقتصاد مقاومتی درونزا بودن آن است بدین معنی که باید از ظرفیت‌های درونی برای مقاوم نمودن اقتصاد بهره برد.

وی با بیان اینکه دیگر خصوصیت یک اقتصاد مقاوم برونگرایی است، افزود: همین که محصولات تولیدی داخل شهرستان در خارج از شهرستان امکان عرضه پیدا می‌کند نشان از استفاده از ظرفیت‌های بیرونی برای تقویت اقتصاد شهرستان است.

بهبودی تصریح کرد: تمام جوامع، مقوله توسعه را دقیقا با ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی جستجو کرده و یافته‌اند و اشتغال، رفاه، رضایت عمومی، درآمد و رونق اقتصادی همگی از آثار مشترک اقتصادهای توسعه یافته و اقتصاد مقاوم شده است.

وی مشارکت مردمی را از دیگر ویژگی‌های مشترک اقتصاد توسعه یافته و اقتصاد مقاومتی عنوان و اضافه کرد: هیچوقت با منابع دولتی توسعه اتفاق نیفتاده و نمی‌افتد؛ با منابع دولتی حداکثر به سطحی از برخورداری می‌توان رسید.

وی با بیان اینکه یکی از آفت‌های کنونی کشورمان پاسخگو نبودن دولت به مردم به دلیل عدم وابستگی به منابع مردمی و تامین بودجه کشور با تکیه بر درآمدهای نفتی است؛ افزود: اگر رابطه بین دولت‌ها و ملت اصلاح شود مطمئنا دولت‌ها پاسخگوتر و کارآمدتر می‌شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان ساخت: باید پیوند بین دولت و مردم را تقویت و مشارکت مردمی را در اداره کشور پررنگ‌تر کرد.

 این اقتصاددان ادامه داد: باید اعتماد مردم را ترمیم و تقویت کنیم؛ چرا که برای رسیدن به توسعه به مشارکت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم نیازمندیم و همه نخبگان و ذینفوذان جامعه باید مردم را نسبت به این مهم آگاه و مطلع سازند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: پارادوکسی هم در سطح ملی و هم در سطح استانی در رابطه با بودجه و اعتبارات وجود دارد؛ بدین معنی که رئیس دستگاه‌هایی که پای موافقتنامه‌ها را امضا می‌کنند آنطور که باید پاسخگو نیستند؛ در سطح شهرستان  فرمانداران اولویت‌های شهرستان‌ها را بهتر و بیشتر از همه می‌دانند؛ ولی بعضا مشاهده می‌شود بین رئیس دستگاه متعهد و فرماندار مطلع از اولویت‌های شهرستان تعارض پیش می‌آید.

بهبودی یادآور شد: در حال حاضر که منابع مالی دولت محدودیت بیشتری پیدا کرده این تعارض خود را بیش از پیش خود نشان می‌دهد.

این اقتصاددان ابراز داشت: با عنایت به اینکه اعتبارات به شکل اوراق اسناد خزانه اسلامی اختصاص می‌یابد، لازم است دستگاه‌های اجرایی رویکرد خود در پیشبرد پروژه‌های خود را تغییر دهند و به نوعی عمل کنند که پیمانکاران نقش خود را در پروژه‌های دولتی از نقش مجری به نقش سرمایه گذار تغییر دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در پایان متذکر شد: ناچار هستیم رویکرد خود در زمینه دستیابی به توسعه را تغییر دهیم و همچون کشورهای توسعه یافته به بخش خصوصی و غیردولتی نقش بیشتری در پیشبرد برنامه‌های اقتصادی کشور تعریف کنیم.

ارسال نظرات