نایب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد : نحوه مصرف بودجه موسسات خصوصی و کوچکی که کار فرهنگی انجام می دهند بسیار شفاف است و این بخش دولتی است که باید پاسخگوی بودجه تخصیص یافته باشد.
کد خبر: ۸۹۷۲۲۴۶
|
۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رادیو گفتگو، برنامه " گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع سودای بودجه برای دولتی كردن فرهنگ با حضور  دكتر علی زارعی نجفدری ، عضو كمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر كل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان و ارتباط تلفنی با حجت الاسلام پژمان فر ، نایب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس روانه آنتن شد.

در آغاز زارعی نجفدری عنوان کرد : حوزه فرهنگ و مدیریت فرهنگی جامعه ما از طریق چند بخش به صورت مستقیم و غیر مسقیم اداره می شود که شامل بخش دولتی ، عمومی ، غیر دولتی متکی به پشتیبانی ارکان مختلف نظام و خصوصی است. بنابراین باید با در نظر گرفتن هرچهار بخش موضوع را بررسی کنیم.

وی با تاکید بر کاهش تصدی گری دولت در امور مختلف ، بیان کرد : لازمه خروج دولت از تصدی گری در حوزه فرهنگ این است که سه بخش دیگر را فربه تر کنیم و در میان آنها بخش خصوصی را بیش از دو حوزه دیگر مورد توجه قرار دهیم.

دبیر كل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان افزود : این در حالی است که در بودجه نویسی فرهنگ بخش خصوصی و نیمه دولتی دیده نشده اند.از سوی دیگر تمرکز بودجه در یک بخش منجر به دولتی شدن بیشتر فرهنگ می گردد.

در ادامه حجت الاسلام نصرالله پژمان فر اظهار کرد : در حوزه مسائل فرهنگی وظایفی داریم که بخشی از آنها حاکمیتی است و خود دولت باید تصدی گری کند و اجازه واگذاری آن را ندارد اما بخشی از وظایف حاکمیتی نیست و بنا بر اصل 44 باید واگذار شود و از ظرفیت بخش خصوصی برای تحقق آرمان ها بهره گیرد.

وی افزود : حذف اعتبارات موسسات فرهنگی که بخشی از وظایف حاکمیت را انجام می دهند ، اگر به معنای ورود و افزایش تصدی گری دولت است به هیچ وجه درست نیست چرا که دولت ها نشان داده اند که انجام امور هم بی کیفیت و هم با مصرف چندین برابر بودجه خواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی ادامه داد : نگاه دیگر به حذف بودجه موسسات اهمیت نداشتن فرهنگ در نگاه متصدیان است و طبیعتا اگر این بخش ها هم کارها را انجام ندهند ، از آنجایی که دولت هم توانایی انجام آن را ندارد به طور کامل تعطیل خواهد شد.

حجت الاسلام پژمان فر با ابراز تاسف از نگاه تشریفاتی به فرهنگ ، بیان کرد : هرگاه منابع مالی در کشور اضافه باشد به فرهنگ اختصاص می یابد و با این نگاه نمی توان این حوزه را مدیریت کرد.مطمئنا با تغییر نگاه به این حوزه می توان نظارت دقیقی به بخش ها و موسسات داشت تا بودجه را در مسیر درست مصرف کنند.

وی تاکید کرد : نحوه مصرف بودجه موسسات خصوصی و کوچکی که کار فرهنگی انجام می دهند بسیار شفاف است و ناپدید شدن بودجه در بخش هایی مانند سازمان سینمایی مربوط به اعتبارات دولتی است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برخی از موسسات هیچگاه پولی در برابر خدمات خود دریافت نمی کنند ، عنوان کرد : باید اجازه دهیم تمام موسساتی که از آنها نام برده شده  در خصوص بودجه دریافتی و وظیفه انجام شده توضیح دهند.چه بسا موسساتی هستند که بودجه ای دریافت نمی کنند اما دائما مورد تهمت هستند.

 

ارسال نظرات